Gå til innhold

Gammel kapitalkonto. Brukbar?

Anbefalte innlegg

Hallo folkens!

Jeg har tre kontoer, alle er i Postbanken.

Siden jeg var veldig liten har jeg hatt en kapitalkonto, der mor og far har satt inn den obligatoriske hundrelappen vi barn pleidde å få av bestemor og bestefar når vi besøker dem.

Kapitalkontoen er nå nede i 2 kroner og 75 øre...

I tillegg har jeg opprettet en Postbanken Leve-konto som jeg får lønna inn på, og som har et alminnelige plastkort.

Og til slutt så har jeg en nyopprettet BSU med 35000 kroner på.

Jeg ønsker å spare til bolig, og BSU duger fint til det. Problemet er at de kun vil ta imot 20.000 i året.

Eller kan jeg sette inn mer der, bare at jeg ikke får skattefradrag for det?

Hvis jeg ikke kan spare mer enn 20.000 i BSU per år, kan jeg da bruke kapitalkontoen til dette formålet?

Er det bedre rente? Hvor mye kan jeg sette inn, og hvor ofte kan jeg ta det ut?

Dama i postbanken sa det var max 12 uttak i året, men det var før jeg fikk nettbank.

Er det kanskje greiest å la sparepengene hope seg opp i lønnskontoen, eller er det lurt å flytte dem?

Jeg har fast lønn og få utgifter, derfor ønsker jeg å booste boligsparingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det bedre rente? Hvor mye kan jeg sette inn, og hvor ofte kan jeg ta det ut?

Dama i postbanken sa det var max 12 uttak i året, men det var før jeg fikk nettbank.

Er det kanskje greiest å la sparepengene hope seg opp i lønnskontoen, eller er det lurt å flytte dem?

Jeg har fast lønn og få utgifter, derfor ønsker jeg å booste boligsparingen.

Postbankens leve-konto har 1,2% etter den siste justeringen, mens kapitalkonto har 2,35% opp til 50 000. Det er for tiden minimal forskjell, altså. Det er fortsatt begrenset til 12 uttak, men det bør ikke være noe problem så lenge man tenker seg om før man overfører.

Brukskontoen er ikke ideel til sparing. Skulle du miste kortet er det godt å vite at kontoen ikke er proppfull, selv om kortmisbruk mest sannsynlig blir erstattet av banken.

Lenke til kommentar

Jeg ville skaffet meg konto i feks skandiabanken om du ikke av en eller annen grunn har tette bånd til postbanken.

Jeg vet ikke hvilke muligheter du har i nettbanken til postbanken, men i sbk er det ingen problemer å opprette nye kontoer til formål som feks sparing. Du akn også flytte bsuen din dit om du ønsker det.

Jeg er ikke ansatt eller noe tilsvarende i skb, men er fornøyd kunde der og har vel vært det siden 1999 om jeg husker riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...