tickinghd Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Ikke greit å si om det er holdningene til arbeidsgivere eller om det er utdanningsopplegget det er noe galt med da. Man blir ikke universale multispesialister på bare tre år uansett. Lenke til kommentar
arsenal82 Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Problemet er at de som går rett fra allmenn og inn på ingeniør utdannelsen ikke har noe arbeidserfaring eller kunnskaper. Er teoretikere som ikke forstår hvordan ting skal fungere i praksis. Derfor er det et stort problem for de å få jobb selv om de oppfyller hovedkravene.Jeg ser at de som virkelig får jobb er de som har gjerne et tidligere fagbrev/fagskole og har jobbet en stund så etterhvert tatt ingeniørutdannelsen. Disse blir headhuntet til de beste jobbene. En som sa til meg at i bedriften deres hadde de 4 ansatte ingeniører. 2 av dem hadde gått 3 årig ingeniør, de 2 andre hadde jobbet, gått fagskole så påbygging for å få ingeniøren. Hvis de fikk problemer ringte de kun til de med fagskolen for de to "lærlingene" som han kallte de hadde ikke peiling hvis det ikke gjalt utregning på et papir med kalkulator tilstede. Jepp stemmer nok det !!!!!Er allmenfagsingeniør og kjnner meg nok igjen der. det er vel ikke rart at de kmed tekniker/elektriker bakgrunn kan faget bedre helt i starten, de har jo jobbet med det i mange år allerede. Hva foreslår du?? At vi da tar inn på ingeniørutdanningen kun folk som har elektriker/tekniker bakgrunn?? Altså sette krav at kun de som har fagbrev kan gå på ingeniøren??? Så vidt jeg har forstått det så er det stor etterspørsel etter folk selv når alle blir tatt inn..vil det ikke bli enda mer hvis vi skal begynne å filtrere enda mer på dette??? Dessuten så merka jeg at det ofte var mange med yrkesfaglig bakgrunn som ikke klarte den tunge matten og teorien forbundet med ingeniørstudiene, det er vel kun de beste elektrikere som går på ingeniørutdanningen tipper jeg uten å garantere seff. Jeg er overbevist om at hvis bedrifter satser mer på opplæring av nyutdannede ingeniører så vil disse nå igjen det en tekniker elektriker kan bedre. Men det tart tid. Enten det eller så må høgskolene fokusere på andre ting. Det må gis mange mange flere timer med praktiske ting i labben og ute på feltet også må mna kutte ut på idiotiske fag som økonomi og ledelse og diverse andre ikke tekniske emner. Husker selv når jeg studerte og ville sitte og prøve ting...koble opp feilsøke og teste i PLS labaratoriet så var det ikke lov. Vi fikk 45 minutter max også var det rett ut. Det er klart at du ikke lærer noen ting da. det gåt ikke an å lære et fag som elektro gjennom bøker, det må læres gjennom praktiske forsøk og prøving og feiling!! Lenke til kommentar
E}{IT Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Jeg synes at det skulle vært mer praksis på høgskolen ja. Tar et grovt eksempel her: Var en nyutdannet arkitekt som hadde konstruert ett eller om det var en båt eller et hus husker jeg ikke. Men en flere av delene ga hodebry for sveiserene pga at de måtte sveise seg selv inne for at det skulle være mulig å konstruere. Så hvem skulle offre livet sitt? Det som ofte kan være problemet når du kun har teorien men ikke skjønner hvordan det skal utføres i praksis av fagarbeiderne :!: . Men mye av problemet ligger nok også i bedriftene som tar det som selvfølge at den nyutdannede ansatte med bachelor eller master skal kunne alt dette da han har vært alle de årene på skole. Alle trenger en opplæring i den bedriften og stillingen de skal i. Uansett faglig bakgrunn. Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Alternativet er jo å pøse på ett og to år ekstra på grunnutdannelsen til ingeniør og følge en modell som gjelder i f.eks USA (5 år) eller UK (4 år), men da får vi neppe flere ingeniører eller ett mindre problem ute i bedriftene med tanke på dyr arbeidskraft. Å erstatte deler av teorien med praksis på de tre årene vi har er iallefall ikke noe alternativ om man skal rekke igjennom alt, da kan vi like gjerne kalle det fagskole og droppe høgskoleingeniørtittelen (den er ikke beskyttet så det er ikke noe stort tap uansett). Litt av poenget med graden er at man kan dra nytte av den i veldig mange sammenhenger, ikke bare fagjobber faktisk. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Det beste (om næringslivet ønsker det) hadde kanskje vært å gjøre som danskene. Der varer utdanningen til diplomingeniør, tilsvarende bachelor, i tre og et halvt år. Det siste halvåret jobber man i en bedrift. http://da.wikipedia.org/wiki/Diplomingeniør Lenke til kommentar
Dobain Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Du virker litt bitter. Har det hendt noe? Du nevner at lønna er rævva. Selvfølgelig begynner du ikke med en topplønn i starten. Du kan jo ingenting, det eneste du har på papirene er at du har evnen til å lære og har en viss innsikt i hva det går i (såfremt det er noe relevant du begynner å jobbe med). Du kaller også økonomi og ledelse for idiotiske fag. Hvem er det som skal lede prosjektene? Det er DEG det lille venn (etter hvert som du blir mer kompetent). Som ingeniør så skal du planlegge en jobb, andre skal utføre den. Da trenger de en som kan lede jobben. Da er det greit å ha en viss innsikt i ledelse, det er nemlig ikke barebare å kunne lede, man må ta hensyn til hvem som kan hva, hvem som fungerer sammen, meglinger og alle andre utfordringer du får med putte mange mennesker i ett rom. Mye økonomi er det også, innkjøp, salg, forhandlinger, kontrakter osv. Kjipt å blåse budsjetter fordi du ikke har snøring på økonomi. Lenke til kommentar
arsenal82 Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Du virker litt bitter. Har det hendt noe? Du nevner at lønna er rævva. Selvfølgelig begynner du ikke med en topplønn i starten. Du kan jo ingenting, det eneste du har på papirene er at du har evnen til å lære og har en viss innsikt i hva det går i (såfremt det er noe relevant du begynner å jobbe med). Du kaller også økonomi og ledelse for idiotiske fag. Hvem er det som skal lede prosjektene? Det er DEG det lille venn (etter hvert som du blir mer kompetent). Som ingeniør så skal du planlegge en jobb, andre skal utføre den. Da trenger de en som kan lede jobben. Da er det greit å ha en viss innsikt i ledelse, det er nemlig ikke barebare å kunne lede, man må ta hensyn til hvem som kan hva, hvem som fungerer sammen, meglinger og alle andre utfordringer du får med putte mange mennesker i ett rom. Mye økonomi er det også, innkjøp, salg, forhandlinger, kontrakter osv. Kjipt å blåse budsjetter fordi du ikke har snøring på økonomi. For å være helt ærlig så er jeg en smule bitter......du så det riktig :-) Da jeg startet på ing utdanningen var det mye prat om at det er behov for ingeniører og teknisk høytutdannede og at alle får jobb hvis de fullfører utdanningen, men etter at jeg ble ferdig så er det ikke sånn i det hele tatt. Bedriftene krever skyhøye karaktersnitt før de ansetter, eller flere års erfaring innenfor f.esk feltet elektro/automasjon(det jeg er utdannet i og interesserer meg for). Har en jobb nå, men det tilsvarer ikke utdanningsretningen min og kvalifikasjonene, og ikke minst interessene. Det jeg driver med omhandler teknikk, men er ikke en ordentlig ingeniørstilling. Mye administrasjon, økonomi,jeg vil kalle meg selv en papir rotte. Så for meg noe helt annet da jeg studerte...at vi kom til å jobbe mye mer direkte med teknikk, utstyr koblinger programmering testing igangkjøring av anlegg osv og på den måten lære mye mer om faget. Det jeg prøver å si er at staten må slutte å lyve til ungdommer som står foran karriere valg etter videregående. Det snakkes stadig vekk at det er behov for ingeniører og teknikere, DETTE ER LØGN!!!!!!! Hvis det er ordentlig behov så burde alle som har en fullført teknisk grad få jobb. Bedriftene stiller urimelige krav til nyutdannende etter min mening, både med tanke på kunnskapnivå og prestasjon. Dessuten så gir de ikke noe særlig tilbake, en litt høyere lønn en gjennomsnittet, er det alt vi får etter all slitet med realfag og de mange timene på skolebenken. De burde ta seg en tur til ing høyskoler og se hvordan undervisningen foregår og hva man lærer. Endret 2. februar 2009 av arsenal82 Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Er det urimelig at en arbeidsgiver som skal ansette en nyutdannet ingeniør ønsker en person som viser at man behersker skolearbeid på en god måte? Jeg skjønner veldig godt at man ikke har lett for å få seg en god jobb dersom man har "sjabbet" seg igjennom ingneiørstudiet og har flere E'r. For all del, ikke alle har mulighet til å bli en ingeniør uten noen dårlige karakterer, men da kan man heller ikke forvente toppjobbene? Den andre muligheten man har da er å ta en jobb man er mindre fornøyd i en periode og arbeide seg oppover. Vise at man er en grepa person og gjør et godt arbeid. Hvis dette er et problem så tror jeg at man må arbeide litt med holdningene sine før man begynner å søke etter nye jobber. Man kan ikke få i både pose og sekk. Uansett, ønsker deg lykke til. Hvis du står på så skal du nok se lykken snur seg etter deg til slutt Lenke til kommentar
Endre Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Ja, om man er nyutdannet ingeniør med i beste fall middels karakterer og faktisk har en eller annen form for ingeniørjobb, har man vel ikke så mye å klage over? Må også sies, nok en gang, at dine konklusjoner som du trekker på kun dine egne erfaringer ikke stemmer med en god del ingeniører jeg kjenner og har jobbet med som er utdannet de siste årene. De fleste jobber med en form for kobling, testing, igangkjøring eller service. Typiske ingeniørjobber, skjønt mange starter mer på teknikernivå helt i begynnelsen. Det er flere ingeniører enn deg her i landet. Når bedrifter ansetter vil de selvfølgelig foretrekke folk med bedre karakterer og/eller mer erfaring. Men når det søkes etter 2000 ingeniører i landet sier det seg selv at ikke alle kan bli besatt av erfarne folk og toppstudenter. De unge vil ikke gå gradene (link) - virker kjent? Lenke til kommentar
arsenal82 Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Ja, om man er nyutdannet ingeniør med i beste fall middels karakterer og faktisk har en eller annen form for ingeniørjobb, har man vel ikke så mye å klage over? Må også sies, nok en gang, at dine konklusjoner som du trekker på kun dine egne erfaringer ikke stemmer med en god del ingeniører jeg kjenner og har jobbet med som er utdannet de siste årene. De fleste jobber med en form for kobling, testing, igangkjøring eller service. Typiske ingeniørjobber, skjønt mange starter mer på teknikernivå helt i begynnelsen. Det er flere ingeniører enn deg her i landet. Når bedrifter ansetter vil de selvfølgelig foretrekke folk med bedre karakterer og/eller mer erfaring. Men når det søkes etter 2000 ingeniører i landet sier det seg selv at ikke alle kan bli besatt av erfarne folk og toppstudenter. De unge vil ikke gå gradene (link) - virker kjent? Jeg har ikke sagt at det ikke er flere ingeniører enn meg, kan ikke huske noen sted at jeg har nevnt det!!!!!!! Det er jo det jeg sier innledningsvis, det er ikke noe reel behov for flere ingeniører, det er løgn at det er det. Derfor så irriterer det meg når det snakkes om mangel på den type arbeidskraft. Poenget er at det er mer en nok av ingeniører og de som blir uteksaminert med middels karakterer skal være sjeleglad at de får relevant jobb. Bedriftene vil at mange skal ta den type utdannelse slik at de kan vasse i kandidater, som de attpåtil kan underbetale. Ikke minst er utdanningsinstitusjonene interessert i å få flere studenter da de får finasiering fra staten etter hvor mange som studerer ved deres skole. Staten på sin side er tjent med at det er nok ingeniører i landet da det er primært disse som skaper velstand og opprettholder levestandarden i alle I-land. For den vanlige ungdom er dette villedende og ikke har rot i virkeligheten....etter fullført utdanning så er det slett ikke å bare få jobb. Ettern 3 år med harde realfag og masse studielån og kansje middels karakterer (de fleste får middels karakterer, det er vel derfor de kalles middels) står du med et papir i handa som sier at du er ingeniør og er kvalifisert til å starte å jobbe innenfor det feltet du har studert. BUUUUULLSHIIIIT!! Så skal vi ut å søke jobb. Du går igjennom annonsene og ser etter jobber og finner ut at de aller fleste går igjennom slike rekrutteringsselskap som skal tjene penger på at du får jobb, det er det eneste de er interessert i. Du komnmer kansje på et intervju og der skal de se alt det du kan, or det er nemlig ikke nok med fullført ing utdannign fra høgskole. De vil gjerne at du skal ha fagbrev og ha jobba i feltet i mange år, ha toppkarakter fra høgskolen osv osv. Når det er så mange kriterier som skal falle på plass så kan man trekke konklusjonen at det absolutt ikke er noen behov for ingeniører. Det er løgn!!!! Hadde det vært reel behov så hadde man fått relevant jobb med fullført utdanning og kun det og innenfor det feltet man har studert og er kvalifisert for. Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 I din neste jobbsøknad kan du fjerne "konspirasjonsteorist" fra CV-en din, så kanskje du har mer hell. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Det var dårlige tider for ingeniører i 2002--2004, så kanskje er behovet på grensen. Men du har jo jobb som ingeniør nå , så du kan ikke klage Lenke til kommentar
Endre Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Jeg har ikke sagt at det ikke er flere ingeniører enn meg, kan ikke huske noen sted at jeg har nevnt det!!!!!!! Nei, men du trekker bastante konklusjoner uten å underbygge dem med annet enn dine egne erfaringer. Og du overser at blant andre jeg og The Avatar kommer med erfaringer som ikke samsvarer med dine. (Som sagt gjelder mine erfaringer fram til sommeren 08, jeg vet ikke like godt hvordan det er i dag - men i dag burde man være fornøyd bare man klarer å få en ok jobb som nyutdannet, uansett utdanning) Det har faktisk vært sånn at mange har fått jobb lenge før de har fullført utdanningen. Det betyr ikke at absolutt alle bedrifter kaster kremjobber etter absolutt alle studenter. Og ikke minst er det stor forskjell på de forskjelle delene av landet. Hvis du må klage på at du ikke får drømmejobben med topplønn som nyutdannet har du et problem. Ser antallet utlyste ingeniørjobber på Finn har gått noe ned (ikke så rart), men det er fortsatt 1775 jobber utlyst. Eller ca. 12 % av samtlige utlyste stillinger. Selvsagt vil alle ha ingeniører med så mye erfaring og gode karakterer som mulig, men så mange ledige ingeniører er det ikke i Norge. Jeg vet ikke om du har fått det med deg, så jeg må spørre: Du vet at verden er midt inne i en av tidenes verste økonomiske kriser? Må tilføye at når bedrifter og skoler går ut med at det er mangel på ditt og datt, overdriver de alltid. Det burde du vite. Det er imidlertid forskjell på en overdrivelse og regn løgn. Siden du skriver akkurat det samme i alle innleggene dine, uansett hvilke svar du får, føler jeg ikke at det er noe poeng i å fortsette denne diskusjonen. Hvis du ikke har noe fakta å legge på bordet som vitner om at det ikke er mangel på ingeniører, eller ikke har vært det de siste par åra, som ikke dreier seg om deg selv, da er jeg interessert i å høre det. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Dette er jo et litt spesielt tema da.. Jeg var ferdig med bachelorgraden i geomatikk sommeren 2007, med kun middels bra karakterer. Jeg søkte på 3-4 jobber, og fikk tilbud om jobb fra absolutt alle. I 2008 hadde jeg ca 495000 i lønn. En kompis av meg avslutter master i byggeteknikk og arkitektur (eller noe i den duren) nå til sommeren, og han regner IKKE med å få jobb i det hele tatt på ei stund. Poenget er vel at det er forskjell på utdanningene og behovene.. "ingeniørmangel" er et altfor generalisert begrep. Et annet viktig poeng er at ungdommen "nå til dags" har altfor høye forventninger. Veldig mange forventer toppjobber umiddelbart etter endt utdanning, men det er det veldig få som får. Dessertgenerasjonen og sånt.. det er noe forbannet piss! Vi har fått sydd puter under armene våre, kommet til dekket bord osv osv, og nå får vi svi for det. Fysjom! Endret 3. februar 2009 av jonlem Lenke til kommentar
Cie Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Poenget er vel at det er forskjell på utdanningene og behovene.. "ingeniørmangel" er et altfor generalisert begrep. Det er sant, veldig sant. I tillegg må man være villig til å flytte på seg. Det ER ingeniørmangel flere steder, men dette gjelder ikke over alt i landet, og det nytter ikke å sitte hjemme i eget hus og sture hvis ingeniørmangelen er på andre siden av landet. Dessuten er det i mange tilfeller sivilingeniører det virkelig er mangel etter - men siden det er enda større mangel på sivilingeniører er det (eller har i hvertfall frem til nå) vært mulig for mange ingeniører å karre til seg jobber som egentlig krever siv.ing. utdannelse. Så er det nå en gang stor forskjell på å være nyutdannet og å ha vært ute i markedet en stund - litt må man regne med å streve selv i et godt marked. Og at du klager over startlønna kan jeg IKKE forstå..!? Lenke til kommentar
arsenal82 Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Vil du at jeg skal vise til fakta på at det faktisk ikke er noe særlig ingeniørmangel?? De lager vel ikke sånne undersøkelser på at det ikke er mangel. Jeg viser til egen erfaring og i tillegg kjenner jeg 15 andre ingeniører(bygg, maskin elektro) som har vært i liknende situasjon. Alle er mer eller mindre nyutdanna og sleit med å få jobb.Når de fikk jobben så var det ikke akkurat det de var utdanna i men noe helt annet. Hvis man ringer angående 5 stillinger som har stått på både finn.no og nav.no i snart 1 år og de ikke gidder å vurdere deg engang, selv om du har den aktuelle utdannelsen så er det egentlig ikke noe behov. Når noen snakker om mangel, så forstår jeg det sånn at det skal være veldig lett å få seg jobb dersom man har utdannelsen som er påkrevd for den aktuelle stillinga. For ingeniører er det ikke sånn, derfor så sier jeg at ihvertfall utifra min erfaring og en del andre sitt så er det ikke lett å få ingeniørjobb. Andre ingeniører har kansje andre erfaringer det skal jeg ikke benekte. Jeg er midt på treet ingeniør og er ikke særdeles dyktig men bare gjennomsnittlig så jeg snakker utifra mitt standpunkt som gjennomsnittlig. Lenke til kommentar
Keystone Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Når noen snakker om mangel, så forstår jeg det sånn at det skal være veldig lett å få seg jobb dersom man har utdannelsen som er påkrevd for den aktuelle stillinga. Selv om det finnes en mangel så betyr jo ikke det at du er garantert jobb. Jeg tror du må lese mangel i denne sammenhengen som "mangel på kvalifiserte". Og ingen får en jobb i akkurat "det de er utdanna i". Du må rett og slett bare begynne et sted, vise hvadu kan, og jobbe deg opp. Hvilke forventninger har du egentlig til type jobb og lønn? Lenke til kommentar
arsenal82 Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) Når noen snakker om mangel, så forstår jeg det sånn at det skal være veldig lett å få seg jobb dersom man har utdannelsen som er påkrevd for den aktuelle stillinga. Selv om det finnes en mangel så betyr jo ikke det at du er garantert jobb. Jeg tror du må lese mangel i denne sammenhengen som "mangel på kvalifiserte". Og ingen får en jobb i akkurat "det de er utdanna i". Du må rett og slett bare begynne et sted, vise hvadu kan, og jobbe deg opp. Hvilke forventninger har du egentlig til type jobb og lønn? Jasså, så man er ike kvalifisert hvis man har utdannelsen for et fagfelt? det burde de opplyse før man starter å studere ingeniørfag på høgskole. de kunne ha sagt sånn: Etter 3 år ved ingeniørhøgskolen så får du diplom, men du er ikke kvalifisert til å jobbe som ingeniør. Angående mitt situasjon: okay, lønn er ikke så viktig det skal jeg innrømme. Hadde faktisk gått 30 000 kr ned i årslønn hvis jeg hadde fått den stillinga jeg interesserer meg for. det jeg har nå er veldig teoretisk og veldig kontorpreget dessuten så er jeg ikke involvert i noe særlig ingeniørarbeid...funker mer som teknisk tegner. Kunne godt tenkt meg en blanding av kontor og feltarbeid, altså jobbe mer direkte med teknikk og utstyr. Når jeg er hele tida bare på kontoret med papirer føler jeg ikke at jeg er ingeniør i det hele tatt. Endret 4. februar 2009 av arsenal82 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) Forøvrig er det vel ikke bare papirene fra skolen som "kvalifiserer" deg for en jobb... Referanser, attester og lignende er utrolig viktig. Og jeg er helt sikker på at de fleste arbeidsgivere lett forkaster en søker med dårlige referanser og en kjip og rotete søknad selv om den er aldri så kvalifisert utdanningsmessig.. Og igjen må jeg få poengtere det jeg sa, det med "ingeniørmangel" er veldig avhengig av fagfelt og hvor du bor. I "mitt" fag er det mangel, uten tvil. Det er et gubbevelde og vanvittig mange kommer til å gå av med pensjon de neste 10-15 årene, så det kommer til å være behov for folk i lang tid framover. Men, andre fag opplever andre tider, og behovet er nok ikke så stort. Spesielt tror jeg dette gjelder bygg og anleggsrelaterte ting. Finanskrisa og alt det der... jaja, nå har jo krisepakken kommet, så staten trapper jo opp no veldig på bygging, så man får jo se Endret 4. februar 2009 av jonlem Lenke til kommentar
Endre Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Byggingeniør, arkitekt og slikt blir jo litt spesielt. Der gikk det tvert fra tidenes byggeboom, til tidenes nedtur - allerede før finanskrisa blomstret her til lands. Men på sikt er det spådd at byggingeniører er noe av det det blir størst mangel på, sammen med de andre tradisjonelle ingeniørretningene, maskin og elektro. Det skyldes en gjennomsnittsalder på 50+. I eksportnæringen vil behovet gå mer gradvis nedover, siden mange bedrifter har fulle ordrebøker i lang tid, men lav ordreinngang. Det samme gjelder oljenæringen, hvor det det blir mindre investering så lenge oljeprisen holder seg lav, men per i dag er det en haug med nye prosjekter som er satt i gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå