Gå til innhold

Hvordan gjøre usbstick bootbar i xp?Formål installerere win 7....

Anbefalte innlegg

Har nå i de siste dager trålet nettet etter guider for intallering av win 7 på min netbook....Skal ha dualboot med xp og har laget en egen partisjon til formålet.

Men når en har xp som utgangspunkt er det vanskelig og gjøre en usb stick bootbar har jeg erfart,man må bruke 3 parts programvare.

Har man win vista tilgjengelig skal dette være en smal sak,men jeg har desverre ikke vista på noen av mine 3 pc`er...

Har forsøkt med denne til punkt og prikke men får ikke bootet

http://www.electronicpulp.net/2009/01/13/h...ok-preparation/

Har prøvd denne: http://www.bay-wolf.com/usbmemstick.htm

Har også prøvd og bruke en ext hdd http://www.sevenforums.com/news/498-usb-ha...stall-disk.html

Har forsøkt en del andre ting også,noen som har litt vettuge tips til meg her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først lager du usb som bootable:

Behandle usb med den HP usb sak du har lastet ned.

(ikke bruk noe ..dos startup alternativer, just behandle den, slik at du får partitionert og formatert. Etter det, du kan godt formatere igjen i xp diskbehandling, slik at bootsector eventuelt skrives igjen)

Du velger Fat32.

Markere den eneste partition på usb som active. Bruk eventuelt dskprobe til det, eller annet prog du har.

Prøve å boote fra usb. Normalt skal meldning....ntldr i missing..komme opp. Perfekt. Usb er bootbart.

Hvis den booter ikke, og en markør er overst på venstre side, så formatere usb igjen med Fat16.

Etter det, skal det ikke være nædvendig med mer enn å kjøre bootsect /nt60 ?: ?=usb bokstav.

Nå er bootsector klar for å behandle bootmgr. Du trenger ikke annet enn å kopiere innhold du vil det skal boote i usb din.

Lenke til kommentar
Prøve å boote fra usb. Normalt skal meldning....ntldr i missing..komme opp. Perfekt. Usb er bootbart.

Hvis den booter ikke, og en markør er overst på venstre side, så formatere usb igjen med Fat16.

Etter det, skal det ikke være nædvendig med mer enn å kjøre bootsect /nt60 ?: ?=usb bokstav.

Nå er bootsector klar for å behandle bootmgr. Du trenger ikke annet enn å kopiere innhold du vil det skal boote i usb din.

Hit har jeg kommet tidligere ett par ganger,ntldr is missing.....

Hva gjør jeg da?Markør?Husker ikke det....Må jeg da gå inn på xp igjen og formatere til Fat16 og så gå i ledetekstvinduet og kjøre bootsect?

nt60 er ikke det viss du er i vista og nt52 om du er i xp?

Lenke til kommentar

Hit har jeg kommet tidligere ett par ganger,ntldr is missing.....

Hva gjør jeg da?Markør?Husker ikke det....Må jeg da gå inn på xp igjen og formatere til Fat16 og så gå i ledetekstvinduet og kjøre bootsect?

nt60 er ikke det viss du er i vista og nt52 om du er i xp?

Ntldr is missing er helt perfect. Din Usb er bootbart.

Men siden du skal bruke win7 (samme booting som Vista) vi kan ikke bruke ntldr men bootmgr.

For å bruke bootmgr, må kode i bootsector (usb) være kompatibelt til det.

Derfor kjører vi bootsect.exe, som er manipulations verktøy, for å skrive win7 kompatibelt code isted for xp.

Bootsect.exe vil du finne i boot folder i vista eller win7 plate.

Kopiere filen i din c:\ (lettere å skrive commando i ledetekst)

så blir det:

c:\bootsect /nt60 X: X= usb bokstav.

Hvis du booter fra usb after this, vil du få:

bootmgr i missing.....ikke sant?

Etterpå kopiere alle filer du har i iso filen din (du må pakke ut, ikke selve iso) og du er klar å boote i win7 fra usb.

Markøren var nevnt slik at du kunne forstå, hvis maskinen klarer ikke å komme til ...ntldr is missing, eller bootmgr is missing, er på grunn av fileformat og ikke noe annet.

Ergo er ikke det problemstilling for deg nå, siden du klarer å se feilmeldningen.

Lenke til kommentar

Hurra!Har fått det til nå :thumbup:

Og takk til wiberos som satte meg på sporet her :thumbup:

Når jeg hadde mine første forsøk med denne guiden her http://www.electronicpulp.net/2009/01/13/h...ok-preparation/ så brukte jeg nok komandoen BootSect.exe /nt52 men når jeg prøvde med BootSect.exe /nt60 gikk alt etter planen!

Ser jeg mangler drivere til wlan/lan,så jeg må ut på www og lete litt.Noen tips om hvor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...