kybstud Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Avgiftene blir jo enda en inntektskilde for staten. Skjønner ikke folk at pengene må inn uansett, og hvis det ikke er ved avgifter, så er det ved skatt? Det er en balansegang som skal være der.Særavgifter, som avgiftene på alkohol og tobakk, bør være rimelig i overensstemmelse med merutgiftene staten blir påført. Å kreve inn betydelig mer enn det som er nødvendig for å dekke inn utgiftene er maktmisbruk fra statens side. Arbeidsgiveravgiften og trygdeavgiften er eksempler på to avgifter som bør økes, forutsatt at den nåværende velferdsmodellen skal videreføres. For meg er det ikke irrelevant hvor staten henter sine inntekter fra. Synes det er bedre at staten henter penger fra folk som skader seg selv og omgivelsene sine enn skatt fra fattige privatpersoner og veldedige organisasjoner. Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Avgiftene blir jo enda en inntektskilde for staten. Skjønner ikke folk at pengene må inn uansett, og hvis det ikke er ved avgifter, så er det ved skatt? Det er en balansegang som skal være der.Særavgifter, som avgiftene på alkohol og tobakk, bør være rimelig i overensstemmelse med merutgiftene staten blir påført. Å kreve inn betydelig mer enn det som er nødvendig for å dekke inn utgiftene er maktmisbruk fra statens side. Arbeidsgiveravgiften og trygdeavgiften er eksempler på to avgifter som bør økes, forutsatt at den nåværende velferdsmodellen skal videreføres. For meg er det ikke irrelevant hvor staten henter sine inntekter fra. Synes det er bedre at staten henter penger fra folk som skader seg selv og omgivelsene sine enn skatt fra fattige privatpersoner og veldedige organisasjoner. Det er vel stort sett de selv de skader, folk som skader andre enn seg selv med tobakk og/eller alkohol er et spesial tilfelle som representerer en brøkdel av den totale brukergruppen. Hvorfor skal alle som bruker alkohol betale for de individene som f eks blir alkoholikere ? Syntes avgiftene kunne vært så pass det dekket ekstra kostnaddene for behandling av eventuelle selv påførte skader. Med tanke på at staten sparer masse på at den gjenomsnitlige røyker dør flere år tidligere enn den gjenomsnitllige ikke-røyker, så er ikke dagens avgifter nødvendig, staten skal ikke gjøre butikk av privat personers forbruk !I dag tjener staten på å ha røykere mens en hver som respekterer og tror på induviduell frithet og likhet for alle samfunsmedlemer vil forstå at det er feil å utnytte en gruppe forbrukere økonomisk. Endret 24. januar 2009 av Ceburger Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Hvorfor skal alle som bruker alkohol betale for de individene som f eks blir alkoholikere ? Fordi det er ingen grunn til at staten skal gå i minus pga alkohol. Veldedige organisasjoner betaler mye mer skatt enn det de volder skade. Syntes avgiftene kunne vært så pass det dekket ekstra kostnaddene for behandling av eventuelle selv påførte skader. Åja, vi skal betale for medisinsk behandling? Ja, da er det greit, men inntil da ødelegger røykere for alle andre også. Med tanke på at staten sparer masse på at den gjenomsnitlige røyker dør flere år tidligere enn den gjenomsnitllige ikke-røyker, så er ikke dagens avgifter nødvendig, staten skal ikke gjøre butikk av privat personers forbruk ! Røykeren som dør tidlig ligger gjerne lenge på sykehus og får så vidt puste. DET koster mye penger det. En frisk person på 100 år dør typisk av at hjertet stopper. Det koster ikke mange penger det. Og det er ikke staten som betaler pensjonene til folk. I dag tjener staten på å ha røykere mens en hver som respekterer og tror på induviduell frithet og likhet for alle samfunsmedlemer vil forstå at det er feil å utnytte en gruppe forbrukere økonomisk. Staten tjener penger på veldedige organisasjoner også. De må jo hente penger en plass. Alle forbrukere betaler skatt. Stemmer du FrP? Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) . Endret 2. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Det er vel stort sett de selv de skader, folk som skader andre enn seg selv med tobakk og/eller alkohol er et spesial tilfelle som representerer en brøkdel av den totale brukergruppen. Hvorfor skal alle som bruker alkohol betale for de individene som f eks blir alkoholikere ? Tror du det bare er snakk om alkoholikere? Alle som drikker alkohol regelmessig har blant annet sjangsen for å leverskader. Det at vi skal ha alkohol lovlig i samfunnet kostet samfunnet svært mye penger på mange forskjellige måter og jeg finner det rett og rimelig at kostnaden for dette skal gå på de som ønsker å drikke alkohol framfor de som ikke gjør det. Med tanke på at staten sparer masse på at den gjenomsnitlige røyker dør flere år tidligere enn den gjenomsnitllige ikke-røyker, så er ikke dagens avgifter nødvendig, staten skal ikke gjøre butikk av privat personers forbruk !I dag tjener staten på å ha røykere mens en hver som respekterer og tror på induviduell frithet og likhet for alle samfunsmedlemer vil forstå at det er feil å utnytte en gruppe forbrukere økonomisk. Staten øker ikke avgifter på røyking for å tjene mer penger men for å få flere folk til å slutte å røyke. De bruker også penger på anti-røyk kampanjer. Så jeg vil tro at dette tilsier at de taper mer på de som røyker enn de tjener på at de dør tidlig. Selv om de dør tidlig så vil det ofte innebære at de dør etter lang tids sykdom som koster staten mye penger (kreft/kols). Lenke til kommentar
hartvedten Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Når jeg har passert 90 gir jeg meg selv lov til å eksprimentere med all verdens gøye kjemikalier, jeg kommer til å dø av knipps overdose når jeg er 91, og kommer til å ha det feteste året i mitt liv, bare glade dager og en artig hverdag. Syntes flere burde ta ansvar for sitt samfunn, dø med et smil om munnen. Men jeg syntes noen burde svare meg på dette, hvilket menneskett bryter vi med å nekte et menneske å skade seg selv og de rundt seg? Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Hartvedten: Mange mener at det er svært viktig at vi har kontroll og råderett over vår egen kropp så langt som mulig. Om det er abort, alkohol, plastisk kirurgi, piercinger, mat, sex eller lignende så burde man ha rett til å gjøre som man ønsker med egen kropp. Dette er et av grunnlaget for et liberalt menneskesyn. Men mange mener også at vi har et ansvar for de rundt oss og det er klart at våre rettigheter ikke må gå på bekostning av andres rettigheter. Så derfor støtter jeg fult ut (og vil gjøre strengere) røykeloven. Og støtter også bestemmelser om hvor man kan drikke alkohol og lignende. Skadeomfanget burde begrenses. Og avgifter begrenser det økonomiske skadeomfanget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå