bjorn.e Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Privatist vil si at du jobber deg gjennom pensum på egenhånd. Ingen lærere på skolen vil derfor få vite om det, så fremst du ikke forteller dem om det. Tok selv 1MA, 3MX og 2FY som privatist - og det var ingen hemmelighet på min skole, selv om i utgangspunktet kun studieinspektør viste om det. Ikkje det at det var negativt for min del, hadde undervisning i 2MX det året, og læreren var bare interessert i å hjelpe, det at eg fikk han som sensor på muntlig 3MX var ei negativt. Men, for å svare trådstarter, at eg tok noen fag som privatist gjør nok ikkje deg normal - men er forøvrig ening i at videregående- og høyere-utdanning har rom for å stå på litt ekstra. Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Hei, jeg tok 4 privatisteksamener (pga år i utland) i fjor høst, og har ett ekstra fag på skolen. Null problemer det så lenge du takler det Lenke til kommentar
RIOT Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Hvis jeg tar fks norsk som privatist, slipper jeg da å ha norskundervisning på skolen? Eller er privatist mest for å forbedre karakterer? Lenke til kommentar
blured Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Privatist vil si at du jobber deg gjennom pensum på egenhånd. Ingen lærere på skolen vil derfor få vite om det, så fremst du ikke forteller dem om det. Tok selv 1MA, 3MX og 2FY som privatist - og det var ingen hemmelighet på min skole, selv om i utgangspunktet kun studieinspektør viste om det. Ikkje det at det var negativt for min del, hadde undervisning i 2MX det året, og læreren var bare interessert i å hjelpe, det at eg fikk han som sensor på muntlig 3MX var ei negativt. Jeg sier ikke at det skal være en hemmelighet, men en lurte på om en trengte å gå via skolen for å melde seg opp som privatist... Og da er svaret nei. Etter det er det selvfølgelig opp til den enkelte person om de ønsker å dele dette, for å f.eks få litt hjelp i faget. Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Hvis jeg tar fks norsk som privatist, slipper jeg da å ha norskundervisning på skolen? Eller er privatist mest for å forbedre karakterer? Du kan gjøre dette, men det er krevenes. Du må ha muntlig, hovedmål og sidemål (om du ikke har grunnlag for fritak i sidemål). Til oppdaterting, så har jeg ikke tatt med alle fagene. Fag som jeg skal ha eksamen i: Religion og etikk (fellesfag VG3) Kroppsøving (fellesfag VG3) Markedsføring og ledelse 1 (programfag VG2) Psykologi A Psykologi B Rettslære 2 (programfag VG3) Som nevnt har jeg sosiologi og rettslære 1 på skolen. I tilegg til entrepenørskap og bedriftsutvikling 1. Med da sosialkunnskap (som bygger på sosiologi) og rettslære 2 (som bygger på rettslære 1. Å markedsføring og ledelse 1. Har jeg fullført hele område for programfag. Religion og etikk er et fellesfag for VG3 og er ikke noe spesielt vanskelig. Grunnen til jeg tar kroppsøving, er fordi jeg har generelle problemer i faget pågrunn av motorikken. Det er ikke fordi jeg er lat. Når jeg nevnte for læreren at jeg ville ta kroppsøving som privatist, var han faktisk veldig enig i at dette var smart. Det var den eneste muligheten jeg kunne ha for å få en femmer. Han ville også være behjelpelig med å gå igjennom pensum med meg. Utrolig bra Selv skjuler jeg for skolen at jeg er privatist. Rektor vet om det, men han er meget positiv til det. Han forteller heller ikke noe om det til noen andre. Grunnen til ingen andre vet det, er at mange lærere er negative til privatister. Jeg fortalte til avdelingsleder at jeg skulle ha privatisteksamen i sosialkunnskap (det var nå før jul), da ble han ikke glad. Men hva kan de gjøre med det? Ingenting. Jeg ser på dette som en mulighet til å få gode karakterer. I tilegg får jeg god trening før videre studier. Jeg ser bare positive sider med dette, uten at det tar endel ekstra tid. Men om jeg gjør det bra, vill jeg få betalt for det. Endret 15. februar 2009 av eddielie30 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå