Blacksheep Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 Hei. Trenger noen tips og tilbakemeldinger fra dere som har kontroll på elektronikk. Jeg benytter i min peltier (172w Imax 11.3Ah) strømforsyning (24v) : -Ringkjernetrafo på 250va 18v ut -Likeretterbro på 25Ah 600v -Elektrolyttkondensator på 47000µF Status : Når dette kobles til Peltieren ble likeretterbroen så varm at den gikk i stykker (tok med seg releer i samme slengen) i løpet av et par minuter. Hvorfor funker ikke dette ? Koblingen er - Trafo-Likeretter-Kondensator-Peltier Er det sannsynlig at likeretterbroen er for liten?? er det noe her jeg har glemt fra min elektrolære fra tidligere dager :-? NB Peltieren er ikke ødelagt, funker på 12 v PSU Takker for alle små og store tips som kan hjelpe meg et steg videre! Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 Dumt spørsmål kanskje, men har du kjøling på denne likeretterbroen? Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 du kan jo bruke peltieren til å kjøle der? har ei strømforsyning av typen gsv3000 stående etter mine forsøk med peltier. veit da faen om jeg noensinne kommer til å bruke den igjen. Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Jeg ser for meg at det går for mye strøm gjennom kretsen din. Hvis du har tilgang på multimeter så kan du prøve å måle hvor mye strøm som går ut fra likeretteren. Hvis strømmen overgår hva likeretteren tåler er vel løsningen enten å kjøpe en "bedre" likeretter, eller koble en høyeffektsmotstand i serie. Jeg synes også kondensatoren din er i største laget, 47 mF er kjeeempestort. Mulig jeg tar feil, men er dette en glattekondensator? Lenke til kommentar
Blacksheep Skrevet 16. april 2003 Forfatter Del Skrevet 16. april 2003 Problemet var som noen av dere var inne på "kjøling" Jeg prøvde nå 2 35Ah likerettere i parallel montert på en gammel prosessorkjøler med artic silver og hele pakka, funker som f.... men kjøleribba må ha god sirkulasjon rundt seg hvis ikke blir den så varm at du ikke klarer å holde i den særlig lenge. Prøvde også å sette på viften som tilhører kjøleblokka, da gikk temperaturen så langt ned at jeg kan si at den var kald. Når det gjelder Kondensatoren har jeg kun valgt den ut med tanke på kapasitet, om en mindre kondensator ville gjort samme jobben vet jeg ikke, er det en ulempe med stor kondensator i dette tilfellet evt hva vil en midre kondensator resultere i ? har dette noe med frekvenser og evnen til å glatte i et spesifikt frekvensområde ? Er også her mottakelig for inspill Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Kondensatoren skal lades når du slår på strømmen. Stor kondensator betyr stor strøm (inrush), stor belastning på trafo og likeretter, men det tar jo bare noen sekunder. Ellers er det bra med stor kondis, du får mindre ripple. Ripple måler du med et multimeteret satt på AC, du får kanskje 50 - 100 mV. Jo mer strøm du bruker, jo større kondis trengs for å holde ripple nede. Vet ikke hvor mye ripple en Peltier tåler. Høres ut som du taper veldig mye effekt i likeretteren, bør ikke være sånn, men vet ikke hva som er galt. Hvorfor skriver du Ah (amperetimer)? det holder med A. /pirke Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Når det gjelder Kondensatoren har jeg kun valgt den ut med tanke på kapasitet, om en mindre kondensator ville gjort samme jobben vet jeg ikke, er det en ulempe med stor kondensator i dette tilfellet evt hva vil en midre kondensator resultere i ? har dette noe med frekvenser og evnen til å glatte i et spesifikt frekvensområde ? Er også her mottakelig for inspill Det spiller ikke noen rolle hvor stor kondensatoren er, bare den er stor nok til å holde formen på envelopen. Jeg kan prøve å forklare det litt bedre: Ut fra trafoen din får du en spenning med sinusform. Likeretterbroen likeretter spenningen, slik at du får absoluttverdien av en sinus (minus spenningsfallet over to dioder ~1,2V). Kondensatoren skal sørge for at spenningen mellom to sinus-topper (envelope) holdes nogenlunde konstant, dvs at spenningen ikke må dale nevneverdig før neste topp. Siden jeg ikke vet motstanden i kretsen, kan jeg ikke beregne kondensatorverdien for deg, men det er bare å prøve ulike kondensatorer og måle seg fram. (Grunnen til at jeg reagerte på kondensatorverdien din var at kondensatorer stort sett måles i mikrofarad og ikke millifarad.) (I tilefelle du vet dette fra før, så er det sikkert andre som kan ha lyst til å lære det.) Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Det spiller faktisk inn hvor stor kondensatorene er.. hårek nevnte det, inrush current. Er kondensatorene overdimmensjonert, så kan det gå så stor strøm i startøyeblikket at likeretterbroen tar kvelden. Derfor f.eks litt kostbare forsterkere har et rele som kobler ut lasten i innkoblingsøyeblikket. Dermed begrenses startstrømmen. Hvor stor kondensator du trenger er enkelt å regne ut. Har du en elektronikk bok som er litt omfattende så pleier det å stå der. Peltier-element bør ha mindre enn 10% rippel. Rippel fører til ineffektivitet og mekanisk stress som reduserer levetiden. Dere kan faktisk kjenne at et peltier element vibrerer litt blir den påført en spenning med mye rippel, stryker dere fingeren over når det går ( på den kalde siden selvfølgelig ). Atter en gang vil jeg bare poengtere hvor viktig det er med god kjøling på den varme siden. Nytter ikke om du har et 226W element og du har utilstrekkelig kjøling, da virker elementet som et langt svakere. Skal du ha god kjøling på den varme siden, så MÅ man ha godt trykk mot kjøleren, min. 4-5 kg/cm^2 mener jeg å huske, står i peltier-guiden :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå