Gå til innhold

Ny på å sette opp server. Har fått oppdrag av min far

Caliburn

Anbefalte innlegg

Heisann,

Som topic, så har jeg fått av min far i oppdrag å sette opp en serverløsning i leilighetskomplexet han eier. Grunnen er at jeg er den eneste i familien med mest erfaring innen bruk av PC.

Men problemet mitt er da er at jeg har ingen erfaring selv med å sette opp server, så tyr til hw.no forumet i håp om gode tips og råd fra dere guruer ;)

Problemstillingen er som følger:

Min far skal installere 16mb bredbåndsløsning som skal fordeles over 6 leiligheter. Han har en hel haug med gamle p2 og p3 maskiner han har fått gjennom jobben som han vil bruke til å sette opp basispunkt for bredbåndet.

Altså, slik han hadde tenkt var å ta bredbåndet inn på en maskin han vil sette som server. Hvor dens formål er først og fremst software brannmur for sikkerheten. Denne vil han da at skal kunne fjernstyres fra en hvilken som helst annen maskin, hvor som helst i verden, sort of speak. Denne skal igjen da gå ut til en switch han har, som da vidre skal fordeles til hver enkelt leilighet.

Dette er da en basis tankemodell.

Første spørsmål jeg ikke har klart å funnet svar på selv er hvorvidt det går ann å sette en grense på hvor mye hvert uttak skal kunne bruke av den totale linjekapasiteten. Har da et ønske om å begrense makshastiget til hver leilighet, slik at vi da slipper torrent-guruer som stjeler hele linja.

Hvordan kan dette la seg gjøre?

Andre spørsmål er ang. fjernstyring av serverenheten fra et helt annet sted en leilighetskomplexet. Noen tips og råd til hvordan dette kan løses.

Jeg vil ellers klare å sette opp en maskin med fungerende nettverk i windows. Har desverre ikke rørt linux og andre distroer, men åpen for alt av forslag for å kunne sette opp en type server med minst fjernstyringen.

Setter pris på alt av forslag du/dere måtte ha. ;)

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

synest en server høres litt unødvendig ut for behovet han har, en bra switch lar deg sette begrensninger på portene ut til leilighetene så gjerne en hardware firewall mellom den og nettet.

bruker selv switch for og begrense/fordele nettet i huset så ikke et punkt kan sluke hele linjen, kostet meg i underkant av 1500kr på ebay for 2stk cisco 3524switcher så jeg har en i reserve siden det ikke er noe jeg får over disk hos elkjøp ryker den.

switch er noe alle klarer bytte med flytte ledningene over om du på forhånd har programert reserven, ryker noe i en gammel maskin er det endel mer som må holdes i reserve på deler selv siden ikke noe serviceavtale etc og gjerne ikke alt fortsatt føres i handel så du kan få erstatning hos næreste pcsjappe, samt krever endel mer kunnskap for bytting.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Takker for utfyllende svar.

Så nettbegrensingene avhenger da av en god switch? 60 talls generasjonen begynner å nå den alderen hvor gjerrighetsgenet slår inn, så gammer'n ville bruke det han har. :p Nå har jeg ikke sett på switchene han har liggende, men da får jeg ta en nærmere titt på de først.

Ang. server så var dette i hovedsak for å kjøre en slags fjærn-backup av div. dokumenter i forbindelse med selskapet osv. Om behovet er for å i heletatt ha en server kan nok diskuteres, men han ønsket nå å sette opp en i allefall. Har vel en 10-12 eldre PCen tilgjengelig for denne bruken. Det han ønsket var å sette opp en da på kontoret i leilighetskomplexet. Bare for å ha en der. Så jeg tenkte da å prøve å få satt opp en ;)

Lenke til kommentar

smartswitch lar deg programmere hver port som er enkleste og mest stabile løsningen, disse koster flesk men du får brukte cisco 100mbit på ebay for en 500-600kr stk ettersom bedrifter,webhoster etc starter bytter sine ut med gbit.

til backup spesielt til bruk for bedrift/selskap ville jeg unngått bruke gamle maskiner både i forhold til ytelsen/alderen på diskene og de er vell gjerne kontormaskiner ikke ment stå på konstant for serverbruk.

ville nok anbefalt han legge ned de tusenlappene en liten server evnt ferdigbygget fra dell som gir ok serviceavtale, evnt leie for et par hundrelapper måneden.

sparekniven blir fort dyr i alle arbeidstimene du må legge ned den dagene filene forsvinner og det må gjøres pånytt.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sett opp smoothwall da dette er GUI basert og har QoS innebygget samt veldig avansert brannmur og koster ikke noe da det er gratis.Og de har modifikasjoner som gjør den ennå bedre også.

Du finner dette på http://www.smoothwall.org og har 32 og 64 bit.

Enkel og innstalere og du må ha 2 nettverkskort da for å få dette til å fungere, du har full kontroll med server hvor som helst i verden

Endret av Lindsay
Lenke til kommentar

Takker for tips til dere begge.

Skal ta en nærmere titt på smoothwall, men litt i seineste laget nå :cool:

Fant forøvrig en gammel Cisco 803 i haugen med div nettverksutstyr, gjorde et forsøk på å få den konfigurert, uten hell. Det er operativ, men softwaren den bruker klarer ikke å lokalisere routeren.

Så spørs om jeg ikke må få gammer'n overtalt til å handle inn en cisco switch som du nevnte cruzader.

Lenke til kommentar

Hei, 16 mb (millibit) er en veldig treg linje, har faktisk aldri hørt om så lav nedlastingshastighet før. Er du sikker på at du ikke mener 16 Mb (Megabit), noe som er 1 000 000 000 ganger raskere?

Anbefaler ClarkConnect, en linux-distro som jeg har brukt til tilsvarende oppgaver i over 5 år (leier ut hybelleiligheter i Oslo). Valgte denne distribusjonen for ca 7 år siden fordi jeg hadde liten erfaring med Linux, og CC var enkelt å komme i gang med. Det meste kan styres gjennom web-grensesnittet, og selv om jeg nå har lært meg såpass mye at jeg styrer det meste gjennom terminalen, har jeg beholdt CC gjennom alle disse årene da det er stabilt, lett (mangler grafisk grensesnitt) og veldig kurant.

Hvis du skal kjøre CC eller en annen *nix-/BSD-løsning, må du ha en PC som klarer å stå på 24/7, og som har minst 2 (helst 3) nettverkskort. Dette kan du kjøpe nytt for 3-5000 kr, eller du kan bruke gammel, velprøvd HW som enhver nerd som har oppnådd en viss alder har stablet opp i boder, garasjer og skap.

Lenke til kommentar

hardware i eie av en entusiastisk nerd blir jo behandlet som en baby :D

varer ca til du blir lei den, har selv endel gamle travere av servere fra 90tallet som funker dagen de var ny, eneste viftene som har vært bytta fra slitte lager.

men dritet er finne nye deler på kort varsel den dagen noe ryker

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...