Gå til innhold

Nytt EU-direktiv senker reklamasjonretten til 2 år

Anbefalte innlegg

Har overraskende nok ikke sett noen diskusjoner rundt dette temaet enda (med forbehold om at jeg har oversett noe).

Hvis et nytt EU-direktiv blir vedtatt vil den norske 5-årige reklamasjonsretten forsvinne. Hvordan vil dette påvirke DSLR-verden? Vil norske butikker miste mer av salget til utlandet siden et av argumentene for å handle i Norge faller bort? Eller vil dette kompenseres av at prisene i Norge evt. faller fordi det blir lavere risiko for butikkene?

En av grunnene til at EU vil innføre dette er jo at det skal bli lettere for ulike aktører å etablere seg i nye land (man trenger ikke å sette seg inn i nye lover og regler for hvert land man etablerer seg i). Dette vil jo føre til en enda sterkere konkurranse. Blir resultatet billigere og dårligere produkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første så er vi ikke med i EU. Så de kan banke, hamre, lime og klippe inn så mange lovforslag de vil.

Dog er Norge et ass-kissing wusse land, så det skal ikke forundre meg om myndighetene her bare bukker og nikker til lovforslaget.

PS: Enda et bevis på at verden blir styrt av maktgalne-pengegriske-psykopater.

Lenke til kommentar
For det første så er vi ikke med i EU. Så de kan banke, hamre, lime og klippe inn så mange lovforslag de vil.

Problemet er at Norge innfører flere EU-direktiver enn mange av landene som faktisk er medlem av EU. Norge har en såkalt reservasjonsrett til nye direktiver, men denne har de såvidt jeg kjenner til aldri benyttet.

Lenke til kommentar

Nei vi er ikke med i EU, det er riktig, men hvis EU-direktivet blir gjeldende i EØS området vil det kunne gjelde i Norge også hvis vi implementerer det.

Uten å bli politisk - noen EU direktiver slår positivt ut for Norge, andre gjør det ikke.

Som forbruker håper jeg vi får beholde 5 års reklamasjonsrett. Jeg håper handelsstanden ser at handelslekkasjen til utlandet vil bli høyere hvis dennne faller vekk.

Lenke til kommentar

Man skal ikke overvurdere størrelsen på det norske markedet. Det har vært to(?) års garanti i EU lenge, og kameraprodusentene har nok ikke laget en "norsk modell" som er bygget mer solid for å holde i fem år, og en "EU-modell" som er beregnet for holde i to.. Så jeg tror ikke produktene blir dårligere.

Jeg tror nok man kan forvente at prisene synker i Norge, det er jo til syvende og sist vi forbrukere som betaler for denne garantien gjennom høyere priser. Hvis ikke norske forhandlere reduserer sine priser, vil, som du nevner, poenget med å handle i Norge kontra internett reduseres ytterligere.

Lenke til kommentar
Nei vi er ikke med i EU, det er riktig, men hvis EU-direktivet blir gjeldende i EØS området vil det kunne gjelde i Norge også hvis vi implementerer det.

Uten å bli politisk - noen EU direktiver slår positivt ut for Norge, andre gjør det ikke.

Som forbruker håper jeg vi får beholde 5 års reklamasjonsrett. Jeg håper handelsstanden ser at handelslekkasjen til utlandet vil bli høyere hvis dennne faller vekk.

Såvidt meg bekjent er det ikke noe hvis ute og går her. Blir EU-direktivet banket gjennom vil det også gjelde i EØS-området. Ergo blir det implementert her. Reservasjonsretten eksisterer kun på papiret.

Sånn er det å være medlem uten stemmerett.

Lenke til kommentar
Hvis ikke norske forhandlere reduserer sine priser, vil, som du nevner, poenget med å handle i Norge kontra internett reduseres ytterligere.

Forhandlerne vil verken tape eller tjene penger om reklamasjonsretten blir senket til to år. Derfor kan ikke forhandlerne redusere prisene, med mindre innkjøpsprisen fra importørene blir redusert først.

Lenke til kommentar
Forhandlerne vil verken tape eller tjene penger om reklamasjonsretten blir senket til to år. Derfor kan ikke forhandlerne redusere prisene, med mindre innkjøpsprisen fra importørene blir redusert først.

Når jeg skrev forhandlere, mente jeg inne i hodet mitt hele distribusjonsleddet, men du har rett. Utgiftene for reklamasjonsretten faller jo på importør, og da er det jo de som må kutte prisene sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...