kepet01 Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Er amatør når det gjelder foto, men ønsker nå å starte et sted. Har hund som min store interesse, og primært skal jeg ta bilder av hunder i bevegelse, både ute og inne. Har da som et ønske at bildene skal bli skarpe uten fartsstriper. Mitt budsjett er på kr 4-6000,- Hva slags digitalt speilreflekskamera vil dere anbefale meg? Ken Endret 22. januar 2009 av kepet01 Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Alle digitale speilreflekskameraer er gode. Det er egentlig knekkende likegyldig hva du velger. For å fryse bevegelse trenger du rask lukkertid. For å få rask lukkertid trenger du lyssterk optikk. Eller/og du trenger en blits. Hvilket kamera har du i dag? Det er godt mulig at det er fullt brukbart, og at det er vedkommende bak kameraet som trenger en oppgradering (les: kunnskap). Her kan du komme svært langt med 4-6000,- i fotokurs, læremateriell (biblioteket!), interesse og innsats. Litt OT, fototeknikk: Å fryse en bevegelse synes jeg ofte at gir kjedelige bilder, da bevegelsen i motivet blir borte. En teknikk som kan brukes er panorering, der kameraet følger motivets bevegelse. Motivet blir skarpt, mens fartsstripene vises i bakgrunnen: http://www.flickr.com/photos/24838916@N03/...759944/sizes/o/ Du fikk ikke et konkret kameraforslag, men ikke fortvil. Det kommer: Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Hei og velkommen til forumet. Du har mange forskjellige kamerafabrikater og modeller å velge mellom,så det er ingen lett jobb og finne det som passer for deg. Så og si alle digitale speilreflekskameraer i dagens marked leverer gode bilder,så det er andre ting som mann legger til grunn for et kjøp.Her er en wiki/guide som gir deg et innblikk i forskjellene. En av de viktigeste kriteriene synes jeg er og vite om du bare skal ta bilder og er fornøyd med det,eller om du er villig og prøve og få et innblikk i hvorden et kamera og dets innstillinger fungerer og med det få bedre kvaliteter på bildene. Når du liker og ta bilder av dyret ditt i fart så er det et par kriterier som du burde legge til grunn for et kamerakjøp,det første er rask seriebildetaging og autofokus det andre er et objektiv som er lyssterkt. Her er en tråd som forklarer litt om dette med Lukkertider,blender og iso. Her er en test som gir deg litt innblikk i de forskjellige modellene på markedet i dag. Ta deg tid til og finne riktig kamera og lær deg og bruke det ordentlig,så får du knalle bilder. Endret 23. januar 2009 av Nautica Lenke til kommentar
kepet01 Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2009 Takk så mye for svar så langt. Nautica: Takker for emneforslag, og valgte det jeg. Takker også for tilbakemelding. Ronny1: Har pr i dag kun kamera på mobilen;) - Trenger sikkert kurs og litteratur, men det får komme etterhvert:) Ken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå