arsenal82 Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Det skrives stadig vekk i avisene at det er ingeniørmangel og at samfunnet trenger denne kompetansen sårt , at lønnen er høy og det er gode muligheter for utvikling, man får lett jobb som nyutdannet osv. Vil bare si at mye av dette er reinspikra løgn fra politikere og industriledere for å få flere til å velge dette feltet slik at man på denne måten kan holde lønnen nede ved at man kan velge å vrake i ingeniører. Så jeg sier til alle som står foran karrierevalg: IKKE BLI INGENIØR!!!!!!! Det er et hav av studier uti der som er tusen ganger lettere å fullføre og der jobben er mye mindre stressende og ikke minst bedre betalt.F.eks økonom, langt lettere studier og bedre betalt jobb. Skjønner for pokker ikke at ingeniørjobben er godt betalt, når startlønna er usle 350 000. Ingeniørstudier er preget av lange harde dager med masse lesing og regning, kontinuerlige innleveringer og prsojekter.Relativt stressende studie vil jeg påstå. Så mens andre er ute og fester og koser seg mens man er ung og vil ha det morro, så kommer du som ingeniørstudent til å sitte inne på laben og stresse med oppgaver og tidsfrister. Realfagsprofessorene er i tillegg sære folk som man ikke kan forholde seg lett til, de er arrogante og det er nesten sånn at de vil at du skal feile slik at ryktet om at ingeniørstduier er harde opprettholdes. Når man kommer ut og skal søke jobb så forventer arbeidsgivere tekniske genier....de tror at disse 3 åra på høgskolen har gjort deg til et teknisk geni som har vært borti alt av utstyr og kan alt. Karkaterene skal være stort sett Aer og Ber, som om man får disse karakterene enkelt på ingeniørutdanningen. Lønna er skyhøy sies det , startlønn på 350 000kr kaller ikke jeg skyhøy. Det er det en daglig leder på REMA tjener. Så når det snakkes om ingeniørmangel så er dette reinspikra piss vil jeg hevde. Det er mangel på veldig dyktige ingeniører med masse erfaring for veldig billig penge. Det har jo alltid vært mangel på gull og diamenter til billig penge uten at jeg vil kalle det en mangel egentlig, jeg vil heller si at det er grådighet fra indsutrien. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Det er stor forskjell på kva slags ingeniør du er, du stiller klart sterkast om du er ein ingeniør med fordjupning i noke som ikkje alle andre har. Det er også stor forskjell på om du jobber i det offenltlege eller i private bedrifter. Kva som er lett å fullføre eller ikkje er veldig personavhengig. Stort sett så er dei fleste ingeniørar folk som intereserer seg for tekninske greier innen eit forholdsvis breidt spekter. Folk som f.eks er veldig gode i matte, fordjuper seg i kun matte og ender opp med master eller doktorgrad innen matematikk. Lenke til kommentar
arsenal82 Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2009 Det er stor forskjell på kva slags ingeniør du er, du stiller klart sterkast om du er ein ingeniør med fordjupning i noke som ikkje alle andre har. Det er også stor forskjell på om du jobber i det offenltlege eller i private bedrifter. Kva som er lett å fullføre eller ikkje er veldig personavhengig. Stort sett så er dei fleste ingeniørar folk som intereserer seg for tekninske greier innen eit forholdsvis breidt spekter. Folk som f.eks er veldig gode i matte, fordjuper seg i kun matte og ender opp med master eller doktorgrad innen matematikk. Det synes jeg også blir dumt å hevde. Det er helt klart at man kan definere hva slags studier som er vanskelig. Man må se på hva en gjennomsnttlig person finner vanskelig/lett. Skal man satse å utdanne folk som kun er tekniske genier til å bli ingeniører, da blir det faen meg ikke mange ingeniører for Norge altså. Det er helt opplagt at uansett hvor mye talent du har så krever realfag/ingeniørstudier langt mere av innsats og hardt arbeid enn det meste som er uti der. Realfag er kasnje det mest utfordrende man kan drive med rent intelektueltmessig. Blir så jævlig provosert når folk skal si at ting egentlig er like vanskelig uanset hva slags fag man studerer. Det er typisk norsk jantelov mentalitet om at alt er litk osv, sånn funker ikke verden. Det finnes noe som er lett,middels og vanskelig. Det blir som å si at det er like lett å løfte 100kg som 10kg, det kommer bare an på personen. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) I Norge lønner det seg ikke å ta utdannelse. Bli heller IKT boms og tjen fett, ta noen brevkurs og kall deg bolig- eller aksjemelger (eller begge deler) og tjen enda fettere i oppgangsperioder eller bli vannvittig rik ved start din egen butikkjede og kall dem Billig1000 og ta en svinhøy margin på produktene. For all del ikke ikke ta høyskoleutdanning som lærer, sykepleier o.l. Du blir flådd på lønn og gratis arbeidstid. Endret 22. januar 2009 av Spartan Lenke til kommentar
Endre Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Mye tull du lirer av deg her. Jeg jobbet i en stor ingeniørbedrift i Horten fra sommeren 06 til sommeren 08. Og jeg vet godt at ingeniørmangelen IKKE er tull, iallfall ikke her i traktene (og det er verst i Rogaland). Det har sikkert forandret seg noe nå (skulle bare mangle), men i denne perioden fikk selv nyutdannede ingeniører med bare bachelor og dårlige karakterer jobber hevet etter seg. Det vet jeg, for jeg kjenner mange av dem. Og de som ansatte dem. En av dem fikk også en god ingeniørjobb uten å ha bestått matte, tror ikke hun har det enda, og det er to år siden. Det er vel ingen som påstår at startlønnen til en ingeniør er skyhøy, men med bare en bachelor i ingeniørfag begynner du nesten på snittlønnen for alle arbeidstakere, som ikke er så ille når man er tidlig i 20-åra. Og den stiger veldig fort, i forhold til for eksempel for fagarbeidere (tenk på at fagarbeidere allerede har 2 års 100 % relevant arbeidserfaring, nytdannede ingeniører har som regel ingen). At ingeniører og sivilingeniører er blant de best er blant de best betalte med utdanning på henholdsvis bachelor- og masternivå er det ingen tvil om - statistikken lyver ikke. Men skikkelig fett blir det ikke før man er et stykke oppi 30-åra, og helst bør man også gjøre en god jobb på veien og gjøre riktige valg. Det skal også sies at 350 k var startlønnen for et par år siden, nå kan du vel plusse på 20 k, iallfall i privat sektor. Men jeg er enig i at det er bedre å bli økonom om man kun tenker penger - de tjener en smule bedre (skjønt, det er større andel av ledere). Og om man antar at interessen for de to fagene er lik, kan jeg anta at ingeniørstudiet er mer krevende å gjennomføre - men jeg har bare studert ingeniørfag, ikke økonomi, så det er jeg ikke kvalifisert til å si noe om (se på strykprosenter relativt til gjennomsnittlig arbeidsmengde og inntakskrav, så får man en god pekepinn på vanskelighetsgrad). Jeg kan også si deg at karakterer ikke betyr så mye som du tror. Jeg har hørt et foredrag av en dame i Adecco som jobber med å hjelpe bedrifter å ansette ingeniører. Det skal sies at her har hun sett vitnemålet til ingeniørene, og kan garantere at de faktisk har ingeniørgraden, og det er kandidater hun mener passer til jobben. Men likevel. Av 70 klienter kunne hun fortelle at bare én konsekvent ville se vitnemålet før ingeniøren ble ansatt. De andre var likegyldige til karakterene. Selvfølgelig har karakterer mye å si for mange arbeidsgivere når det er snakk om nyutdannede ingeniører, jeg påstår ikke noe annet. Arbeidsgiveren har jo ikke så mye annet å gå etter for å vite hvor godt kvalifisert du er. Til slutt er jeg enig i at man ikke bør starte på en ingeniørutdanning hvis man kun tenker penger, og/eller går etter hvor lett studiet er og hvor mye du kan feste. Man må ha en viss interesse for det, og fremfor alt ikke ha så mye imot regning. Du studerer jo ikke litteratur hvis du hater å lese bøker. Lenke til kommentar
arsenal82 Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 Mye tull du lirer av deg her. Jeg jobbet i en stor ingeniørbedrift i Horten fra sommeren 06 til sommeren 08. Og jeg vet godt at ingeniørmangelen IKKE er tull, iallfall ikke her i traktene (og det er verst i Rogaland). Det har sikkert forandret seg noe nå (skulle bare mangle), men i denne perioden fikk selv nyutdannede ingeniører med bare bachelor og dårlige karakterer jobber hevet etter seg. Det vet jeg, for jeg kjenner mange av dem. Og de som ansatte dem. En av dem fikk også en god ingeniørjobb uten å ha bestått matte, tror ikke hun har det enda, og det er to år siden. Det er vel ingen som påstår at startlønnen til en ingeniør er skyhøy, men med bare en bachelor i ingeniørfag begynner du nesten på snittlønnen for alle arbeidstakere, som ikke er så ille når man er tidlig i 20-åra. Og den stiger veldig fort, i forhold til for eksempel for fagarbeidere (tenk på at fagarbeidere allerede har 2 års 100 % relevant arbeidserfaring, nytdannede ingeniører har som regel ingen). At ingeniører og sivilingeniører er blant de best er blant de best betalte med utdanning på henholdsvis bachelor- og masternivå er det ingen tvil om - statistikken lyver ikke. Men skikkelig fett blir det ikke før man er et stykke oppi 30-åra, og helst bør man også gjøre en god jobb på veien og gjøre riktige valg. Det skal også sies at 350 k var startlønnen for et par år siden, nå kan du vel plusse på 20 k, iallfall i privat sektor. Men jeg er enig i at det er bedre å bli økonom om man kun tenker penger - de tjener en smule bedre (skjønt, det er større andel av ledere). Og om man antar at interessen for de to fagene er lik, kan jeg anta at ingeniørstudiet er mer krevende å gjennomføre - men jeg har bare studert ingeniørfag, ikke økonomi, så det er jeg ikke kvalifisert til å si noe om (se på strykprosenter relativt til gjennomsnittlig arbeidsmengde og inntakskrav, så får man en god pekepinn på vanskelighetsgrad). Jeg kan også si deg at karakterer ikke betyr så mye som du tror. Jeg har hørt et foredrag av en dame i Adecco som jobber med å hjelpe bedrifter å ansette ingeniører. Det skal sies at her har hun sett vitnemålet til ingeniørene, og kan garantere at de faktisk har ingeniørgraden, og det er kandidater hun mener passer til jobben. Men likevel. Av 70 klienter kunne hun fortelle at bare én konsekvent ville se vitnemålet før ingeniøren ble ansatt. De andre var likegyldige til karakterene. Selvfølgelig har karakterer mye å si for mange arbeidsgivere når det er snakk om nyutdannede ingeniører, jeg påstår ikke noe annet. Arbeidsgiveren har jo ikke så mye annet å gå etter for å vite hvor godt kvalifisert du er. Til slutt er jeg enig i at man ikke bør starte på en ingeniørutdanning hvis man kun tenker penger, og/eller går etter hvor lett studiet er og hvor mye du kan feste. Man må ha en viss interesse for det, og fremfor alt ikke ha så mye imot regning. Du studerer jo ikke litteratur hvis du hater å lese bøker. Det synes jeg er jævla merkelig!!!!!!!! For jeg har middels karakterer fra elektro/automasjons ing graden og til og med 10 stduiepoeng mer enn nødvendig, likevel får jeg ikke en jobb som tilsvarer min kvalifikasjon og interesse. Jobber nå kun som teknisk tegner. Var på en del intervjuer og alle sier det samme, du har ikke nok erfaring og kunnskap til å kunne bli ansatt. Trodde middels karakterer fra ing høyskole var nok, men det er nok ikke det. Søkte mange jobber og de fleste går via rekrutteringsselskap og der er det alltid samme visa. Enten så må du ha erfaring fra bransjen eller Aer og Ber på vitnemålet til å kunne bli ansatt. Når det er mangel, så kan jeg forstå at det er mangel på sånne ingeniører, men reel mangel tror jeg neppe det er. Bedriftene er ikke villig til å ansette folk og bruke tid på opplæring av nyutdannede, de vil ha folk til å produsere fra dag en. Jeg forsto det sånn at man egentlig starter å lære når man begynner i jobben, fatter ikke at de forventer så mye kunnskap fra studenter som har hatt mange generelle fag som man gjerne får fra høgskoler. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Det kan være at du befinner deg i eit område der markedet for ingeniører er svært pressa. Her på vestlandet så er det mange bedrifter som ansetter alle ingeniører som søker, uavhengig av type ingenør og karakterer. Mi eiga erfaring er at det var lett å få jobb, sjølv fekk eg jobb umiddelbart etter endt studie, og det utan å vise til karakterar i det heile tatt eller arbeidserfaring frå tidlegare. Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) Er selv dataingeniør og ser litt av det TS snakker om. Når jeg var på mitt første intervju gikk de meg skikkelig i sømmene og det var delvis flaks at jeg fikk stillingen. Nå når jeg har jobbet der en stund vil de ikke gi slipp på meg selv om prosjektet mitt snart går ut. Jeg har ikke gjort noe annet enn å holde meg til samme arbeidstempo jeg var vant til fra høgskolen. Jeg søkte meg til en annen bedrift bare for å sondere markedet. Jeg kom inn til intervju og gjorde det greit og hadde gode referanser. Da det ble spørsmål om forventet lønn svarte jeg kontant at jeg forventer at det taes utgangspunkt i statestikken til NITO. Det ble ett øyeblikk stillhet, inntil jeg fikk som svar at tilbud om lønn måtte de komme tilbake til. Jeg fikk ikke tilslag på den jobben. Ingeniørgraden burde hatt bedre status og helst vært ordentlig kvalitetssikret og lovbeskyttet. I dag kan alle kalle seg ingeniør om de vil. Når det er sagt er jeg takknemlig for alle mulighetene som har åpnet seg for meg, og jeg har ingen problemer med begynnerlønnen eller å anbefale ingeniøryrket til andre. Men samtidig begynner det å friste med en mastergrad. 50k ekstra og mer ettertraktet på arbeidsmarkedet, who'll be the boss then?!! Endret 25. januar 2009 av tickinghd Lenke til kommentar
Endre Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) Kanskje på sin plass med litt lønnsstatistikk her. Noen utdrag fra NITOs statistikk for privat sektor følger her. Dette er grunnlønn/fastlønn per måned og evt. faste tillegg, uten overtid, div. reisetillegg etc. År etter eksamen: 0 Lønn gj.snitt: 31984 (Gj. snitt alder: 28) År etter eksamen: 5 Lønn gj.snitt: 37695 (Gj. snitt alder: 33) År etter eksamen: 25-29 Lønn gj. snitt: 48230 (Gj. snitt alder: 51) Det skal sies at det er noen sivilingeniører som er medlem i nito, men det også noen som har lavere utdanning, og mange, spesielt de litt eldre, har vel bare 2-årig ingeniørutdanning, så vi sier det stemmer bra for de med bachelor. Nå er jeg ikke helt sikker på om det blir riktig å bare gange denne månedslønnen med 12 for å finne årslønn, mtp. feriepenger og slikt. Men hvis det er det, ser vi at nyutdannede ingeniører i 2008 gjennomsnittlig hadde over 380 000 i årslønn. Og nesten 580 000 på toppen av karrieren. Husk at mange f.eks. reiser mye og har mye mer enn dette. Det er ikke mange utdanninger på samme nivå som kan slå det. Her er statistikk for sivilingeniører. De har definitivt ingenting å klage på, selv om siviløkonomer tjener litt mer. Mer statistikk: Livslønn. Viser at utdanning lønner seg, om enn ikke så mye som det burde her i Norge. Viser også at ingeniører har litt høyere livslønn enn økonomer, mens siviløkonomene har endel mer enn sivilingeniørene (mange ledere som drar opp). Merk at tallene er for både privat og offentlig sektor. Endret 25. januar 2009 av Endre Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 For jeg har middels karakterer fra elektro/automasjons ing graden og til og med 10 stduiepoeng mer enn nødvendig,likevel får jeg ikke en jobb som tilsvarer min kvalifikasjon og interesse. Jobber nå kun som teknisk tegner. Var på en del intervjuer og alle sier det samme, du har ikke nok erfaring og kunnskap til å kunne bli ansatt. Trodde middels karakterer fra ing høyskole var nok, men det er nok ikke det. Jeg har samme utdannelse som deg (teknisk kybernetikk fra Høgskolen i Oslo). Etter at jeg var ferdig på skolen for ti år siden har jeg jobbet både i Oslo-området og på vestlandet. Begge steder har det stort sett alltid vært stor etterspørsel etter ingeniører, og ikke noe problem å få seg ny jobb. Var også obs på at mange store selskaper kun annonserer ledige stillinger på sine hjemmesider og ikke på f.eks. NAV - det kan derfor være lurt å sjekke jevnlig hos firmaer du kunne tenke deg å jobbe for. Lykke til Lenke til kommentar
arsenal82 Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 For jeg har middels karakterer fra elektro/automasjons ing graden og til og med 10 stduiepoeng mer enn nødvendig,likevel får jeg ikke en jobb som tilsvarer min kvalifikasjon og interesse. Jobber nå kun som teknisk tegner. Var på en del intervjuer og alle sier det samme, du har ikke nok erfaring og kunnskap til å kunne bli ansatt. Trodde middels karakterer fra ing høyskole var nok, men det er nok ikke det. Jeg har samme utdannelse som deg (teknisk kybernetikk fra Høgskolen i Oslo). Etter at jeg var ferdig på skolen for ti år siden har jeg jobbet både i Oslo-området og på vestlandet. Begge steder har det stort sett alltid vært stor etterspørsel etter ingeniører, og ikke noe problem å få seg ny jobb. Var også obs på at mange store selskaper kun annonserer ledige stillinger på sine hjemmesider og ikke på f.eks. NAV - det kan derfor være lurt å sjekke jevnlig hos firmaer du kunne tenke deg å jobbe for. Lykke til For en tilfeldighet :!: , jeg gikk på Høgskolen i Oslo også, da har vi eksakt lik grad, hvis ikke du har en elektriker /automatiker bakgrunn fra før av. Husker studieåra...preget med så mye matematikk og teoretisk opplæring.....lurte alltid om man noen gang skulle få bruk for det, visste seg for min del i alle fall at det vart visst helt ubrukelig ute i jobben. Hvem i huleste bryr seg om Fourier rekker og newtons metode i vanlige ingeniørstillinger, men heller om man vet hvordan man skal koble opp en frekvensomformer og om man er i stand til å programmere en siemens PLS i Simatic Step 7. Så når folk spør meg, hva har du lært på høgskolen? Det eneste jeg kan si...jævlig mye matte og mange forskjellige regnemetoder. I tilegg vart borti jævla mange programmer ute å kunne en av de ordentlig, for det får du ikke tid til. Det virker for meg som om høgskolene ikke har aning på hva det er arbeidsgivere er ute etter. Angående stillinger uti der......har søkt spesielt mye på stillinger sånn som PLS programmerer i produksjonsbedrifter og liknende.Da jeg mener det er de rette stillingene for meg p.g.a min bakgrunn og interesse. Dette med PLS programmering synes jeg var morro å holde på med, men og det kommer allttid men, disse får man ikke. Er også villig til å flytte på meg...behøver ikke å være Oslo om det er den rette stillinga seff. Søkte jo til og med i Bergen en tid via Manpower, men det viste seg at karakterene ikke holdt for stillingene. Husker spesielt godt da jeg var et på en intervju i Moss, og de spurte så mye, de hadde noen sånne psykologsik liknende tester og hvordan man takler stress osv, det var nesten som om jeg skulle jobbe som hemmelig agent for FBI ell noe sånt. Også kom de frem med maskin tegninger på noen greier de utviklet og utstyr de brukte....du måtte visst ha vært bort i 1000 ting og i tillegg hatt minst B i snitt for å få jobben. Hele intervjuet varte i over 2 timer, og da de var ferdig håpet jeg nesten å ikke få jobben. Da tenkte jeg stille for meg selv...hvofor i søren ble jeg ingeniør...fikk helt avsmak for jobben. Nå hadde jeg tenkt å kansje prøve igjen i håpet om at det kansje skal gå, men har ikke store forhåpninger for å være helt ærlig mtp finanskrisa og det hele så ansetter de ikke nå garantert.. Lenke til kommentar
