Gå til innhold

Arv i Eiendom

St Veeman

Anbefalte innlegg

Hei, mulig jeg spør på feil plass men prøver..

Jeg og min samboer kjøpte en leilighet for 10 år siden. Den kostet da ca 750000, men hun fikk noe arv som hun la inn i dette: 215000.

Vi tok opp ett lån på resterende: 535000,-

Jeg hadde ett bil lån som vi også la over i huslånet(dumt men gjort er gjort) 175000,-

Total gjeld: 710000,-

Vi har i senere tid pusset opp for ganske mye, men også mye er nedbetalt. Vi sitter med gjeld nå på 850000kr.

Leiligheten har en takst nå på ca 1.3 millioner. Det jeg lurer på er om at hvis jeg nå skal ut av dette forholdet, hvordan gjør vi opp? Hvor mye skal hun ha tilbake i forhold til arven hun la inn? Skal hun ha kun de 215000,- eller skal hun ha mere?

Er det slik: 1.3millioner minus hennes arv 215000 = 1085000,-

1085000,- minus gjeld 850000 = 235000,-

235000,- deles oss i mellom, eller hun beholder huset og betaler meg 117500,-

Noen som har peiling på dette?? Jeg aner ikke, og er ei heller interessert i å lage trøbbel om penger, men vil at rett skal være rett. Vi har sammen betalt gjelda(felles økonomi) Så alt av gjeld har vi betalt sammen. Også hennes studielån på 250000,-

Håper noen glupe hoder har peiling på dette og kan svare meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg langt fra noen ekspert på skifterett, men slik jeg har forstått det blir det omtrent slik:

Du har skutt inn halvparten av lånet, altså 267.500*, mens hun har skutt inn den andre halvparten pluss 215.000, totalt 482.500. Regner vi det om til eierandel av boligen, så vil det si at du har betalt

267.500 av 750.000, eller 35,7% , mens hun har betalt 482.500 av 750.000, eller 64,3%.

*merk at jeg holder de 175.000 i billån utenom, se lenger ned.

Når dere da skal skille lag, så er det i utgangspunktet disse prosentsatsene av salgssum (om dere selger) eller takst (om den ene kjøper ut den andre) dere skal ha, altså får du 35,7% av de 1.300.000 (=464100) og hun får 64,3% (=835.900).

MEN; her er det en fallgruve, og det er kostnadene til oppussing. Disse har dere vel gjerne delt 50/50, og ikke 64/36, og det vil si at du nok skal ha en noe større andel av boligens nåværende verdi. Du kan vel i prinsippet ta med oppussingskostnadene i samme regnestykke, hvor du da har skutt inn halve lånet pluss halve oppussinga, mens hun har skutt inn halve lånet, halve oppussinga og de 215.000, og så regne ut andelen i prosent av boligens innkjøpsverdi+de totale oppussingskostnadene. Du nevner ikke hvor mye dere har pusset opp for totalt, ellers kunne jeg regnet det ut her.

Fallgruve nummer to er at du har vært med på å betale hennes studielån, og selvsagt skal ha noe igjen for det, i alle fall alt du har betalt, sannsynligvis med tillegg av renter (om du hadde satt de pengene inn på din egen sparekonto i stedet for å "gi dem til henne", så ville du tjent renter på dem). Hvordan de rentene skal regnes ut er jeg langt fra sikker på..

Så kommer bilen for seg, her sier vi at dere har delt lånet med 50% på hver, men du hadde vel helt sikkert også betalt en viss kontantandel, slik at du med andre ord eier mer enn 50% av bilen, på samme måte som hun eier mer enn 50% av huset. Dette kan regnes ut på samme måte som for huset, hvor din andel=87.500+ egenandel, og hennes=87.500 (halve lånet). I eksemplet under antar jeg at du eier 70% og hun 30%, og at bilen er verdt 100.000 i dag.

Når dere så har funnet ut hvor mye hver av dere eier av bil og bolig, så er det bare å regne ut..

-----------------Du -------Hun

Bolig:---------464.100 835.900 (kun eksempel, % andelene jeg nevnte først. Du eier litt større andel.)

Bil: ------------ 70.000 30.000 (kun eksempel. må regnes ut ihht eierandel og av bilens nåværende verdi)

Om hun skal beholde huset, så må hun betale deg 35,7%* av nåverdien, eller 464.100.

Og om du skal beholde bilen, så må du betale henne 30%* av nåverdien, eller 30.000*.

Det ender da opp med at hun skylder deg 434.100, hun overtar din halvpart av lånet, og du får 9.100 kroner i lomma.

*Alle disse tallene er jo som nevnt flere ganger bare eksempler, dere må regne ut de riktige %-andelene av hus og bil selv.

Regnestykket ser ikke så pent ut for din del, og det kommer av at hun har eid en større andel av boligen, som har steget i verdi, mens du har eid en større andel av bilen, som helt sikkert har falt i verdi.

Eventuelt, så kan dere velge å regne som dette:

Du har skutt inn 50.000* i kontantandel på bilen pluss 355.000 i lån,pluss 100.000* i oppussing, totalt 505.000. Hun har skutt inn 215.000 i arv, 355.000 i lån og 100.000* i oppussing, totalt 670.000.

Totalt har dere betalt 1.175.000 for hus, bil og oppussing, du har betalt 43% og hun 57%, og dere eier tilsvarende andeler av huset og bilen. Regner dere slik, så forsvinner det urettferdige i at bilen har tapt seg i verdi, mens huset har steget. Hvilken måte som er mest "riktig", og hva skifteretten ville kommet til, vet jeg ikke noe om..

*Tallene for kontantinnskudd på bilen, og oppussingskostnadene er selvsagt bare eksempler.

Men, helt til slutt må vi ikke glemme at du jo i tillegg skal ha tilbake det du har betalt på hennes studielån, med renter, som nevnt.

Lenke til kommentar

Takk for svar

Så arven stiger med verdistigningen??? Har hørt annerledes?? Hva med alt det som er allerede betalt ned på bilen som ble lagt i huslånet?? Den summen må jo ha endret seg den også?

Har som sagt ingen peil på dette, og vil egentlig lage minst mulig greie av det, men vil at det skal være korrekt både for henne og meg. Har sendt spørsmål til advokater innen dette også. Så håper på gode svar:) Men hvis det er flere her inne som har synspunkter eller kan noe om dette er det bare å spytte ut :)

Lenke til kommentar
Takk for svar

Så arven stiger med verdistigningen??? Har hørt annerledes?? Hva med alt det som er allerede betalt ned på bilen som ble lagt i huslånet?? Den summen må jo ha endret seg den også?

Ja, at det var arv skulle ikke gjøre noen forskjell, så vidt jeg kan begripe. Når hun har betalt 215.000 mer av huset enn deg, så skal hun i alle fall ha en tilsvarende større del av verdistigninga, og at det var penger hun tilfeldigvis hadde arvet, eller evt. fikk som forskudd på arv, kan umulig gjøre noen forskjell, i rettferdighetens navn.

Er ikke helt med på hva du mener om bilen, men om du mener at du hadde betalt ned deler av billånet alene, før det ble lagt inn i huslånet og resten betalt 50/50, så må vel de pengene regnes på motsatt side, som en slags "motvekt" til hennes 215.000. Det som gir best uttelling for deg er vel det siste regnestykket, hvor jeg regnet med samme eierandel for både hus og bil, og jeg vil si det også blir det mest rettferdige, da får dere begge like stor andel av både tap (på bilen) og gevinst (på huset). Men hva advokatene mener,det blir en annen sak...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...