Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

NEEIII Det har skjedd igjen! Spyware program som er spyware, trenger hjelp til Combofix osv

Anbefalte innlegg

Tror jeg lager to sånne tråder i året om dette, men nå har det altså skjedd igjen. Denne gangen heter det Spyware Guard 2009.

Et Spyware program som installerer seg selv i tray-linja, og hvis jeg prøver å avslutte det, kan du banne på at det starter seg selv opp igjen.

Når jeg også sletter det fra startmenyen og programfiler-mappen, har det installert seg selv på nytt etter ett minutt.

Jeg husker jeg løste slike problemer tidligere med hjelp fra forumet her, med Combofix og Smitrem osv. Men det jeg til slutt måtte gjøre var å bruke systemgjenoppretting. Problemet er bare at nå vil ikke systemgjenoppretting fungere, med Spyware Guard installert, virker som den blokker det.

Søkte litt etter Combofix og fant ingen sider som ville gi meg den nyeste downloaden, kan noen hjelpe meg igang med denne regla igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Køyr først ein runde med Malwarebyte's (MBAM)

Last ned Malwarebytes' Anti-Malware Her eller Her.''' Lagre den på Skrivebordet.

Kjør fila og installer programmet. Velg Norsk språkdrakt.

• Sett en hake ved siden av Oppdater Malwarebytes' Anti-Malware og Kjør Malwarebytes' Anti-Malware, og trykk Ferdig.

La programmet oppdatere seg og velg Utfør hurtig systemskann.

Du får en meldingsboks når programmet er ferdigkjørt

Klikk deretter på Vis resultat-knappen. Hvis det er funnet malware, vil du nå se hva som er funnet.

Klikk så på Fjern valgt -knappen for å fjerne malwaren som evt. ble funnet.

Notis:

Hvis MBAM finner en fil som er vanskelig å fjerne, vil du bli spurt om to spørsmål.

Trykk OK på begge, og la MBAM gjøre seg ferdig med desinfeksjonen.

Hvis du blir spurt om å restarte maskinen, gjør du det med en gang.

Når MBAM er ferdig med å fjerne det den har funnet, vil det bli åpnet en logg i notisblokk. Den poster du senere om den fant noe annet enn cookies

---------------------------------

Så køyr Combofix

Last ned Combofix (av sUBs), og legg det på Skrivebordet.

Kjør combofix.exe, og følg veiledningen.

• Du vil under oppstart av combofix bli anbefalt å installere gjenopprettingskonsollen (om du ikke har den installert fra før). Det sier du ja til.
  • Du må ikke klikke på vinduet mens programmet kjører. Dette kan føre til at programmet fryser.

Hva gjør ComboFix:

- ComboFix er et multifix-program som er laget for å fjerne en hel del kjente infeksjoner, samt lager en logg/rapport som viser filer/prosesser/registeroppføringer som ligger på PC-en. Loggen kan avgjøre om det fortsatt ligger noe på PC-en som skal fjernes. Det kreves da at noen med erfaring kan lese loggen og fortelle hvordan man skal gå videre.

PS: Combofix vil blant ramse opp alle filer som har blitt opprettet den siste måneden, og kan i enkelte tilfeller også fortelle fullt navn og annen informasjon som kan betraktes som sensitiv. Av den grunn bør du gå gjennom loggen og se om du finner informasjon du ikke vil dele med alle, og sensurere det.

Post loggfilen fra Combofix (c:\combofix.txt)

edit: Moderator kan flytte tråden der den høyrer heime.

Off-topic:

Tror jeg lager to sånne tråder i året om dette, men nå har det altså skjedd igjen.

Bra, du hugser kor du får god hjelp iallfall :p

Kan og kanskje vera ein ide å lese dette sidan du er så "ofte" infisert :whistle:

Nedenfor har jeg kommet med noen anbefalinger for hvordan du kan beskytte maskinen din bedre, ved å redusere sansynligheten for å bli infisert igjen. Det er viktig at du tar disse anbefalingene serriøst; disse få enkle stegene kan gjøre at du slipper de fleste malware-problemer.

Skru på Automatic Updates under Start -> Kontrollpanel -> Automatiske Oppdateringer, eller gjør det til en vane å sjekke regelmessig om det er kommet noen nye Windows oppdateringerer. Dette er veldig viktig!

2) For å kunne beskytte deg mot spyware, bør du vurdere å kjøre en av disse gratisprogrammene :

SUPERAntiSpyware (Velg gratisversjonen)

En veiledning for SUPERAntiSpyware finner du her

Malwarebytes' Anti-Malware

En veiledning for Malwarebytes' Anti-Malware finner du her

Pass på å holde disse programmene oppdatert og kjør dem regelmessig, siden dette kan beskytte mot en del spyware.

3) Vurder å bruke en annen nettleser. Mozilla's Firefox' nettleser er veldig god; den er mye sikrere enn Internet Explorer, imun mot nesten alle nettleser-kaprere, og har den beste innebygde popup blokker (som en innebygd tjeneste!) jeg noen gang har sett. Hvis du er interissert, kan du laste ned Firefox fra:

http://www.mozilla.org/products/firefox/

Et annet godt alternativ er opera, som du kan laste ned fra:

http://www.opera.com/

4) Pass på å kjøre antivirusprogrammet ditt regelmessig, og hold det oppdatert.

[ELLER]

Det ser ikke ut til at du har noen antivirusprogram. Dette er omtrent som å ta selvmord i dagens digitale verden.

AntiVir er en utmerket gratis antivirus klient. Det er også AVG og avast!.

Viktig: Velg kun ett antivirusprogram. Å ha fler programmer samtidig, vil føre til kollisjon.

Pass på å kjøre antivirusprogrammet du velger regelmessig, og hold det oppdatert.

5) Til slutt bør du få deg en brannmur. Noen gode brannmurer er:

- Comodo Firewall - Windows 2000/XP/Vista - 32/64 bit

- Tallemu Online Armor - Windows 2000/2003/XP - 32bit/Vista - 32bit

- Keiro Sunbelt Firewall - Windows 2000/XP - 32bit

- ZoneAlarm Firewall - Windows 2000/XP/Vista - 32/64 bit

- Jetico Firewall - Windows 2000/XP/Vista - 32 bit

- PC Tools firewall Plus - Windows 2000/2003 Server/XP/Vista - 32bit

Sunbelt firewall, Online Armor og ZoneAlarm finnes også i betalte versjoner.

Du kan se en test over brannmurer her.

Bruk den når du velger hvilken brannmur du vil beholde.

Ta også gjerne en titt i "wil" sin artikkel: Hvordan får dere all Spywaren og Virusene?

Dette vil forhåpentligvis ta seg av fremtidige problemer. :D

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...