Keystone Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Ser at du i åpningsposten gjør et stort nummer av startlønn. Hva startlønna i et yrke er er jo egentlig nokså uinteressant, kan godt være en butikksjef på Rema har samme lønn som startlønna til en ingeniør, men hva så? Rema sjefen har sannsynligvis vært i systemet en stund og jobba seg OPP til den lønna. Poenget med en startlønn er jo at det er nettopp det. Det første året i arbeid må du nesten se på som en del av utdannelsen din. Jeg kjenner ikke til ingeniøryrket, men for mange yrker vil det lønne seg å stå på uavhengig av hva startlønna er, for så å vise for bedriften hvilken ressurs du er. Når bedriften innser at de ikke har råd til å miste deg skal du se at lønna går opp. Men hva slags lønn hadde du egentlig forventa som startlønn? Lenke til kommentar
elektroelev Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Hmm hadde tenkt i utgangspunktet å bli ingeniør, men dette har fått meg til å lure på om det er så smart likevel. All den matten høres vanskelig ut....blir det egentlig verdt slitet er spørsmålet?? Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Det er en skandale hvor mange som utdannes ved høyere utdanning. I 2003 var det store problemer med jobb og se hva som har skjedd med antallet siden. Opp! Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Hmm hadde tenkt i utgangspunktet å bli ingeniør, men dette har fått meg til å lure på om det er så smart likevel.All den matten høres vanskelig ut....blir det egentlig verdt slitet er spørsmålet?? Ingeniørgrad er ønsket bakgrunn for veldig mange stillingsannonser, så situasjonen er ikke så gal som det synes som her. Om man tror at situasjonen er noe bedre med fagskole eller en annen lettere grad så stemmer det nok ikke. Bachelor/ingeniør er minimum for mange stillinger. Problemet er bare at Norge i utgangspunktet behøver tusenvis av ingeniører i årene framover, men opplevelsen av dette behovet er tydeligvis blandet for de som er nylig uteksaminert. Det oppstår kjempestore forventninger om alle jobbmulighetene, også oppdager man at man må stå på like hardt for å finne relevante oppgaver som alle andre. På spørsmål om det er verdt slitet: Sett i forhold til andre høyere grader på tre år så er ingeniører ganske godt stilt. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 For en tilfeldighet :!: , jeg gikk på Høgskolen i Oslo også, da har vi eksakt lik grad, hvis ikke du har en elektriker /automatiker bakgrunn fra før av. Husker studieåra...preget med så mye matematikk og teoretisk opplæring.....lurte alltid om man noen gang skulle få bruk for det, visste seg for min del i alle fall at det vart visst helt ubrukelig ute i jobben. Hvem i huleste bryr seg om Fourier rekker og newtons metode i vanlige ingeniørstillinger, men heller om man vet hvordan man skal koble opp en frekvensomformer og om man er i stand til å programmere en siemens PLS i Simatic Step 7. Har ingen elektrikergrad fra før, kun almen + høgskolen. Sant nok så har jeg ikke tenkt mye på verken Fourier-rekker eller Laplace etter høgskolen. Derimot får man en god kjennskap til faget og teoriene bak på høgskolen. Det virket for meg litt "abstrakt" når jeg gikk der, men jeg tror at uten den teoretiske bakgrunnen hadde