Manu333 Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Saken er det at jeg har vært syk siden mandag, har da hatt infulensa. Skiftene temraturer, ca 39 i feber hver dag. På søndag forrige uke, spurte en av kompisene mine om jeg ville på med på hytta hans men en annen kompis og stå på ski. Jeg har selvfølgelig lyst å febern er borte. Men er nå forkjølet og vondt i halsen. Halsen har begynt å bli bedere, så håper på at den er bra til i morgen. Spurte mamma på søndag, men har ikke spurt henne siden. Føler meg enda slapp, men skal gå noen turer med hunden min idag, så håper det hjelper.' Men hva syntes dere? Burde jeg gå eller holde meg hjemme? Endret 22. januar 2009 av Manu333 Lenke til kommentar
Firkantbar Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Hold deg hjemme så lenge som mulig og så mye som mulig fram mot denne turen... Hold deg varm, og ta et skjerf i halsen og en lue på hodet, så går det fortere over. Noen turer i frisk luft er også å anbefale. Hadde influensa for noen uker siden, men slapp heldigvis feberen, da. Er det feber nærmere avreise, burde du kanskje la det være? Lenke til kommentar
probin Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 kulda gjør deg lettere syk enn varmen.. viruset lever "bedre" i kulda altså.. det er det som er problemet. jeg hadde dratt på hytta, men kanskje tatt det litt rolig så lenge du har viruset i kroppen din enda. du sier jo at du er på bedringens vei. da ordner det seg helt sikkert:P Lenke til kommentar
Firkantbar Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Jeg tror ikke det er så lurt å oppholde seg lenge i kulda, men noen turer ut med hunden, hvis du kler på deg, vil nok være bra. Kroppen har godt av frisk luft, og kroppen vil da bli bedre fortere. Lenke til kommentar
TCRW Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Dra på hytta, men hold deg for all del varm hele tiden. Blir du kald, kan du få et tilbakeslag fra influensaen. Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) kulda gjør deg lettere syk enn varmen..viruset lever "bedre" i kulda altså.. det er det som er problemet. Kulde kan føre til nedsatt immunforsvar, altså at kroppen ikke forsvarer seg like bra mot viruset (enkelt sagt). Endret 22. januar 2009 av DuTTZi Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 (endret) kulda gjør deg lettere syk enn varmen..viruset lever "bedre" i kulda altså.. det er det som er problemet. Kulde kan føre til nedsatt immunforsvar, altså at kroppen ikke forsvarer seg like bra mot viruset (enkelt sagt). Lave temperaturer og l av luftfuktighet er assosiert med større risiko for øvre luftveisinfeksjoner, så vidt jeg har forstått. Når det er sagt, er det ingen harde bevis for at man øker infeksjonsrisikoen ved å være utendørs vinterstid. Det er bare tull (tør jeg påstå) at viruser lever bedre i kulda. Jeg ser ingen sammenheng her. Det er kanskje nevnt tidligere, men to årsaker til at man ofte blir syk om vinteren er: 1) Når det er kaldt ute, har mennesker en tendens til å trekke seg sammen (og gjerne holde seg innendørs), dermed blir sjansen for å bli smittet større 2) det vanlige influensaviruset starter i sydlige strøk ( afrika og deromkring) om sommeren, og bruker ca. et halvt år før det kommer til Nord-Europa / USA. Derfor får vi dette viruset om vinteren. Det er opprettet flere stasojner rundt omkring i landet, som almennleger rapporterer fra når det gjelder hvor langt dette viruset har kommet. Derfor kan man kartlegge virusspredningen, og se hvor det beveger seg. Endret 23. januar 2009 av w3p Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå