Gå til innhold

Byr på støtte for fire skjermer

Anbefalte innlegg

Har ikke testet i Linux, så vet ikke. Men, det finnes drivere til Linux på matrox sin hjemmeside.

Den offiselle støtten er vel 8 kort, men har ikke hatt noen problemer med å kjøre 10 skjermer. (3 kort, 2 quad kabler). Har lyst til å teste 12 skjermer en dag :) Må bare få tak i nok skjermer, orker ikke flytte på så mye skjermer..

16 skjermer ville jeg i utgangspunktet ikke tro er noe problem.

Men må vel isåfall bare testes.. Har både PC og skjermkort til å teste 16 skjermer, men det var det å få skjermene da :)

Kan teste en ting til deg litt senere idag om jeg får tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hadde vært konge.. Men det støttes kun analoge skjermer da, altså?

Mens Nvidia-kortet her i artikkelen støtter DVI?

Og nvidia-driverne i linux er jo ganske greie syntes jeg da..

Må uansett finne på noe lurt slik at jeg har 10-15 skjermer på én PC. Vanskeligere enn det ser ut til.. Kan jo ikke bare kjøpe inn for å "se om det funker" heller.

Lenke til kommentar

Jeg ser at en får 4 skjermsstøtte fra ett og samme kort.

Men vil en ikke få 4 skjermsstøtte om en konfigurer med Windows driver, eller UltraMon eller noe sånn, dersom en kjører 2 ordinære rimelige kort i begge slot'ene som CrossFire eller SLI tilbyr? En må vel ikke bruke CrossFire / SLI kreftene til ett og samme skjermbilde?

En finner vel passivt kjølede kort som har 2 DVI utganger med mer enn gode spesifikasjon i nå.

Lenke til kommentar
Men vil en ikke få 4 skjermsstøtte om en konfigurer med Windows driver, eller UltraMon eller noe sånn, dersom en kjører 2 ordinære rimelige kort i begge slot'ene som CrossFire eller SLI tilbyr? En må vel ikke bruke CrossFire / SLI kreftene til ett og samme skjermbilde?

Trenger ikke disse spesielle skjermkortene for å få støtte for flere enn to skjermer nei. Er bare å stappe inn så mange skjermkort du vil, det trenger heller ikke å være Crossfire/SLI kort. Opp til 10 skjermer trenger du ikke å konfigurere noenting, skal du ha flere enn dette trenger du Ultramon el.

Kjørte en periode ett skjermkort med AGP og ett med PCI, for å få støtte for tre skjermer. Funka uten noe som helst problemer det, eneste var at skjermkortet over PCI selvsagt ikke hadde den store ytelsen.

Lenke til kommentar
Selvsagt trenger du ikke disse kortene for å få fler enn 2 skjermer. Men du sliter litt når du skal over 4 med vanlig, tradisjonelle kort. Når du dessuten skal få litt stabilitet over det hele og kunne administrere det lett, er det greit å noe ordenlig :)

Vet fortsatt ikke hva du mener med stabilitet og kontroll men. Jeg har et nvidia kort, og ett ati kort, og tre skjermer, fungerer helt utmerket, og kan administrere og konfigurere hver enkelt akkuratt som jeg vil. Eneste som ikke funker er DirectX over skjermkortene, ellers har jeg ingen problemer.

Lenke til kommentar
Prøv å kjøre fire forskjellige drivere i Fedora da.. med en xorg.conf fil på lengde med ringenes herre, og uansett hvor mange devicer du skriver inn så finner den maks én. Ugh.

Administrere alt fra ett vindu = win.

Det er sant. Hvis man vil kan man alltids gjøre ting vanskeligere enn det er. Det ER f.eks. vanskelig å kjøre bil - hvis man har bind for øynene og begge henda bundet fast til bilsetet.

Lenke til kommentar
Prøv å kjøre fire forskjellige drivere i Fedora da.. med en xorg.conf fil på lengde med ringenes herre, og uansett hvor mange devicer du skriver inn så finner den maks én. Ugh.

Administrere alt fra ett vindu = win.

Ja x.org har vel verdens dårligste kontrollpanel, men tenkte egentlig på windows jeg nå...

Lenke til kommentar
Fant akkurat ut at XP har en limit på 10 skjermer.

Har du en kilde på det?

Windows 98, 98SE og Me hadde en begrensning på 9 skjermer.

En av forbedringene ved Windows 2000 (og etterfølgerne) var at den begrensningen ble fjernet. Jeg husker ikke hva neste begrensning var, men så vidt jeg husker skulle det være så høyt at det ikke blir noe problem i praksis, selv for ekstreme multiskjerm-brukere. (Kan det ha vært 64 eller 128 skjermer?)

Lenke til kommentar
Fant akkurat ut at XP har en limit på 10 skjermer.

Har du en kilde på det?

Windows 98, 98SE og Me hadde en begrensning på 9 skjermer.

