Gå til innhold

[Løst]Fikk ny pc fra dell (garanti)

Anbefalte innlegg

Hei fikk i går en ny pc fra dell da min gamle inspirion 9400 tok kveld.

Fikk ny pc hos de til tross for at pcen var nesten 3 år gammel.

Var endel plaget med den gamle

Saken er den at jeg skulle få en pc som tilsvarer den gamle.

Nå har jeg fått testet ut den nye å på mange områder yter den dårligere enn den gamle.

Flaskehalsen i det nye systemet er ram og skjermkort.

Fikk levert den nye med 1gb ram og vista. Den gamle hadde og bare 1gb men på den pcen hadde jeg xp. Skjermkortet på den nye får jeg opp at jeg har 171mb videominne mens på den gamle 256mb.

Er dette noe jeg kan/bør klage på?

Ram er ikke så dyrt og oppgradere så det kan jeg ta på min kappe.

Er usikker på pris på nytt skjermkort og om det i det hele tatt kan byttes.

Håper ihvertfall det.

Må legge til at på andre områder har ytelsen gått opp:

Skjerm: 1440*900 til 1920*1200

Hdd: fra 60gb til 160gb

Cpu: dual core 1,66ghz til dualcore 2ghz

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

høres jo ut som eneste problemet er at du fikk vista som sluker mer av systemet ditt, samt høyere oppløsning som ihvertfall for spill gir lavere fps.

litt usikker på hvorvidt de står fritt til bytte den med noe de ser på som bedre om du foretrekker det du hadde og den varen ikke er utgått fra handel.

men mener at dell sender ut cdr for "nedgradering" til xp fra vista om du kontakter de.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Jeg skulle få en telefon fra dell hvor jeg skulle få mulighet til å oppgradere pcen mot et lite pris tillegg. Men plutselig var pcen på døren i går.

Hadde vært kjekt med xp igjen. Skal prøve å ta en telefon til de senere for å høre om muligheter.

Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at du har noe å klage på her.

Mengden ram er jo tilsvarende det som den gamle hadde, at vista er mer glad i ram en det Xp er, kan man nesten ikke laste Dell for.

Mengden minne til skjemkort er jeg litt mer usikker på men det høres ut på mengden at det er innebygd skjermkort i hovedkortet. Hvis du sier hvilken type det var i den gamle og hvilken i den nye, så er det lettere å finne ut om er noe forskjell.

Når det er sagt så synes jeg at du har gjort en bra deal her, og jeg ville ikke klagd noe.

Lenke til kommentar

xp er jo fortsatt i salg så er jo ingen logisk grunn til "oppgradere" til vista med specs som ville yte bedre i xp, samt bytte uten konsultere kunden først ville ikke jeg godtatt da kunden gjerne også har gammel scanner,printer etc som ikke støtter vista.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Dett er er altså en studio 17 bærbar.

Når jeg går på dell sine sider så står det at dette er inkl i prisen:

Intel Integrated GMA 4500MHD

250gb hdd

2gb ram

webcam

Så de har strippet den endel

Total pris på dette er 5990

Mitt oppsett er sikkert enda billigere.

min gamle inspiron kostet 10990.

Lenke til kommentar

Tror det var integrert i den gamle å. Ikke sikker.

Synes det var litt dårlig av dell og ikke ringe meg så jeg fikk oppgradert denne.

På telefon sa de at jeg hadde mulighet for dette om ønskelig.

Er væll umulig å få byttet skjermkort ettersom det er integrert.

Det gamle kortet ytet ihvertfall bedre enn dette gjør. mulig det er pga vista men uansett.

Lenke til kommentar

av det jeg finner på dell sine sider gir de bare nedgradering til xp gratis har du ultimate eller business, du fikk vell home?

Hva er Windows Vista® "nedgraderingsrettigheter"?

Windows Vista® Business og Windows Vista® Ultimate har det som Microsoft kaller "nedgraderingsrettigheter". Nedgraderingsrettigheter innebærer at alle som har et Windows Vista® Business- eller Windows Vista® Ultimate-operativsystem kan nedgradere til Windows® XP Professional forutsatt at de har mediet for Windows® XP Professional. Kunder kan bruke ett operativsystem på et bestemt tidspunkt (kan ikke kjøre begge operativsystemer samtidig, med mindre kunden har en ekstra lisens). Windows Vista Home Basic og Windows Vista® Home Premium har ikke dette alternativet, ettersom de ikke kan nedgraderes til Windows XP Professional.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
Jeg skulle få en telefon fra dell hvor jeg skulle få mulighet til å oppgradere pcen mot et lite pris tillegg. Men plutselig var pcen på døren i går.

Hadde vært kjekt med xp igjen. Skal prøve å ta en telefon til de senere for å høre om muligheter.

Dell leverer mange nye PC-er med XP preinstallert og Vista DVD ved siden av. Usikker på om dette gjelder kun bedrifter, men så lenge modellen etter all sannsynlighet også leveres med XP, mangler du bare en XP CD med nøkkel fra Dell for å nedgradere. Ville tatt kontakt med dem og bedt om å få dette. Det er automatisk en lisens for XP knyttet til alle Vista-lisenser, bare man får ordnet dette via Dell f.eks.

Edit: Ser at det kanskje bare gjelder Business/Ultimate ja...

Endret av TommyNator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...