Emil70 Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Mitt råd er: Les NT selv og se om du finner noe. Er nok av bakvente og vranglærte ting der også... NT er i seg selv "klipp og lim". Ja, det er bakvente og mye rart i NT fordi det er like mye en historiefortelling som en beretning om gud. Den er er et speilbilde av de samfunnene som eksisterte på den tida.....og har i det store og hele lite med det kristne budskapet å gjøre som kommer i NT. Endret 28. januar 2009 av Emil70 Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Mytene om demonen Lilith er svært gammel, og stammer sannsynligvis fra sumerisk mytologi. Historiene om Adam og Lilith er derimot av nyere art, og motbevises mer av skapelsesberetningen enn å motbevise den. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Kortversjonen av hva jeg har lest er at Adam ville ligge øverst når han skulle feie over Lillith, for å være nærmere gud, men Lillith ville også være øverst. Lillith ble så kastet ut av paradis FØR det falt, og ble således ikke en del av den historien. Lillith ble vel deretter "mor" til demonene, mens Adam fikk ny dame av gud skapt av sitt eget ribben. I prinsippet skulle man da etter religiøs tolkning like sannsynligvis stammet fra Adam og Lillith som Adam og Eva, antar Adam tuklet like mye på Lillith som på Eva... Lenke til kommentar
Evig student Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Flere ting som man har blitt fortalt som ikke stemmer. Etter hva jeg har lest så er det ikke nevnt noe om noe eple i bibelen i forbindelse med Adam og Eva. Hele historien med Jesu fødsel har masse hull, ingen dyr tilstede, ikke noe stall, det er kun en referanse til en krybbe i bibelen. +++ Nå passer vel ikke dette helt inn med trådstarters spørsmål om klipp og lim, men det viser at bibelen på ingen måte er feilfri, hvis det er et egnet ord å bruke. Denne forstod jeg ikke? Du sier altså at fordi det ikke står i Bibelen noe som mange tror står der, så er ikke Bibelen feilfri?! Den var litt ny og original for meg Er det slik at når man skal angripe Bibelen, så er det tillatt med hva som helst av logikk? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Flere ting som man har blitt fortalt som ikke stemmer. Etter hva jeg har lest så er det ikke nevnt noe om noe eple i bibelen i forbindelse med Adam og Eva. Hele historien med Jesu fødsel har masse hull, ingen dyr tilstede, ikke noe stall, det er kun en referanse til en krybbe i bibelen. +++ Nå passer vel ikke dette helt inn med trådstarters spørsmål om klipp og lim, men det viser at bibelen på ingen måte er feilfri, hvis det er et egnet ord å bruke. Denne forstod jeg ikke? Du sier altså at fordi det ikke står i Bibelen noe som mange tror står der, så er ikke Bibelen feilfri?! Den var litt ny og original for meg Er det slik at når man skal angripe Bibelen, så er det tillatt med hva som helst av logikk? Det er jo tillatt med hva som helst av logikk i forsvaret av bibelen, så hvorfor ikke? Lenke til kommentar
Evig student Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Mytene om demonen Lilith er svært gammel, og stammer sannsynligvis fra sumerisk mytologi. Historiene om Adam og Lilith er derimot av nyere art, og motbevises mer av skapelsesberetningen enn å motbevise den. Mulig jeg er litt trøtt, men denne forstod jeg heller ikke. Mener du Adam og Eva i siste avsnitt? Uansett er det vel ikke akkurat "klipp og lim" om Bibelen ikke tar med alt som finnes av ymse mytologiske varianter? I såfall ville de måtte stå på ganske voldsomt for å få med seg det mangfoldige virvaret av myter i egne og nabolandenes kultur. Det å gjøre et rimelig skjønnsomt utvalg, og sette det inn i en ramme for å få fram hovedpoengene i fortellingen, er da ganske så normalt for all historiefremstilling. Det Nye testamentet sier da også rett ut det ikke var plass til alle historiene de egentlig kunne fortalt om Jesus. Og uten sammenligning forøvrig, er det nettopp fordi man ikke tok med alt, og justerte her og der, at Max Manus-filmen ble såpass bra. Uten "klipp og lim", ville den blitt umulig å følge eller forstå. Lenke til kommentar
Evig student Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Flere ting som man har blitt fortalt som ikke stemmer. Etter hva jeg har lest så er det ikke nevnt noe om noe eple i bibelen i forbindelse med Adam og Eva. Hele historien med Jesu fødsel har masse hull, ingen dyr tilstede, ikke noe stall, det er kun en referanse til en krybbe i bibelen. +++ Nå passer vel ikke dette helt inn med trådstarters spørsmål om klipp og lim, men det viser at bibelen på ingen måte er feilfri, hvis det er et egnet ord å bruke. Denne forstod jeg ikke? Du sier altså at fordi det ikke står i Bibelen noe som mange tror står der, så er ikke Bibelen feilfri?! Den var litt ny og original for meg Er det slik at når man skal angripe Bibelen, så er det tillatt med hva som helst av logikk? Det er jo tillatt med hva som helst av logikk i forsvaret av bibelen, så hvorfor ikke? Det aner meg noen lune undertoner av humor i replikken din, men hvem har tillatt dette? At noen sikkert gjør det, er en helt annen sak enn at det bør gjøres. Nettopp når noen driver med logisk tull, er det viktig ikke selv å gjøre det (hvis det da ikke er for å demonstrere et poeng). Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Vil si det er ateister som prøver å motbevise kristendommen som klipper og limer. Først går de inn på en side med masse sitater, også limer de de inn, helt ute av kontekst, for så å gjerne lime inn en motsigelse fra en helt annen bok... Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Historien slik jeg har oppfattet den var at Adam og Lillith var først. Så ble Lillith kastet ut etter å ha trosset Adam og prøvd å bli likeverdig med mannen. Lillith ble altså kastet ut FØR paradiset falt, og ikke del av den saken. Lillith dro da ut og ble "mor" til "de utstøtte" "demonene" "de andre" osv Så ble Eva skapt av Adams rippen, spiste eple og så ble begge kastet ut. Og hvem påstår at epler er sunt? Lillith ble således ikke med i fallet, og burde vel da stå høyere rangert en A&E som ble kastet ut? Etter denne tradisjonen stammer da menneskene fra Lillith, og ikke Eva som de kristne mener. http://en.wikipedia.org/wiki/Lilith (Søt dame, egentlig...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå