Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syns 18-70 har fått mye ufortjent pepper, til å være kitzoom er den aldeles ikke ille:

http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=11412

Var innom en Japanfoto her om dagen og diskuterte A700, og da nevnte jeg at jeg syns 18-70 var ett litt svakt objektiv(har hatt 2 stk av den selv), da sa innehaveren av den butikken at 18-70 gikk kitzoomene til entryene til Canon og Nikon en høy gang......

Så i forhold til andre entryer med kitzoom så er ikke 18-70 så ille.

Selv om jeg og har funnet at det fins bedre objektiver, men det finns det til alle merker;)

Lenke til kommentar

Tja, nå har vel alle tester av optikk som sådan vist at den har klart svakere ytelser enn Nikon og Canons med antishake, og Olympus 14-42 er også i samme klasse som dem. Jeg vet ikke helt hvordan den stiller i forhold til Pentax 18-55, som heller ikke er i helt samme klasse som de aller beste, men ifølge det jeg har lest bedre enn Sony 18-70. Dessuten har den en genial solblender. Den er jeg faktisk litt misunnelig på.

Lenke til kommentar
Jeg syns 18-70 har fått mye ufortjent pepper, til å være kitzoom er den aldeles ikke ille:

http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=11412

Var innom en Japanfoto her om dagen og diskuterte A700, og da nevnte jeg at jeg syns 18-70 var ett litt svakt objektiv(har hatt 2 stk av den selv), da sa innehaveren av den butikken at 18-70 gikk kitzoomene til entryene til Canon og Nikon en høy gang......

Så i forhold til andre entryer med kitzoom så er ikke 18-70 så ille.

Selv om jeg og har funnet at det fins bedre objektiver, men det finns det til alle merker;)

Å fraråde noen fra å kjøpe sony alpha på grunn av kitzoomen synes jeg er ganske så tullete. Greit nok, det når ikke helt opp til konkurrentene i mange tester, men f.eks. i fotografi nr. 2-08 ble det konkludert med at det holder seg fint sammenlignet med konkurrentene og siden det koster så lite er det verd hver krone.

Altså, forskjellene ser man sannsynligvis lite av i praksis og kan umulig være noe problem for en nybegyner. Da vil man nok heller nyte mer godt av de ekstra 15-20 millimeterne i teleenden. Etterhvert når man blir mer oppmerksom på bildekvalitet vil nok de fleste gå over til fastobjektiv eller betydelig dyrere zoomer og da blir vel alle kitobjektivene betydelig dårligere uansett.

Lenke til kommentar
men f.eks. i fotografi nr. 2-08 ble det konkludert med at det holder seg fint sammenlignet med konkurrentene og siden det koster så lite er det verd hver krone.

De mente det samme om 18-55, uten IS. Jeg har fått ødelagt mange gode bilder i starten på grunn av den. Men det er klart at kitzoomen er en dårlig grunn til å ikke anbefale Sony, men for meg er det med et lite forbehold om at noe bedre skal kjøpes i fremtiden. Men jeg sliter overhodet ikke med å anbefale Sony. Ikke noe kit, egentlig. Og grunnen er at de fleste aldri utvikler noen kritisk sans, men ønsker slr til bedre bilder enn kompakt. Men uansett regner jeg med at Sony kommer med noe som er i toppen nå.

Edit: Egentlig bør jeg ikke uttale meg sterkt her, for jeg er bare litt preget av de mange litt negative testene jeg har lest.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Den er vel til syvende og sist svak nok til at Sony har designet en erstatter om ryktene er sanne. Så har vel også Nikon og Canon allerede nådd andregenererasjons 18-55 med merkbart økt ytelse. Hvorfor ikke følge etter?

Spent på 24/1.4 og 200mm Macro. De andre med fast brennvidde fra CZ lover godt..

Lenke til kommentar
Nå er vel 35/1.4 av ganske brukbar kvalitet den også? :)

Selvsagt. :)

Når det er sagt, så har jeg ikke prøvd den selv og det er faktisk litt ymse å lese om den på nettet. Alt Sony har gjort er å rebrande, den er basert på et gammelt Minolta-design. Noen mener designet er "for gammelt" og at den er overmoden for utskiftning. Har lest brukertester som klager ganske kraftig på både skarphet og kontrast, og noen foretrekker derfor 35/2´ern foran 35/1.4. Andre igjen mener det er nettopp dette som gjør den til det den er - den har "personlighet". Jeg aner ikke, erfaringsgrunnlaget er ikke tilstede.

Ettersom jeg er i besittelse av en 35/2 så har jeg ingen våte drømmer om 35/1.4, jeg har skarphet, bokeh og kontrast så det holder. Personligheten får jeg stå for selv.

Lenke til kommentar

Ja, tror ikke Sonys 35/1.4 regnes som ekstrem på noe område, men den blir jo da også ofte holdt opp mot 28/2 og 35/2, som sammen med 100/2 utgjorde en ekstremt sterk linje hva størrelse/pris/lysstyrke/ytelse angår.. Håper Sony fyller hullet etter disse en gang!

Endret av Kjetil-H
Lenke til kommentar

Hmm..

post-25194-1232924185_thumb.jpg

50-150mm f2.8 G SSM DT

10-18mm f3.5 G SSM DT

16-55mm f2.8 G SSM DT

Bokstavforklaring:

- G var Minoltas L, priser fra 10k og opp. Det er videreført hos Sony, men litt diffust.

- SSM er USM/HSM/AFS på Minoltask/Sonysk.

- DT betyr redusert bildesirkel for APS-C, som Di-II eller DX.

Det har før vært nevnt 3 nye DT-objektiver, disse kan fort være en DT-tilhengers våte drøm materialisert i en avfotografert utskrift av de skannede forsidene til to brosjyrer..

Om det er ekte eller sannsynlig eller ikke skal ikke jeg bedømme, men det er i det minste gøy å se at profetiene begynner å svirre..

Lenke til kommentar
...

Alt Sony har gjort er å rebrande, den er basert på et gammelt Minolta-design. Noen mener designet er "for gammelt" og at den er overmoden for utskiftning. Har lest brukertester som klager ganske kraftig på både skarphet og kontrast, og noen foretrekker derfor 35/2´ern foran 35/1.4. Andre igjen mener det er nettopp dette som gjør den til det den er - den har "personlighet". Jeg aner ikke, erfaringsgrunnlaget er ikke tilstede.

...

35mm f1.4 er ikke designet for skarphet. 35mm f2.0 er det. f1.4 linsa vektlegger tonalitet og bokeh, hvordan ting tegnes. Det finnes mange sylskarpe bilder fra f1.4 linsa også, men den er ikke laget for å ta bilder av testmotiver men er designet for kreative fotografer.

Jeg har forstått det sånn at både Nikon og Canon har noe av den samme problematikken rundt sine 85mm linser. For Canon sin del så gjelder det også 50mm linsene.

Jeg for min del håper Sony nå vil klargjøre hvor de skal hen med speil-refleks. Video og EVIL finnes ikke for alpha ennå. Sony har enda ikke rørt kontrast fokus eller EVIL med sine kameraer, bare tuklet med søkeren.

"Dual AF-motor" som flagrer på forumer nå om dagen vitner vel om noe nytt. Egentlig det eneste nye. Har noen her en fornuftig teori på hva en slik "løsning" skal avhjelpe? Trinn motor? Kontrast fokusering? Fokusering for video?

Frode

Lenke til kommentar
Hmm..

50-150mm f2.8 G SSM DT

10-18mm f3.5 G SSM DT

16-55mm f2.8 G SSM DT

Bokstavforklaring:

- G var Minoltas L, priser fra 10k og opp. Det er videreført hos Sony, men litt diffust.

- SSM er USM/HSM/AFS på Minoltask/Sonysk.

- DT betyr redusert bildesirkel for APS-C, som Di-II eller DX.

Det har før vært nevnt 3 nye DT-objektiver, disse kan fort være en DT-tilhengers våte drøm materialisert i en avfotografert utskrift av de skannede forsidene til to brosjyrer..

Om det er ekte eller sannsynlig eller ikke skal ikke jeg bedømme, men det er i det minste gøy å se at profetiene begynner å svirre..

Jeg tror at 16-55mm og 50-150mm kan bli veldig populære, bare se på Tamron 17-50mm, Sigma 18-50mm (og Pentax DA*16-50mm F2.8), og Sigma 50-150mm og Pentax DA* 50-135mm F2.8 som alle har blitt veldig populære. Det hadde vært utrolig gøy å hatt Sony A800 + 16-55mm og 50-150mm, men nå har jeg Samsung GX-10 + Tamron 17-50mm og Pentax DA* 50-135mm så skal ikke klage :p

Lenge leve APS-C!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...