Gjest Slettet+3165 Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Hei, er ikke så veldig inn i hovedkortene på AMD siden og lurer på hva som er det best hovedkortet i forhold til gaming og overklokking? Hovedkortet skal yte mest mulig ut av phenom 2 940. Hva chipset er best, nVidia eller AMD? Og lurer litt på hvor mye det er å hente ut fra AMD Dragon, noen som har noe konkret å komme med i forhold til dette? Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 AMD chipsett kommer bedre ut, gjerne ikke i pur ytelse men i stabilitet. De beste AMD chipsettene er 790FX og 790GX fra Asus eller Gigabyte. (NB med +SB750) Ytelsen til AMD Dragon ligger på rett under ytelsen til Intel Core2Quad 9550. Dog anskaffer du en ekte AMD Dragon PC, vil du kunne benytte deg av Fusion/Stream teknologien. Dette vil gi et kraftig boost i enkelte applikasjoner, som bilde, lyd og videoredigering. Har selv testet ut dette ved å konvertere en videofil, hvor jeg gikk fra timer til minutter for å konvertere den samme videofilen. Det vil nok komme spill som får støtte for Fusion/Stream med tiden, til nå har kjente programmer som Adobe Photoshop og Cyberlink PowerDVD støtte for denne teknologien. Dessverre vet jeg ikke om noen spill enda, men det vil nok komme. nVidias svar på dette er CUDA, men AMD sin Stream skal vist nok (i det minste på papiret) være bedre. Selv om Quad Core prosessorer i nær fremtid vil danke ut Dual Core, er fremdeles Intel Core2Duo å foretrekke om du skal bruke maskinen hovedsaklig til spilling. Dette gjelder til dels for ytelse og ikke minst grunnet pris. En Intel Core 2 Duo E8400 får du fra 1500 kroner, mens en Phenon II 940 koster 5-600 kroner mer. Et godt hovedkort til Intel Core 2 Duo E8400 får du for 1000-lappen, mens et egnet HK til Phenom II koster rundt 1500. En AMD Dragon PC er med andre ord langt fra noe sløs med penger direkte. Men man bør vurdere hva PCen skal brukes til, hvor lenge man ønsker at maskinen skal vare og hvor mye penger man har til rådighet. PS: Kan også være en fordel om man går for AMD Dragon å vente en smule på nye AMD AM3 hovedkortene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Det haster liksom ikke så veldig, har vurdert å vente på AM3 hovedkort, ser bare et minus at jeg må også gå til innkjøp av DDR3 (har jeg hørt) og det er skikkelig overpriset. Har sitt en del tester og synes det 940 viser i tester spesielt på spill er veldig koselige tall. Skal også ha quad core uansett, det som er framtiden. Lenke til kommentar
Arsenvif Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Jeg bruker nå AMD Phenom II X4 940 Black Edition sammen med Gigabyte GA-MA790GP-DS4H, AMD 790GX, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=364825 Fungerer utmerket, virkelig å anbefale :=) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Har du prøvd å klokke? Forskjellen på 790GX/FX er kun støtten for flere skjermkort i forskjellige modus? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Du har jo DFI kort om du ønsker å klokke. Finnes en del info om disse i denne tråden her. En annen ting er at du trenger ikke et spesielt klokkevennlig hovedkort for overklokking av Phenom II 940 ettersom Black Edition har ulåst multiplikator og stiller dermed ikke så høye krav til hovedkortet (med mindre du har noe form for ekstremkjøling og vil klokke spesielt høyt). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Tror nok 790GX er kortet jeg er ute etter, har ikke tenkt på noe super overklokk, men nærmere 4ghz på luft(?) håper jeg at jeg kan nå. skal jeg overklokke holder vel ikke mitt corsair minne, slik som med intel. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Minnet ditt skal holde. Nevner det igjen. Phenom II 940 har ulåst multiplikator så du kan stille på den i første omgang og deretter justere FSB for å få så nøyaktig overklokk som du vil / prosessoren din klarer. HW.no nevnte det i sin test. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 ok takker for alle svar! Ble klokere på det nå, stenger tråd! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå