Gå til innhold

Er det vits å vente på 64bits cpu? (skal anbefale...)

Admin'c

Anbefalte innlegg

Skal anbefale muligens bygge :-? en pc for en kompis er det lurt å be dem å vente til sommer neste år på en 64bits hammer?

Er jo fordømt lenge til, og det er jo kjedelig hvis spill begynner å gi opp 32bits arkitektur så da fungerer ikke pcn til det om 3-6 år (skal bli en laaaaaangvarig investering antar jeg)

Tror ikke de dør men håper dere kan hjelpe meg i denne situasjonen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil IKKE være noe som helst problem å kjøpe en bøs 32-bits PC idag. Egentlig, så er det vel kun det som har noe for seg uansett fordi :

1.) Første 64-bit x86 som kommer, vil være AMD SledgeHammer(aka. Opteron)... som vil være DYR.

2.) Vi har ennå ikke sett skikkelige målinger av hva vi kan vente oss av ytelse.

3.) Hammer-serien er IKKE rene 64-bits. De er kun hybrider, så det er ikke snakk om noen overgang til 64-bit ennå nei.

4.) Det er så vanvittig stor maskinpark av 32-bits systemer, at det firma som bare gir ut 64-bit mot konsumentmarkedet kommer til å gå konk... FORT. 32-bits programmer og OS vil være her i MANGE år. Hey ... mange steder kjører man 16-bit ennå ... F.eks Database- og butikksystemet på jobben blant annet er 16-bit som kjører i et slags 16-bit-on-a-32-bit-system-kompabilitetsmodus. Og det vil være en gooood stund til at det systemet forsvinner ... og jeg jobber ikke i en sånn liten "negersjappe på hjørnet".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja det er ikke så mye vits i selve 64-bit - prosesseringa ennå, men Opteron byr jo på mye mer enn bare det. Bla. vil ytelsen på 32bit vil bli bra.

Du slipper også å vente til neste år. Den billigste opteronen (240) skal koste ca 3000kr og HK vil koste ca 1500kr når de kommer i norske butikker om kort tid. Athlon 64 blir nok ennå billigere men lanseres ikke før i september. Sansynligvis vil prisen på Opteron 240 bli stabil, men Athlon 64 bil nok bli en del billigere fra starten av. (2000kr for billigste modell i september-oktober?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...