Ceburger Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 (endret) Jeg er uenig i at staten skal oppfordre noen til noe som helst når det gjelder livsstil. Folk kjenner sine drikkevaner best selv, og de er best nøyd med at staten ikke skal blande seg. Jeg hadde vært enig med deg om dette var en sak som ikke angikk samfunnet rundt oss. Jeg vil at folk skal kunne gå på byen og drikke noen halvlitere uten å betale hundrevis av kroner.Når alkohol er så dyrt mister det mye av gleden. Jeg vil kunne gå i gatene en sen fredagskveld uten fare for å bli slått ned av fulle folk. Høye avgifter gir økte fortjenestemuligheter. Folk tjener mye penger på smugling og hjemmebrenning. Kanskje, men da må man bare slå tilstrekkelig hardt ned på det. 1. Jeg regner med du mener at det er de som angår samfunnet på en negativ måte du tenker på. Dette er bare en liten brøkdel av alkohol og tobakksbrukere. Det er i prinsippet det samme som å kaste ut alle innvandrerne fordi en har gjort noe gale. 2. Jeg vil kunne gå på stadion rope "heia brann" midt blant viking suporterne uten å bli slått ned. Skal vi 6 doble prisen på fotballkamp biletter der 5/6 går til staten av den grunn ? 3. Er det ikke bedre å bruke politi ressurser på å slå ned på narkotika smugling fremfor alkohol og tobakk. Narkotika er faktisk et større problem. Burde ikke offret alkohol en tanke før det ikke finnes flere narkomane. Det er mange som bruker argumenter med at alkohol spesielt har negative konsekvenser for samfunnet. Ja noen oppfører seg enten som tullinger i påvirket tilstand, de med minst selvkontroll og selvdisiplin blir alkoholikere. men dette er bare en brøkdel av hele forbruker gruppen, syntes det blir feil at alle skal lide for noen individers skyld 1. Det stemmer at det idag bare er en liten brøkdel som ødelegger for samfunnet med sitt missbruk, med det tror jeg er et resultat av avgiftene. Jeg ser ikke hvordan du kan sammenlikne avgifter med "straff". Avgifter er et preventivt tiltak som faktisk funker. 2. Ikke et valid argument. Å øke bilettprisen ville ikke påvirket volden da det ikke er fotballen som gjør folk voldelige. Derimot har alkohol nettopp en slik effekt. 3. Jeg anner begge som like ille. Jeg ser problematikken, men såvidt jeg vet blir det ikke så nevneverdig mye mer smugling bare på grunn av høye avgifter. 1. Samenlikner ikke avgifter direkte med straff, jeg påpekte at dagens og eventuelt høyere avgifter er å feie alle over samme kam tankegangen, jeg sammenliknet det med å straffe mange for noe som få har gjort. 2. På samme måte som alkohol ikke gjør folk voldelig. Det gjør noen individer voldelig, mens andre som meg f eks har aldri skadet en flue på fylla. Det går ikke an å si at alkohol gjør folk generelt voldelig, de som blir voldelig på fylla er ofte voldelig fra før av men slipepr seg lettere løs i påvirket tilstand, tviler på at de blir snillere om de må bruke en 500 lapp ekstra per fylla. Det er det samme som at noen individer blir opphisset og aggresiv av å være i fotbal suporter miljø. Jeg anser det som et legetimt argument, eneste forskjellen er at adrenalin kicket og "rusen" er delvis produsert av hjernen hos hooligans mens den er produsert hos Hansa på fylla. 3. Narkotika har langt større misbruker rate per bruker enn alkohol, det er langt flere av de som prøver/bruker narkotika som får livene sine ødelagt av det en av de som bruker alkohol. Alkohol er et lovlig alment akseptert rusmiddel, narkotika er et ulovlig rusmiddel som ikke er godtatt. Endret 23. januar 2009 av Ceburger Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 http://www.ssb.no/magasinet/norge_verden/a...5-04-22-01.html Se der så kan dere slutte å krangle om lønn og kjøpekraft. Norge har blant verdens høyeste lønninger, og selv når de dyre prisene våre er tatt med i beregningen så ligger vi rimelig høyt og framfor mesteparten av verden. Så slutt å sutre om at ting er så grusomt dyrt. for det er de ikke. Ellers så klagere dere også på at staten tjener så mye på avgiftene på alkohol og tobakk. Hvor mye tror dere disse to tingene koster staten i året? kreft, kols, leverskader, overdoser, dødsfall, økt kriminalitet, alkoholpåvirkede bilulykker, aloholiserte sosialklienter, etc, etc. Det er en enorm utgiftspost. Og siden jeg mener at staten ikke burde gjøre slikt ulovlig så mener jeg også at de er pliktige til å ikke la disse enorme kostnadene gå ut over absolutt alle. Lenke til kommentar
