Keystone Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 det jeg har nå er veldig teoretisk og veldig kontorpreget dessuten så er jeg ikke involvert i noe særlig ingeniørarbeid...funker mer som teknisk tegner. Kunne godt tenkt meg en blanding av kontor og feltarbeid, altså jobbe mer direkte med teknikk og utstyr. Når jeg er hele tida bare på kontoret med papirer føler jeg ikke at jeg er ingeniør i det hele tatt. Vel, du har jo ihvertfall jobb som er relevant til utdannelsen din i en viss grad. Men jeg får et inntrykk etter å ha lest postene dine at du er nokså skuffet i ditt møte med arbeidslivet. Men hva er det egentlig som er galt? Selv om den jobben du har nå ikke er 100% hva du ønsker deg, så er det vel ikke verre enn at du fortsetter å se deg om etter andre jobber. I mellomtiden står du på for den bedriften du jobber for, slik at du får en knall referanse, samt erfaring å putte på CVen etterhvert som du søker på nye jobber. Avhengig av bedriften, så kan det jo også være at det finnes gode muligheter for å utvikle seg og etterhvert få en stilling som er mer slik du ønsker. De første årene i arbeidslivet er det egentlig mer viktig å vise initiativ og arbeidsmoral enn å bekymre seg over at du ikke har drømmejobben i havn ganske enda. Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg viser til egen erfaring og i tillegg kjenner jeg 15 andre ingeniører(bygg, maskin elektro) som har vært i liknende situasjon.Alle er mer eller mindre nyutdanna og sleit med å få jobb.Når de fikk jobben så var det ikke akkurat det de var utdanna i men noe helt annet. Jeg deler forsåvidt litt av den samme opplevelsen om at arbeidsgivere forventer mye av nyutdannede ingeniører til tross ingeniørmangel, men akkurat dette virker nytt for meg. Til tross av alt så har det gått bra med både meg og medstudentene mine. Det virker som at du har fått veldig mange konstruktive tilbakemeldinger i denne tråden som jeg tror kan være gode å ha med seg videre på veien. Håper det ordner seg. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Når noen snakker om mangel, så forstår jeg det sånn at det skal være veldig lett å få seg jobb dersom man har utdannelsen som er påkrevd for den aktuelle stillinga. Selv om det finnes en mangel så betyr jo ikke det at du er garantert jobb. Jeg tror du må lese mangel i denne sammenhengen som "mangel på kvalifiserte". Og ingen får en jobb i akkurat "det de er utdanna i". Du må rett og slett bare begynne et sted, vise hvadu kan, og jobbe deg opp. Jasså, så man er ike kvalifisert hvis man har utdannelsen for et fagfelt? det burde de opplyse før man starter å studere ingeniørfag på høgskole. de kunne ha sagt sånn: Etter 3 år ved ingeniørhøgskolen så får du diplom, men du er ikke kvalifisert til å jobbe som ingeniør. Det er opp til bedriften å bestemme om du er kvalifisert nok eller ikke. Og det er selvfølgelig en rekke andre faktorer enn utdannelse som spiller inn. Personlige egenskaper og realkompetanse blant annet. Men det aller viktigste for om du får jobb eller ikke er hvordan du klarer å vise at du er den riktige personen for bedriften og kan (være med på å) løse de utfordringene de har! Det er samme hva slags "kvalifikasjoner" du har på papiret dersom du ikke klarer å overbevise bedriften om at du kan bruke de kvalifikasjonene til å løse deres konkrete problemer. Dersom du skal gjøre dette på en god måte er det viktig at du tenker over det både når du skriver søknad og CV, samt når du er på intervju, og at du er interessert og gjør grundig forarbeide. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Når noen snakker om mangel, så forstår jeg det sånn at det skal være veldig lett å få seg jobb dersom man har utdannelsen som er påkrevd for den aktuelle stillinga. Selv om det finnes en mangel så betyr jo ikke det at du er garantert jobb. Jeg tror du må lese mangel i denne sammenhengen som "mangel på kvalifiserte". Og ingen får en jobb i akkurat "det de er utdanna i". Du må rett og slett bare begynne et sted, vise hvadu kan, og jobbe deg opp. Jasså, så man er ike kvalifisert hvis man har utdannelsen for et fagfelt? det burde de opplyse før man starter å studere ingeniørfag på høgskole. de kunne ha sagt sånn: Etter 3 år ved ingeniørhøgskolen så får du diplom, men du er ikke kvalifisert til å jobbe som ingeniør. Det er opp til bedriften å bestemme om du er kvalifisert nok eller ikke. Og det er selvfølgelig en rekke andre faktorer enn utdannelse som spiller inn. Personlige egenskaper og realkompetanse blant annet. Men det aller viktigste for om du får jobb eller ikke er hvordan du klarer å vise at du er den riktige personen for bedriften og kan (være med på å) løse de utfordringene de har! Det er samme hva slags "kvalifikasjoner" du har på papiret dersom du ikke klarer å overbevise bedriften om at du kan bruke de kvalifikasjonene til å løse deres konkrete problemer. Dersom du skal gjøre dette på en god måte er det viktig at du tenker over det både når du skriver søknad og CV, samt når du er på intervju, og at du er interessert og gjør grundig forarbeide. Hør, hør! En velskrevet søknad og CV og et godt førsteinntrykk på intervju er sabla viktig!! Deretter ser dem på referanser og attester, og SÅ karakterene dine til slutt.. Det er mitt inntrykk i alle fall. Endret 5. februar 2009 av jonlem Lenke til kommentar
arsenal82 Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 Hei og tusen takk for alle svar , ble jo litt av en tråd dette her. Jeg har sittet og fundert i det siste, i og med at jeg har en jobb som er ihvertfall nogenlunde relatert så blir jeg her nå, har jo ikke så mye valg.Det er jo finanskrise og alt så ingen ansetter vel noen nå da, og især ikke meg. Det som også har falt meg inn er å slutte som ingeniør å kansje studere noe annet. Veit bare ikke hva...har tenkt og tenkt og kommer ikke på noe annet jeg interesser meg noe særlig for. På en annen side blir det veldig slitsom å bli i en stilling man ikke finner særlig givende og interessant. Jepp livet kan være kjipt av og til! Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 På en annen side blir det veldig slitsom å bli i en stilling man ikke finner særlig givende og interessant.Jepp livet kan være kjipt av og til! Du vet, å starte med å innse livets harde fakta, det er en ganske god start. Det er veldig, veldig få her i verden som får i både pose og sekk. De fleste andre av oss må svelge et par kameler og tyne tålmodigheten ganske mye på veien, men som oftest får vi i alle fall posen, om ikke sekken også. Tålmodighet og is i magen er det som trengs! Lykke til! Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) På en annen side blir det veldig slitsom å bli i en stilling man ikke finner særlig givende og interessant.Jepp livet kan være kjipt av og til! Du vet, å starte med å innse livets harde fakta, det er en ganske god start. Det er veldig, veldig få her i verden som får i både pose og sekk. De fleste andre av oss må svelge et par kameler og tyne tålmodigheten ganske mye på veien, men som oftest får vi i alle fall posen, om ikke sekken også. Tålmodighet og is i magen er det som trengs! Lykke til! Det er bullcrap. Noen lykkes med alt og andre misykkes med det meste. Jeg gjør f.eks dobbel innsats , men får halvparten av resultatet ...........nei..... Men noen gjør det! Endret 5. februar 2009 av Robocoop Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå