Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til å bli bedre i norsk!

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg går i 2.klasse på videregående og merker at jeg sliter skriftlig i faget norsk. Jeg har svært dårlig fantasi, kreativitet, ordforråd og andre viktige ting man trenger hvis man skal få en god karakter i norsk (5 eller 6). Stilene mine holder stort sett til en 3’er… Det jeg lurer på er som følger:

Kan dere anbefale noen bøker eller andre ting jeg burde lese for å få bedre ordforråd og større kreativitet i norsk stiler. Har dere noen tips til hvordan man kan bli en bedre ”forfatter?”

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg tror jeg kan ha et par tips som kan hjelpe deg!

1. Hver gang du hører eller leser et ord du ikke forstår, slå det opp i en ordbok : www.ordnett.no

2. Hør på norskspråkelig musikk.

3. Les bøker du syns er morsomme.

4. Pugg fremmedord til det sinnsyke.

Dette har jeg alltid gjort og for min del må jeg si at det har fungert :)

Endret av Siggydoll
Lenke til kommentar

Begynn å lese mer.

Når du leser; Legg merke til hvordan teksten er bygget opp, hvordan teksten "flyter" og nye fremmedord. Analyser teksten rett og slett! :) Jeg merket selv at jeg ble bedre i norskfaget (selv om jeg aldri har vært noen 6-er-kandidat), da jeg begynte å lese bøker og faglitteratur. Faktisk har det òg hjulpet emg å lese og skrive her på Diskusjon.no.

Lenke til kommentar

Når du leser en bok, legg merke til hvor mye tekst som blir brukt til å beskrive omgivelser og handlinger. Jeg har et inntrykk av at det er vanlig å fokusere nesten utelukkende på handling i skolestiler. Og da ender man ofte opp med en gørrkjedelig tekst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...