En av forbedringene ved Windows 2000 (og etterfølgerne) var at den begrensningen ble fjernet. Jeg husker ikke hva neste begrensning var, men så vidt jeg husker skulle det være så høyt at det ikke blir noe problem i praksis, selv for ekstreme multiskjerm-brukere. (Kan det ha vært 64 eller 128 skjermer?)

Nei, har egentlig ikke noen kilde på det. Har hørt 'rykter' om det før, men aldri testet om det har vært noen limit. Men, jeg fikk ikke extenda fler enn 10 skjermer igår når jeg testet, uansett hvordan jeg gjorde. Brukte ikke alt for mye tid på det skal sies, men ettersom jeg har hørt rykter om 10 skjermers limit før så ga jeg opp testen.

Er ikke sikkert limiten er i Windows, kan være Matrox-driverene også.

Er et greit spørsmål å ta opp med Matrox, skal huske det til neste gang jeg prater med de.

Lenke til kommentar
Vet fortsatt ikke hva du mener med stabilitet og kontroll men. Jeg har et nvidia kort, og ett ati kort, og tre skjermer, fungerer helt utmerket, og kan administrere og konfigurere hver enkelt akkuratt som jeg vil. Eneste som ikke funker er DirectX over skjermkortene, ellers har jeg ingen problemer.

Det fungerer selvsagt, ikke noe problem det. Har selv kjørt flere multidisplay-løsninger opp gjennom årene - til og med kjørt et Voodoo 2 kort til den 3. skjermen. Det fungerte det også.

Si at du skal ha 300 PCr som skal ha 10 skjermer hver, tilsammen 3000 skjermer.

Hvor lett tror du det er å administere med 3 like matroxkort i forhold til 2-3 forskjellige type skjermkort. Du trenger dessuten 5 kort istedenfor 3 (om du ikke bruker et skjerkort som har støtte for 4 skjermer), noe som gjør at du faktisk trenger å sette i 600 flere skjermkort i PCene, noe som også skaper ekstra, unødvendige feilkilder.

Desto flere kort du setter i PC'n, desto flere feil kan du få (flere kort kan bli ødelagt), det skaper mer varme, det skaper altså flere problemer.

Noe du neppe ønsker når du har 300 PC'r å kontrollere.

Si at du skal forandre oppløsning på alle 3000 skjermene. Hva tror du er lettest da?

Hva om du vil bytte, slik at noen skjermer står på høykant?

Hvordan gjør du når du installerer pc'n, du vil jo gjerne extende desktopen på alle 10 skjermene?

Prøv forresten å finne en fornuftig PC som har nok PCI-plasser om du vil kjøre 5 kort. Kortene bør nemlig være like. Det er ikke så lett å finne idag - ihvertfall ikke i ferdig-pcr, som du nå selvsagt ønsker å bruke for å spare tid og penger. Du gidder ikke bygge 300 PCr selv, manuelt. Garanti og support blir et helvete.

Du må huske på at disse kortene som støtter 4 skjermer ikke er beregnet til vanlig hjemmebrukere - disse retter seg mot et pro-marked. Som har behov for dette.

Hvem tror du forresten gir best support av Matrox, nVidia og ATI om det skulle være problem med f.eks en driver i dette tilfellet? 900 kort er en stor kunde for Matrox, men ikke spesielt stor for nVidia og ATI.

Lenke til kommentar

Kommer ikke på noen steder hvor man trenger 300 pcer med 10 skjermer hver da.. :p

Jeg trenger bare to med 10-15 jeg, for min del.. Er jo som regel bare kontrollrom og sånt hvor man har slikt. Men Nvidia frister veldig om man kan bruke kmod-nvidia pakken til å kjøre dette skjermkortet. Men vet ikke så mye om Quadro serien jeg..

Lenke til kommentar
Hehe, det må ikke være på samme lokasjon da :)

Si at du har 300 kontorer, med 10 skjermer hver, som blir administrert fra et sted :)

Og igjen, hvor finner man dette?

Det finnes fjernstyringssystemer for windows som kan endre systeminnstillinger på mange maskiner på et sted.

Ingen sier at man må ha 3-4 forskjellige kort, jeg sier bare at jeg har to forskjellige, og det funker akkurat like bra og enkelt som et skjermkort. Er varme et stort problem har du gjort en dårlig jobb.

Hva om man trenger litt mer ytelse enn det som trengs for quake 3 eller video da?

Lenke til kommentar

Jeg kan tenke på mange steder hvor man trenger dette. Og det blir faktisk gjort :)

Poenget mitt er at om du har 2 forkjellige kort, så får du ikke mer enn 4 skjermer, og du vil skape flere problemer enn nødvendig med henhold til administratosjon og drivere.

Så, om du nå skulle dytte 5 skjermkort i en pc(om det nå var mulig) som trekker 150W hver, så gjør du en dårlig jobb om du ikke klarer å kjøle ned PC'n godt nok?

Om man vil ha mer ytelse er ikke et slikt multiskjerm-oppsett (på 10 skjermer) noen god ide uansett hvordan man vender og vrir på det. Da vil du evt ha kraftigere kort, men flere pcr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...