Gå til innhold

FTP problemer(DNS-313 NAS disk) bak en D-link DIR-655

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nylig installert en dns-313 nettverksdisk med FTP server og sliter med ftp serveren.

Da GET har sperret port 21 har jeg valgt å konfigurere den på port 1121.

FTP internt i nettverket fungerer utmerket, men eksternt er det verre. Prøvde meg med portforwarding og fikk faktisk logget på serveren eksternt, men sliter med å liste mappene.Og i LOG'en på DIR-655 routeren ser jeg at flere porter blir blokkert. Jeg er klar over at det er langt flere porter som blir brukt til forskjellige kommandoer i ftp enn bare f.eks. 21 eller 1121 i mitt tilfellet.

Når jeg har FTP serveren i DMZ fungerer ALT 110%, både internt og eksternt, men jeg tenkte at jeg blotter serveren/disken litt mye ved å ha den i DMZ, da er ALT åpent mot enheten utenfra. Jeg kunne godt tenkt meg å vite hvrodan man løser denne problematikken med portforwarding/Virtual server i DIR-655 routeren. Regner medt at det ikke er noe som heter PASSIVE/Native mode i NAS(FTP) boksen min.(for noen tipset meg om at det kunne være dette og NAT). Jeg vet ikke. håper noen her kan bistå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NAT skaper dette problemet. FTP åpner flere tilfeldige porter, så for at det skal funkere må du enable UPnP på DIR-655, og sjekke at det ikke er en brannmur som blokkerer noe på boksen. Funker ikke dette kan du prøve å bytte fra UPnP til NAT Type 2 tror jeg, vet ikke hva det er i praksis, men har lest at det var noen som måtte bruke det.

Endret av TommyNator
Lenke til kommentar
NAT skaper dette problemet. FTP åpner flere tilfeldige porter, så for at det skal funkere må du enable UPnP på DIR-655, og sjekke at det ikke er en brannmur som blokkerer noe på boksen. Funker ikke dette kan du prøve å bytte fra UPnP til NAT Type 2 tror jeg, vet ikke hva det er i praksis, men har lest at det var noen som måtte bruke det.

Hei og takk for besvarelsen. Vet ikke om jeg helt støtter deg når det gjelder UPnP, da det har noe med Plug and Play å gjøre, og ikke så mye med FTP. Det er for øvrig aktivert hos meg og denne forklaringen er hentet fra min DIR-655: "Universal Plug and Play (UPnP) supports peer-to-peer Plug and Play functionality for network devices."

Hadde jeg hatt en mediaspiller eller liknende, så ville streaming av media filer, mediabiliotek og liknende blitt fornklet/fofrbedret på LAN'et. At NAT skaper problemet er det ikke noe tvil om. Det merkelige er jo at jeg ikke finner så mye om det når jeg googler meg i hjel på nettet, skulle tro det var flere som hadde dette problemet. Som sagt så virker min FTP server 110%, men da må jeg ha den i DMZ, og da mener jeg at sikkerheten ikke blir i vare tatt selv med passord og brukersikkerhet i vare tatt på FTP serveren, som for øvrig er en NAS disk, med en alt for simpel FTP server.(Pure-FTPd). Uansett takker jeg deg for innlegget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...