Gå til innhold

Er jeg unormal som tar et ekstremt antall privatisteksamener under vgs?

Edstro

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg går VG2 studiespesialisering. Jeg skal ha 9 privatisteksamener nå til våren.

Det meste er programmfag som jeg synes er intressane og vill ta utenom. Er det mange som gjør dette eller er jeg litt unormal :blush: ?

Er det slik at de fleste som tar fag som privatist, forbedrer stryk eller gjør dette etter videregående?

Hva synes dere :)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen for at jeg gjør dette, er egentlig for jeg synes skolen er litt kjedelig. Det bruket altfor lang tid på fag. Jeg vill korte ned antall timer på VG3 og heller bruke tiden på å ta noen ekstra realfag.

Jeg skal ha følgende programmfag:

Psykologi A - reform 94 fag

Psykologi B - reform 94 fag

Markedsføring og ledelse 1

Rettslære 2

Psykologi er fag fra den gamle reformen, men ifølge rektor kunne jeg fint bruke reform 94 fag på vitnemålet. I tilegg synes jeg det er intressant med psykologi.

Rettslære 1 har jeg i år. Så da tar jeg rettslære 2 nå til våren i samme slengen.

I tilegg har jeg sosiologi og sosialantropologi på skolen. Har allerede tatt sosialkunnskap som privatist og det bygger på sosiologien. Det tok jeg nå til jul.

Synes det burde være mer effekt og fortgang i skolen. Det er altfor slakt.

Selv er det bare rektor som jeg har snakket om dette til.

Han synes at det er bra av meg å gjøre det. Det viser stor interesse for skolen og jeg får følelsen av å være student. Selv har jeg ikke sakt det til noen andre, i tilfelle jeg blir oppfattet som en nerd. :p

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar
Grunnen for at jeg gjør dette, er egentlig for jeg synes skolen er litt kjedelig. Det bruket altfor lang tid på fag. Jeg vill korte ned antall timer på VG3 og heller bruke tiden på å ta noen ekstra realfag.

Jeg skal ha følgende programmfag:

Psykologi A - reform 94 fag

Psykologi B - reform 94 fag

Markedsføring og ledelse 1

Rettslære 2

Psykologi er fag fra den gamle reformen, men ifølge rektor kunne jeg fint bruke reform 94 fag på vitnemålet. I tilegg synes jeg det er intressant med psykologi.

Rettslære 1 har jeg i år. Så da tar jeg rettslære 2 nå til våren i samme slengen.

I tilegg har jeg sosiologi og sosialantropologi på skolen. Har allerede tatt sosialkunnskap som privatist og det bygger på sosiologien. Det tok jeg nå til jul.

Synes det burde være mer effekt og fortgang i skolen. Det er altfor slakt.

Selv er det bare rektor som jeg har snakket om dette til.

Han synes at det er bra av meg å gjøre det. Det viser stor interesse for skolen og jeg får følelsen av å være student. Selv har jeg ikke sakt det til noen andre, i tilfelle jeg blir oppfattet som en nerd. :p

Bruker du mye tid på lekser/pugging i uka?

Endret av KnewtFan
Lenke til kommentar

Det er absolutt imponerende. Ihvertfall om du klarer å balansere dette med å være sosial med jevne mellomrom.

Selv tar jeg fag som privatist både fordi jeg fant ut at jeg ville bli arkitekt, og fordi jeg hadde noen fag jeg ville forberede.

Endret av macros.
Lenke til kommentar

Det virket litt drøyt med 4 privatistfag i tillegg til vanlige programfag og grunnlinja... Men hvis du klarer å balansere dette med et sosialt og aktivt liv, så er det imponerende :)

De to psykologi-fagene virkete interressante. Har du noe info/link rundt disse? Hvordan melder man seg opp som privatist, uansett? Er man nødt til å ta slå av en prat med rektor?

Lenke til kommentar

Nei, du melder deg opp som privatist her Men søknadsfristen for våren 09 gikk desverre ut i går... om du tenkte å melde deg opp. Privatist vil si at du jobber deg gjennom pensum på egenhånd. Ingen lærere på skolen vil derfor få vite om det, så fremst du ikke forteller dem om det.

Læreplanene for Psykologi A og B, finner du her... Men jeg er faktisk litt usikker på om det er lov til å ha R94 fag på et vitnemål for kunnskapsløftet. Når jeg ringte til eksamenkontoret for å ordne med min privatist eksamen i religion, var det kun lagt ut for R94. Jeg fikk da beskjed om at de kom til å opprette en muntlig eksamen for kunnskapsløftet i faget, og at jeg IKKE måtte finne på å melde meg opp i Religion for R94, da det ikke ville være gyldig på mitt vitnemål, og dermed ikke bli tatt med.

Det kan dog hende at det er gjort et unntak for Psykologi (mulig andre fag også, se ->) da faget enda ikke finnes i kunnskapsløftet. Kort artikkel om det, finner du her, på hjemmesidene til utdanningsdirektoratet.

Endret av macros.
Lenke til kommentar

Jeg skal også ha religion og etikk som privatist. I reform 94. Rektor mente ikke at dette skulle være noe problem. Det var en overgangsordning slik at man kunne omkode reform 94 fag til kunnskapsløftet. Det stolte jeg på?. Å håper han har rett i det :)? Huff håper ikke jeg leser på religion nå og det blir bortkastet? :(

Jeg klarer fint å balansere det med et sosialt liv. Det er ikke noe stress, men skal lese mye i vinterferien.

Edit: Se her

Her ligger det reform 94 fag som kan krediteres som kunnskapsløftet og visaversa :) Genialt!

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

Ja, du får håpe han har rett for din egen del ja. Og hvis det blir et problem, så er det sikkert mulig å lage litt bråk ut av det... slik at du får tatt de tilsvarende eksamnene under kunnskapsløftene gratis, uten at du trenger å vente helt til høsten.

Edit: Så linken din. DA burde det ikke være et problem nei ;)

Endret av macros.
Lenke til kommentar
Jeg skal også ha religion og etikk som privatist. I reform 94. Rektor mente ikke at dette skulle være noe problem. Det var en overgangsordning slik at man kunne omkode reform 94 fag til kunnskapsløftet. Det stolte jeg på?. Å håper han har rett i det :)? Huff håper ikke jeg leser på religion nå og det blir bortkastet? :(

Jeg klarer fint å balansere det med et sosialt liv. Det er ikke noe stress, men skal lese mye i vinterferien.

Edit: Se her

Her ligger det reform 94 fag som kan krediteres som kunnskapsløftet og visaversa :) Genialt!

Hvilke lærebøker bruker du i psykologi-fagene dine?

EDit: Fant btw ikke de to fagene i linken din... Kanskje jeg som er dårlig til å lete, men...

Endret av -MK-
Lenke til kommentar

Ja, da burde det ikke være noe problem. Det står helt klart og tydelig at under: VG3 Studiespesialisering. At religion og etikk reform 94 kan erstatte det i kunnskapsløftet.

Smarte greier :) Selv har jeg meldt meg opp i reform 94 fordi eksamenskontoret ikke hadde lakt ut for kunnskapsløftet. Jeg har religion boka som er skrevet for kunnskapsløftet, men dette skal vel ikke utgjøre noe særlig stor forskjell pensum messig?

Desverre ser jeg ikke psykologi på udir, men jeg skal lage bråk om jeg ikke får de på vitnemålet. For det er noe jeg kommer til å gjøre bra! Jeg har kjøpt bøkene også. Både for psykologi A og B.

Lenke til kommentar

Du burde bare sammenlikne læreplanene. Og det du kan være ekstra obs på, er at du under kunnskapsløftet kan velge hvilken "mindre" religoin du vil ha som "fordypningsreligion". Vet ikke om det er slik i R94 læreplanen.

Om du så på linken min kan du se at psykologi vil komme skoleåret 09/10. Det burde derfor fungere på samme måte som med de andre fagene.

Endret av macros.
Lenke til kommentar
Du burde bare sammenlikne læreplanene. Og det du kan være ekstra obs på, er at du under kunnskapsløftet kan velge hvilken "mindre" religoin du vil ha som "fordypningsreligion". Vet ikke om det er slik i R94 læreplanen.

Om du så på linken min kan du se at psykologi vil komme skoleåret 09/10. Det burde derfor fungere på samme måte som med de andre fagene.

Ok. Ja jeg leste noe om dette for noen uker siden. At psykologi skulle komme som programmfag i studiespesialisering. Det burde da ikke bli noe problem. Håper vertfall ikke det, da vill alt jobbingen være bortkastet.

Mange menter at eksamen i reform 94 er noe lettere.

Lenke til kommentar

Jeg tror at det handler om priovitering. Om man tar litt hele tiden så blir det ikke så mye. Mange privatister leser bare den siste uka før eksamen. Da sier det seg selv at det ikke nødvendigvis ikke blir et godt resultat? spesielt om du har flere fag.

Jeg kjenner en som tok VG3 som privatist mens han gikk VG2 på skolen. Han gjorde dette for han ikke orka mer en to år på videregående. Riktig nok ble det mange eksamener, men det gikk bra. Han jobbet ekstremt. Du kan få til nesten alt så lenge innsatsen og viljen er der :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...