larsingedude Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 alkohol og røyk koster samfunnet alt for mye og burde forbys. de aller fleste tilfeller hvor folk utøver vold ol er i beruset tilstand, alkhol er også ansvarlig for de fleste tilfeller av relativ fattigdom. voksene som drikker forann barna sine burde settes i fengesel, 3+ år, og voksene som kjøper røyk eller alkohol til mindreårige burde få minst 3 mnds fengsel. røyk burde også forbys, røyking er skadelig for samfunnet (og miljøet), de koster staten alt for mye og det er heller ikke kult, så det er ingen grunn til at røyking skulle være lov. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Ellers så klagere dere også på at staten tjener så mye på avgiftene på alkohol og tobakk. Hvor mye tror dere disse to tingene koster staten i året? kreft, kols, leverskader, overdoser, dødsfall, økt kriminalitet, alkoholpåvirkede bilulykker, aloholiserte sosialklienter, etc, etc. Det er en enorm utgiftspost. Og siden jeg mener at staten ikke burde gjøre slikt ulovlig så mener jeg også at de er pliktige til å ikke la disse enorme kostnadene gå ut over absolutt alle. Jeg røyker mine sigaretter og jeg nyter min vin med god samvittighet - og en av grunnene er at jeg vet at samfunnet i stort ikke "taper" på grunn av det. For det første betaler jeg i søkk og kav når jeg kjøper mine herligheter, og for det andre vil jeg belaste pensjonssystemet mindre enn soyaspisende, nyktre, joggende, nikotinavskyende og ikke alltid like blide sunnhetsapostler. Man lever så lenge man har lever! Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 larsingdude: Er tåpelig å skulle forby alt som er skadelig eller koster staten penger. Da får du ikke lov til mye. I tilegg er individuell frihet til å bestemme over eget lit særdeles viktig. Ellers så er jeg enig i at salg til mindreårige burde slås hardere ned på og det burde ikke godtas at man drikker rundt ungene sine. Jeg røyker mine sigaretter og jeg nyter min vin med god samvittighet - og en av grunnene er at jeg vet at samfunnet i stort ikke "taper" på grunn av det. For det første betaler jeg i søkk og kav når jeg kjøper mine herligheter, og for det andre vil jeg belaste pensjonssystemet mindre enn soyaspisende, nyktre, joggende, nikotinavskyende og ikke alltid like blide sunnhetsapostler. Man lever så lenge man har lever! inv_biggrin.gif Har ikke sagt at jeg synes det burde være ulovlig Så lenge folk betaler avgifter og følger røykeloven skal de få røyke så mye de bare vil Men mener også at røykeloven burde ha inkludert lover mot å utsette mindreårige for passiv røyking. Slikt er barnemishandling av foreldrene etter min mening. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Men mener også at røykeloven burde ha inkludert lover mot å utsette mindreårige for passiv røyking. Slikt er barnemishandling av foreldrene etter min mening. Jeg er ikke sikker på at jeg mener det burde være ulovlig/straffbart - rett og slett fordi jeg er usikker på hvor langt inn i familiens privatsfære lovens håndhevere bør slippes inn. Men jeg er definitivt sikker på at det fortjener misbilligende blikk og alvorlige ord fra bekjente og familie. (Det vanligste er vel i grunnen at barn medfører røykekutt eller røykeveranda.) Lenke til kommentar
larsingedude Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 larsingdude: Er tåpelig å skulle forby alt som er skadelig eller koster staten penger. Da får du ikke lov til mye. I tilegg er individuell frihet til å bestemme over eget lit særdeles viktig. Ellers så er jeg enig i at salg til mindreårige burde slås hardere ned på og det burde ikke godtas at man drikker rundt ungene sine. Jeg røyker mine sigaretter og jeg nyter min vin med god samvittighet - og en av grunnene er at jeg vet at samfunnet i stort ikke "taper" på grunn av det. For det første betaler jeg i søkk og kav når jeg kjøper mine herligheter, og for det andre vil jeg belaste pensjonssystemet mindre enn soyaspisende, nyktre, joggende, nikotinavskyende og ikke alltid like blide sunnhetsapostler. Man lever så lenge man har lever! inv_biggrin.gif Har ikke sagt at jeg synes det burde være ulovlig Så lenge folk betaler avgifter og følger røykeloven skal de få røyke så mye de bare vil Men mener også at røykeloven burde ha inkludert lover mot å utsette mindreårige for passiv røyking. Slikt er barnemishandling av foreldrene etter min mening. greit, men da skal ikke de som røyker få behandlig for skader påført ved røyking, mine skattepenger skal ikke gå til å hjelpe en wannebe idiot som tror han er kul når han røyker. alkohol er bare til skade for samfunnet så jeg skjønner ikke hvorfor de skal være lovlig, spesielt det med å være full, det er liksom 5 tusen år gammel greie som er litt ukult nå for tia? ingen som bygger pyramider liksom, er "litt" out of date Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Jeg liker det slik som det. Vinmonopolet eiger, i hvert fall det lokale. Delvis kompetente mennesker som faktisk vet hva du vil ha når du ber om det, og ikke er trege med å komme opp med forslag om hva det kan blandes med. Snus og røykprisene kan jeg leve med. Snuser ikke så mye. Prøver å holde det på en boks i uken, og det er strengt tatt litt mer enn jeg har råd til. Tobakken til pipa kjøper jeg på taxfree. Desuten. Tenk hvor kjedelige svensketurene hadde blitt om tobakksprisene hadde sunket! Lenke til kommentar
larsingedude Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Jeg liker det slik som det. Vinmonopolet eiger, i hvert fall det lokale. Delvis kompetente mennesker som faktisk vet hva du vil ha når du ber om det, og ikke er trege med å komme opp med forslag om hva det kan blandes med. Snus og røykprisene kan jeg leve med. Snuser ikke så mye. Prøver å holde det på en boks i uken, og det er strengt tatt litt mer enn jeg har råd til. Tobakken til pipa kjøper jeg på taxfree. Desuten. Tenk hvor kjedelige svensketurene hadde blitt om tobakksprisene hadde sunket! tenk å ukul du hadde blitt hvis du hadde sluttet å røyke? Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 tenk å ukul du hadde blitt hvis du hadde sluttet å røyke? Kjempekul! Men så er jeg ikke en som røyker 40 for dagen heller, da. Det går mest i pipe, og den nytes sammen med venner etter en lang skoledag på en altan mens vi ser utover Sogndal, samt en røyk i ny og ne sammen med noen venner eller naturfaglæreren når vi har friminutt. For å være helt ærlig er kulhet noe som bryr meg midt i brunøyet. Jeg er kul. Jævlig kul. Fordi jeg er meg selv, og er det et menneske på denne planeten som virkelig er kulhet reinkarnert, så er det meg Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Å forby alkohol og tobakk synes jeg er helt tullete. Det går ut over den personlige friheten til folk. Å nyte alkohol er ikke en menneskerett, det er et privilegium. Jeg ser på alkoholavgiftene som en pris man må betale for å få lov til å nyte alkohol. Det handler om at alkohol også fører til store skadevirkninger, og store kostnader for samfunnet. Lenke til kommentar
larsingedude Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Å forby alkohol og tobakk synes jeg er helt tullete. Det går ut over den personlige friheten til folk. Å nyte alkohol er ikke en menneskerett, det er et privilegium. Jeg ser på alkoholavgiftene som en pris man må betale for å få lov til å nyte alkohol. Det handler om at alkohol også fører til store skadevirkninger, og store kostnader for samfunnet. okies, men sosialisme inskrenker jo også folks rettigheter, jeg vil f eks ikke at mine penger skal gå til å hjelpe narkomane eller innvandrere gjennom skattepenger. og jeg vil kjøre uten bilbelte, lets make it the american way! Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 okies, men sosialisme inskrenker jo også folks rettigheter, jeg vil f eks ikke at mine penger skal gå til å hjelpe narkomane eller innvandrere gjennom skattepenger. og jeg vil kjøre uten bilbelte, lets make it the american way! Slike som deg fyller meg med slik en varm og kjærlig følelse ovenfor guds skapninger Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Å forby alkohol og tobakk synes jeg er helt tullete. Det går ut over den personlige friheten til folk. Å nyte alkohol er ikke en menneskerett, det er et privilegium. Jeg ser på alkoholavgiftene som en pris man må betale for å få lov til å nyte alkohol. Det handler om at alkohol også fører til store skadevirkninger, og store kostnader for samfunnet. okies, men sosialisme inskrenker jo også folks rettigheter, Neeiiii?! Hey, vent litt, gjør ikke Grunnloven også det? Og konservative? Og liberalister? jeg vil f eks ikke at mine penger skal gå til å hjelpe narkomane eller innvandrere gjennom skattepenger. Det kan jo være en god idè at alle skattepenger går rett tilbake til en selv? Eller - hva sier bestemoren din da? ...og jeg vil kjøre uten bilbelte, lets make it the american way! James Dean, the very dead rebel (without a cause) was right after all? Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Jeg er ikke sikker på at jeg mener det burde være ulovlig/straffbart - rett og slett fordi jeg er usikker på hvor langt inn i familiens privatsfære lovens håndhevere bør slippes inn. Men jeg er definitivt sikker på at det fortjener misbilligende blikk og alvorlige ord fra bekjente og familie. (Det vanligste er vel i grunnen at barn medfører røykekutt eller røykeveranda.) Jeg er i likhet med deg forsiktig med å ønske at lovgivningen skal gå for langt inn i familien, men når det kommer til at foreldrene gjør ting som kan gi alvorlige fysiske skader til barna sine så er dette grov barnemishandling. greit, men da skal ikke de som røyker få behandlig for skader påført ved røyking, mine skattepenger skal ikke gå til å hjelpe en wannebe idiot som tror han er kul når han røyker. Må du prøve å lese hva jeg sier. Jeg støtter høye avgifter på tobakk nettopp fordi at disse avgiftspengene skal dekke opp skadene de røykende forårsaker slik at de ikke går ifra skattepengene til andre folk. alkohol er bare til skade for samfunnet så jeg skjønner ikke hvorfor de skal være lovlig, spesielt det med å være full, det er liksom 5 tusen år gammel greie som er litt ukult nå for tia? ingen som bygger pyramider liksom, er "litt" out of date Hva i alle dager er det slags absurd argument? Vi har holdt på med ting mye lengre enn det som vi ikke har tenkt å stoppe med nå av den grunn. Og ja, jeg er enig i at alkohol er skadelig, men det er ikke noen grunn til å gjøre det ulovlig. Og det er heller ikke praktisk mulig å gjøre det ulovlig. Ulovliggjøring av alkohol vil føre til drastisk økt kriminalitet og om man skal tro statistikkene fra forbudsperioder her i Norge og I USA så også fører det til økt forbruk, spesielt blant barn. okies, men sosialisme inskrenker jo også folks rettigheter, jeg vil f eks ikke at mine penger skal gå til å hjelpe narkomane eller innvandrere gjennom skattepenger. og jeg vil kjøre uten bilbelte, lets make it the american way! Jeg er sosialliberalist. Det vil si at jeg synes det er viktig å finne en balanse mellom sosialt ansvar og individuell frihet. De individuelle frihetene våre burde strekke langt og vi burde prøve å ikke begrense dem. Men friheten vår og velferden vår gir oss et ansvar ovenfor de i samfunnet som er svakere stilt. Og nå er vi i et demokrati og de aller aller fleste her støtter sosialdemokratiet og sosialisme til en viss grad. Med frihet kommer ansvar. Endret 24. januar 2009 av Pivotal Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Fine ord, Pivotal. Jeg er også enig i det relativt høye avgiftene sine vi som forbrukere påfører staten en del ekstrakostnader. Foreldre som røyker når de er gravid / i nærheten av barna sine tror jeg ikke er så veldig vanlig. Alle de jeg kjenner har klart å slutte i hvert fall, men hvor skadelig er det med alkohol? Mamma fikk jo en flaske vin redd etter fødselen når hun fødte eldstebroren min i Tyskland, og ei veninne av mamma pleide å dynke en klut i rødvin som hun lot sønnen sin sutte på om han var ekstra grinete (Det var på 60tallet, vel å merke.) Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Avgiftene blir jo enda en inntektskilde for staten. Skjønner ikke folk at pengene må inn uansett, og hvis det ikke er ved avgifter, så er det ved skatt? Det er en balansegang som skal være der. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 men hvor skadelig er det med alkohol? Ifølge denne er det det farligste rusmiddelet, verre enn narkotika. Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) . Endret 2. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Foreldre som røyker når de er gravid / i nærheten av barna sine tror jeg ikke er så veldig vanlig. Er nok ikke like vanlig nå som før men skjer fremdeles. Og er mange alvorlige sykdommer som kan komme av det. Folk tenker raskt på kreft og kols, men forskning har også vist at hvis man blir utsatt for passiv røyking i ung alder har man større sjangse for å få leddgikt. Jeg er er selv 21 og har leddgikt. Og har blitt utsatt for en god del passiv røyking som barn. alkohol i forbindelse med gravidtet trenger ikke gjøre skade, men det øker risikoen for skade. Alkohol generelt sett er et ganske potent rusmiddel. Det er mer skadelig og avhengighetskapende enn f.eks hasj. Nikotin er et av de aller mest avhengihetskapende rusmidlene vi har, men er ikke spesielt skadelig i forhold til mange andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå