Lef Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 Har rotet det litt til for meg :-) Skulle ta en "fresh install" av Windows XP Pro, men ett eller annet har skjært seg i forbindelse med fjerning av NTFS partisjon i FDISK/formatering. Harddisken er en 120 GB som er delt i to partisjoner, en på ca 10 GB (OS) og resten på den andre. Den andre partisjonen står nå som C: og den som er tenkt som OS partisjon står som D:. Er det noen som har forslag på hvordan jeg kan bytte stasjonsbokstav på de to ? Computer Management lar meg ikke gjøre dette, ei heller Partition Magic 7.0. :-) Alle forslag mottas med takk ! Lenke til kommentar
hageby1 Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 Control Panel --> Administrative tools --> Computer management --> Disk management --> høyreklikk på stasjon, change letter and paths jeg har engelsk XP, så jeg skrev navenene på engelsk, har en uvane på å bomme når jeg oversetter :-) Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 Går det ikke an å skifte stasjonsbokstav på cdbrenner/dvd? Fattern har en idè om at det er best at de bytter bokstav på hans maskin, hehe. Lenke til kommentar
Lef Skrevet 14. april 2003 Forfatter Del Skrevet 14. april 2003 Control Panel --> Administrative tools --> Computer management --> Disk management --> høyreklikk på stasjon, change letter and paths jeg har engelsk XP, så jeg skrev navenene på engelsk, har en uvane på å bomme når jeg oversetter :-) Niks, som jeg skrev lar ikke computer management meg gjøre dette. Jeg har uansett løst problemet nå, måtte merge de to partisjonene i partition magic, deretter fikk jeg formatert de og lagt de på rett bokstav med win xp cd'n :-) DrErling: På brenner/dvd er det ingen problem å bruke den fremgangsmåten som hageby1 beskriver. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 Funket ikke hos meg. XP pro. DrE Lenke til kommentar
Lef Skrevet 15. april 2003 Forfatter Del Skrevet 15. april 2003 Hmm, veldig rart at det ikke funker. Det funker i alle fall på alle stasjoner hos meg, bare ikke på den som OS'et er installert på. Mulig at du ikke har installert denne modulen av WinXP Pro, prøv med en selektiv installasjon av windows komponenter, kanskje det ligger der ? Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Hmm, veldig rart at det ikke funker. Det funker i alle fall på alle stasjoner hos meg, bare ikke på den som OS'et er installert på. Mulig at du ikke har installert denne modulen av WinXP Pro, prøv med en selektiv installasjon av windows komponenter, kanskje det ligger der ? Det var jo den med OS'et han skulle skifte bokstav på... Lenke til kommentar
ermj Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Ok, jeg har en delikat problemstilling i denne sammenheng. Jeg har installert 2000 på c: partisjonen og xp på e: partisjonen. Jeg kunne tenke meg å ha xp på c: og 2000 på d:. Alt er på samme disken. Har noen forslag til hvordan jeg kan gjøre dette uten å installere på nytt? Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Hmm, veldig rart at det ikke funker. Det funker i alle fall på alle stasjoner hos meg, bare ikke på den som OS'et er installert på. Mulig at du ikke har installert denne modulen av WinXP Pro, prøv med en selektiv installasjon av windows komponenter, kanskje det ligger der ? My bad. Computer management vinduet var så lite når jeg åpnet det at jeg ikke så at cdrom enhetene hadde sin egen "rute" nederst til høyre.. jaja, glem det. Jeg fant hvertfall ut av det. Jeg regner med at fremgangsmåten er noenlunde lik på win98se som min far bruker slik at jeg kan forklare han det? jaja, thx anyway! DrErling Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Jeg regner med at fremgangsmåten er noenlunde lik på win98se som min far bruker slik at jeg kan forklare han det? Du har ikke "Computer Management" i Win9x... Da må du nok bruke Partition Magic eller andre 3.-parts programmer... Lenke til kommentar
Lef Skrevet 15. april 2003 Forfatter Del Skrevet 15. april 2003 Hmm, veldig rart at det ikke funker. Det funker i alle fall på alle stasjoner hos meg, bare ikke på den som OS'et er installert på. Mulig at du ikke har installert denne modulen av WinXP Pro, prøv med en selektiv installasjon av windows komponenter, kanskje det ligger der ? Det var jo den med OS'et han skulle skifte bokstav på... Nei, det var jeg som skulle skifte bokstav på OS'et. DrErling skulle skifte på et CD drev :wink: Edit: Ser DrErling har funnet frem til hvordan man gjør det. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Jeg regner med at fremgangsmåten er noenlunde lik på win98se som min far bruker slik at jeg kan forklare han det? Høyre-klikk på My computer -> properties -> device manager -> utvid CD-ROM -> klikk på entry for brenner eller dvd -> Properties -> Settings Juster "Reserved drive letters" for både brenner og dvd slik at de blir slik du ønsker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå