iblis Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Hei! Jeg prøver å installere Debian EtchAndHalf for første gang og jeg har støtt på et par problemer: #1: Etter jeg har partisjonert diskene mine slik jeg vil ha dem, kommer følgende feilmelding når jeg prøver å skrive endringene mine til diskene: "The kernel was unable to re-read the partititon table on /dev/md1 (Invalid argument). This means Linux won't know anything about the modifications you made until you reboot. you should reboot your computer before doing anything with /dev/md1." Jeg får da valget mellom "Go back" og "Continue" -- samme hva jeg velger så fortsetter installeren bare med partisjoneringen. Jeg lurer på om det er dette som leder til mitt andre problem: #2: Under installasjonen av GRUB som MBR får jeg følgende feilmelding: "Executing 'grub-install (hd0)' failed." Her sier det da stopp for meg, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å komme videre. Her er en liste over oppsettet jeg prøver å sette opp, samt hva jeg har prøvd for å løse problemene: --- 2x 500GB SATA - Satt opp som JBOD i BIOS. (Kan lage software raid der, men leste at det var bedre å lage det med installeren.) Tenkt oppsett på partisjonering: Swap: 2GB, Raid1: /boot - 200MB, / - 40GB, /home - resten. Når jeg kommer til partisjoneringsdelen gjør jeg slik: Setter opp 4 partisjoneringer (primary - beginning) på hver disk: Swap, /boot, /, /home -- så diskene ser helt like ut med tanke på partisjoner. Jeg går så inn på partisjonen /boot og velger: Use as: physical volume for RAID -- og setter bootflag til "on". Dette gjør jeg på begge /boot partisjonene mine. Deretter velger jeg Use: physical volume for RAID - for / og /home partisjonene mine. Går inn på "configure software RAID" -- Create MD device -- Raid1 -- 2 default devices, 0 spare -- marker de partisjonene som samkjører med hverandre, altså sda1 med sdb1, sda2 med sdb2 og sda3 med sdb3. Finish, så prøver jeg å skrive partisjonene til diskene og gå videre. --- Det jeg har prøvd som løsninger er blant annet å lage et software RAID i med Intel Matrix Storage, Darik's Boot and Nuke ("DBAN") før installasjonen, oppgradering til EtchAndHalf (prøvde med Etch først). Er det noen som kan hjelpe meg å komme videre? Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Jeg fikk problemer med GRUB under install av ubuntu. Problemet var feil på cd\dvd platen. Har du sjekket den før innstallering? Lenke til kommentar
iblis Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Den får godkjent av Debian sin CD-checker i installeren. Endret 22. januar 2009 av iblis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå