Gå til innhold

BILLIG mediacenter - funker dette til hdvideo?

Anbefalte innlegg

Hei. Har en del kompiser som ønsker seg mediacenter, men som selvfølgelig ikke skal betale noe for det. Tenkte derfor jeg skulle ha en handlevogn klar for slike.

Vil dette oppsettet holde til HDvideo?

Er jævli skeptisk til kabinettet med tilhørende strømforsyning, men det øker jo voldsomt i pris hvis man skal ha noe fornuftig.

Har tatt utgangspunkt i at det skal kjøre xp med mediaportal, men burde jo funke til vista også (kun mediacenterbruk) ?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt mulig, men jeg har ingen erfaringer som kan bekrefte/avkrefte dette. I de HTPC'ene jeg har bygget har alle hatt dedikert skjermkort, og de svakeste har da vært Nvidia 8400GS.

Husker jeg leste en test av et mATX hovedkort med HDMI, og mener at det var ikke bare fryd og gammen i den testen. Men det kan selvfølgelig avhenge av prosessoren.

Lenke til kommentar

det var P5E-VM HDMI jeg leste test av. Gjør et søk og se resultatene av de testene som ligger ute. Da kan du gjøre deg opp en formening selv.

Ser ikke helt problemet med å kjøpe et dedikert skjermkort. Du får f.eks. et Club3D 8400GS til kr 195. Ulempen er at du splitter lyd og bilde ut i forskjellige kabler.

Lenke til kommentar
det var P5E-VM HDMI jeg leste test av. Gjør et søk og se resultatene av de testene som ligger ute. Da kan du gjøre deg opp en formening selv.

Ser ikke helt problemet med å kjøpe et dedikert skjermkort. Du får f.eks. et Club3D 8400GS til kr 195. Ulempen er at du splitter lyd og bilde ut i forskjellige kabler.

...og det er litt dumt. Dessuten krever det litt mer strøm også, dumt når man har et kabinett med fysisk utviklingshemmet strømforsyning i utgangspunktet. Tar også mer plass og lager mer varme.

Lenke til kommentar

Hm... ser poenget. Men det er snakk om _LAV_budsjett. Max 3000,- og helst under!

Ekstra skjermkort = ekstra varme....

Da har jeg byttet til Asus P5N7A-VM. Har dere mere tro på det enn

P5E-VM HDMI ??

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Jepp... og jeg ser at P5N7A-VM har null problemer i denne testen:

http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2333132,00.asp

Det skrytes også av lydbiten, men det sies ikke noe om det er lyd VIA HDMI som er testet. Men det får man vel tro??

Iflg. asus selv skal det meste være støttet... ?

http://www.asus.com/products.aspx?modelmen...l3=812&l4=0

Jeg har et inntrykk av at kortet vil oppfylle de fleste krav man kan stille til en 3000,-kr htpc...

Jeg ser absolutt ikke noe poeng i å sette inn ekstra skjermkort med dette kortet såfremt lyd funker fint, noe som det ser ut til ad gjøre...

Nå ser det ut som folk har problem med idekabler i dette kabinettet, men nå er det snakk om både sata brenner og disk, så det burde gå an å få på plass med litt juling. Strømforsyninga er vel det største spørsmålstegnet, men etter å ha regnet på det med psu-calc'en burde det hyre (144W på 85% utnyttelse... noe som er lite sansynlig ved videoavspilling).

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Men bare for å presisere - du trenger absolutt ikke hjelp av noe skjermkort for å dekode 1080p med en E5200 - det er null problem - har en eldre Asus laptop med Core Duo 1.6ghz (ikke Core 2) - den dekoder 1080p med Coreavc uten noen problemer.

Ved å dekode med skjermkortet får du lavere CPU forbruk, og dermed mindre varmeutvikling.

Lenke til kommentar
P5N7A-VM er et godt alternativ (avlaster CPUen 100%), legger du til 200 kr får du Geforce 9400 og firewire:

https://prisguiden.no/product.php?productId=105781

japp, men har ikke bruk for det i de fleste sammenhenger. Hvis det er noen jeg skal bygge for som må ha firewire, får jeg heller legge til det hovedkortet da. Hver hundrelapp teller i dette oppsettet og skal kun være helt basic mediacenter med HD-støtte (og kunne kjøre vista).

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...