Gå til innhold

Debian - Installasjonsproblemer med partisjonering og GRUB

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg prøver å installere Debian EtchAndHalf for første gang og jeg har støtt på et par problemer:

#1: Etter jeg har partisjonert diskene mine slik jeg vil ha dem, kommer følgende feilmelding når jeg prøver å skrive endringene mine til diskene:

"The kernel was unable to re-read the partititon table on /dev/md1 (Invalid argument). This means Linux won't know anything about the modifications you made until you reboot. you should reboot your computer before doing anything with /dev/md1."

Jeg får da valget mellom "Go back" og "Continue" -- samme hva jeg velger så fortsetter installeren bare med partisjoneringen. Jeg lurer på om det er dette som leder til mitt andre problem:

#2: Under installasjonen av GRUB som MBR får jeg følgende feilmelding:

"Executing 'grub-install (hd0)' failed."

Her sier det da stopp for meg, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å komme videre.

Her er en liste over oppsettet jeg prøver å sette opp, samt hva jeg har prøvd for å løse problemene:

---

2x 500GB SATA - Satt opp som JBOD i BIOS. (Kan lage software raid der, men leste at det var bedre å lage det med installeren.)

Tenkt oppsett på partisjonering: Swap: 2GB, Raid1: /boot - 200MB, / - 40GB, /home - resten.

Når jeg kommer til partisjoneringsdelen gjør jeg slik:

Setter opp 4 partisjoneringer (primary - beginning) på hver disk: Swap, /boot, /, /home -- så diskene ser helt like ut med tanke på partisjoner. Jeg går så inn på partisjonen /boot og velger: Use as: physical volume for RAID -- og setter bootflag til "on". Dette gjør jeg på begge /boot partisjonene mine. Deretter velger jeg Use: physical volume for RAID - for / og /home partisjonene mine.

Går inn på "configure software RAID" -- Create MD device -- Raid1 -- 2 default devices, 0 spare -- marker de partisjonene som samkjører med hverandre, altså sda1 med sdb1, sda2 med sdb2 og sda3 med sdb3. Finish, så prøver jeg å skrive partisjonene til diskene og gå videre.

---

Det jeg har prøvd som løsninger er blant annet å lage et software RAID i med Intel Matrix Storage, Darik's Boot and Nuke ("DBAN") før installasjonen, oppgradering til EtchAndHalf (prøvde med Etch først).

Er det noen som kan hjelpe meg å komme videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...