det vært vanskelig å lære seg det man må når man begynner å jobbe. Angående stillinger uti der......har søkt spesielt mye på stillinger sånn som PLS programmerer i produksjonsbedrifter og liknende.Da jeg mener det er de rette stillingene for meg p.g.a min bakgrunn og interesse.Dette med PLS programmering synes jeg var morro å holde på med, men og det kommer allttid men, disse får man ikke. Er også villig til å flytte på meg...behøver ikke å være Oslo om det er den rette stillinga seff. Søkte jo til og med i Bergen en tid via Manpower, men det viste seg at karakterene ikke holdt for stillingene. "Problemet" med å jobbe direkte i produksjonsbedriftene er at de gjerne kun gjør relativt små oppgaver selv, og at mesteparten av jobben er å holde anlegget oppe og produksjonen igang. For større installasjoner bruker de gjerne et ingeniørfirma (ofte er det en del av "pakken" de kjøper). Jeg ville derfor heller forsøkt å få meg jobb i et ingeniørfirma som leverer til industrien. Det er der jeg har holdt til siden jeg var ferdig med skolen.. Jeg ser f.eks. at min tidligere arbeidsgiver har en standard-annonse ute på hjemmesidene sine der de søker etter ingeniører innenfor diverse disipliner. Denne har ligget der ute lenge, og de gav også en "bonus" til de ansatte dersom de fikk noen til å søke (og vedkommende ble ansatt). Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Hmm hadde tenkt i utgangspunktet å bli ingeniør, men dette har fått meg til å lure på om det er så smart likevel.All den matten høres vanskelig ut....blir det egentlig verdt slitet er spørsmålet?? Om det er vært slitet er nok litt avhengig av kor flink du er til å lære matte, men det burde ikkje være uoverkommeleg. Det å være ingeniør åpner mange fleire jobbmuligheiter for deg en om du "berre" var fagarbeidar. Du har også mange alternativ i forhold til kvar du vil jobbe, som ingeniør kan du ingå i eit team og gjere alt av ingeniørarbeid. Så om du er byggingeniør treng du ikkje berre jobbe med bygg, eller kun jobbe med maskiner visst du er maskiningeniør. Og skulle det knipe skikkelig til med eit dårlig arbeidsmarked så kan du også gå ned eit hakk og ta jobbar som ikkje krever ingeniørutdanning. Men sansynligheita for at dette er nødvendig er veldig liten. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 De fleste med ingeniørbakgrunn mener all annen utdanning enn ingeniørfag er noe dritt. Likevel er det vel en grense for antallet ingeniører også? Nå kommer jo mange fra sverige,polen osv. Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 De fleste med ingeniørbakgrunn mener all annen utdanning enn ingeniørfag er noe dritt. Likevel er det vel en grense for antallet ingeniører også? Nå kommer jo mange fra sverige,polen osv. Unnskyld at jeg spør, men hvor tar du dette fra? Det er det dummeste jeg har lest på lenge. Lenke til kommentar
E}{IT Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Problemet er at de som går rett fra allmenn og inn på ingeniør utdannelsen ikke har noe arbeidserfaring eller kunnskaper. Er teoretikere som ikke forstår hvordan ting skal fungere i praksis. Derfor er det et stort problem for de å få jobb selv om de oppfyller hovedkravene. Jeg ser at de som virkelig får jobb er de som har gjerne et tidligere fagbrev/fagskole og har jobbet en stund så etterhvert tatt ingeniørutdannelsen. Disse blir headhuntet til de beste jobbene. En som sa til meg at i bedriften deres hadde de 4 ansatte ingeniører. 2 av dem hadde gått 3 årig ingeniør, de 2 andre hadde jobbet, gått fagskole så påbygging for å få ingeniøren. Hvis de fikk problemer ringte de kun til de med fagskolen for de to "lærlingene" som han kallte de hadde ikke peiling hvis det ikke gjalt utregning på et papir med kalkulator tilstede. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå