Gå til innhold

[Løst]Hjelp til valg av nytt kamera igjen...

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt et Pentax k100D i ca ett år, men det har nå fått en "støt skade"

og er ubrukelig. Det vil ikke lønne seg å reparere det. Så nå må jeg kjøpe nytt kamera.

Er jo helt tafatt uten. :roll::yes:

Så da var spørsmålet her igjen: Hvilket kamera skal jeg kjøpe?

Budsjettet er ganske stramt, og dermed valgmulighetene begrenset.

Kameraene som jeg syntes virker interesante er:

Canon EOS 1000D m/ 18-55mm IS, 3495,-

Olympus E-420 m/ 14-42mm, 2999,-

Olympus E-520 m/ 14-42mm, 3999,-

Nikon D60 m/ AF-S DX 18-55mm f/3,5-5,6G VR, 3995,-

(Canon EOS 450D m/ EF-S 18-55IS, 5495,-)

Jeg ønsker ikke et kamera med ferre funksjoner enn det jeg hadde.

Men så hadde jeg heller ikke vokst fra det gamle kameraet...

Jeg tar endel "ut i naturen bilder", og folk og dyr i fart.

Er det noen som har meninger og tips som kan hjelpe meg? :)

Endret av Tatti
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen grunn til at du vil bytte merke? Pentax K200D til 4000 kr er det rimeligste huset som er litt ekstra robust og tåler litt ekstra vær.

Ellers er alle kameraene sannsynligvis gode nok, så da gjelder det å holde dem i hånda og titte i søkeren for å se hvem som har en ergonomi som du selv liker.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med jp, men hvis du vil, og har kunskap nok, kan du jo tenke litt ekstra framover. -Objektiver, og hvilket merke som tegner mest etter din smak.

For øvrig kan du ta i betraktning hva venner og kjente bruker. -Det er mange penger å spare i å byttelåne objektiver.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe grunn for å bytte merke. Jeg valgte ut disse kamera alternativene pga pris og at jeg trodde de ville passe mitt behov/nivå nå... Jeg må nok kjøpe et kit, ikke bare hus.

Jeg har dessverre ikke mulighet til å låne objektiver av venner. Alle har kompaktkamera!...

Men lurer da på om noen av de kameraene jeg har vurdert er bra kameraer?

Eventuelt andre forslag. :)

Lenke til kommentar
Hva skjedde med kameraet som ble knust? Dette handler jo egentlig om at du vil ha tips om et nytt kamera, mens overskriften lokker meg OT. Jeg lurer altså på hva som skjedde med kameraet. Du sier at kameraet fikk en støtskade som gjør at det ikke kan repareres. Hva skjedde?

Det som har skjedd med kameraet, er noe så enkelt at det gikk i bakken...

Så da knuste deksler og objektiv + "indre skader".

Reprasjon vil koste ca 4000,- så da kan jeg like godt kjøpe nytt.

Beklager hvis overskriften er OT. :roll:

Lenke til kommentar
Ja, du må i butikken! Da finner du fort ut hvilket som ligger best i hendene og føles mest robust ;)

Ja, må i butikken og sjekke kameraene ut. :yes:

Men er alle kamerane like gode?

Like bra finesser og muligheter...? :)

Spiller det ingen rolle kvalitetsmessig hvilket jeg velger,

bare det ligger godt i hånden? :)

Lenke til kommentar

Pentax'en min hadde bildestabilisator i huset.

Det har Olympus E-520 også, mens de andre har stabilisator i objektivet.

Er det noe forskjeller/fordeler med de to variantene?

Endret av Tatti
Lenke til kommentar
Pentax'en jeg min hadde bildestabilisator i huset.

Det har Olympus E-520 også, mens de andre har stabilisator i objektivet.

Er det noe forskjeller/fordeler med de to variantene?

Du har en fordel med stablisering i objektivet. Nemlig at søkerbildet blir atabilisert. Personlig mener jeg at det er både en fordel og en ulempe, men mange hevder at dette er en ubetinget fordel.

Ellers så er det en del som hevder at objektivbasert stabilisering er mer effektivt. Problemet deres er at de har problemer med å underbygge påstandene med noe annet enn påstander (les markedsføringsbabbel) fra produseneten(e).

Stabilisering i huset har den fordelen at da får du stablisiering på all optikk. Så du slipper å betale for finessen for hvert objektiv du kjøper. Ser du for deg å bruke kun et objektiv, da er vel ikke det argumentet så mye å legge vekt på.

Ellers så ser jeg det som en fordel at jeg får oppgradert teknologien, når jeg kjøper nytt kamerahus. Det forskes nemlig hele tida, ny teknologi kommer. De objektivene jeg har og bruker, ser jeg som investeringer for framtida. Mens hus er mer kan sammelignes med PC, jeg oppgraderer oftere. Og da nyter jeg og godt av det siste i billedstablisering.

Men dette er et minefelt av en diskusjon. Mange og sterke meninger. Grunnen er nok at det ikke finnes noe fasittsvar.

Lenke til kommentar

Fordelen med stabilisering i huset, er at du kan velge mellom fler objektiver, siden du da kan bruke eldre objektiver og da få og stabilisering på de og.

Vet ikke hvordan det er med Pentax, men på Sony Alpha serien kan du bruke 25 år gamle objektiver og fremdeles få stabilisering og autofokus.

På Nikon og Canon må du kjøpe nyere objektiver for å få det samme, objektivene må ha stbilisering, siden kamerahuset ikke har det innebygget.

Nikon D40/D60 har heller ikke autofokusmotor, så der må du kjøpe objektiver som og har autofokusmotor innebygget for å få autofokus.

Hvis du har objektiver fra pentax som ikke ble knust, så ville jeg anbefalt å fortsette med Pentax, da kjenner du det jo og igjen i systemet :)

Endret av Karabin
Lenke til kommentar
Fordelen med stabilisering i huset, er at du kan velge mellom fler objektiver, siden du da kan bruke eldre objektiver og da få og stabilisering på de og.

Vet ikke hvordan det er med Pentax, men på Sony Alpha serien kan du bruke 25 år gamle objektiver og fremdeles få stabilisering og autofokus.

På Nikon og Canon må du kjøpe nyere objektiver for å få det samme, objektivene må ha stbilisering, siden kamerahuset ikke har det innebygget.

Nikon D40/D60 har heller ikke autofokusmotor, så der må du kjøpe objektiver som og har autofokusmotor innebygget for å få autofokus.

Hvis du har objektiver fra pentax som ikke ble knust, så ville jeg anbefalt å fortsette med Pentax, da kjenner du det jo og igjen i systemet :)

Jeg har bare det kit objektivet som var på kameraet.

Kan hende det virker ennå på tross av enkelte sår/hakker.

Jeg ser at JapanFoto har Pentax K200D m/18-55mm til 3999,-

Men har det liveveiw? Pga synet mitt hadde det vært okei funksjon å ha. :)

Jeg fikk et infall av impulsivitet i forrige uke da Elkjøp avisen kom i postkasen.

Bestilte et Canon EOS 1000D m/18-55IS + opplærings dvd og 4gb minnekort til 3495,-.

De hadde selvfølgelig ikke annonserte vare inne.

Eller noen speilrefleks kameraer forøvrig heller...

Men nå annonserte de også med garanti som lovet varen innen ti dager eller likeverdig eventuelt bedre vare...

Men har begynt å tvile på Canon EOS 1000D, da jeg har lest flere steder at det er veldig plastikaktig med noe manglende funksjoner...(?)

Så det er derfor jeg nå prøver å få litt mer info og andres erfaringer med de ulike kameramodellene i min prisklasse. :)

Endret av Tatti
Lenke til kommentar
Men har det liveveiw? Pga synet mitt hadde det vært okei funksjon å ha. :)
Nei. Skal du ha Live View og Pentax, må du opp på K20D.

Men er du sikker på at Live View er tingen hvis du sliter med synet? Veldig mange med synsproblemer sliter med å se LCD bilde i sollys o.l. Noen skjermer er selvfølgelig bedre enn andre, men jeg har inntrykk av at dette er et gjennomgående problem for slitne øyne.

Jeg ville prøvd ut dette skikkelig før jeg handla om jeg var deg.

Lenke til kommentar

Hvorfor driver alle å mobber 1000D pga grep og plastfølelse?? "Plastfølelsen" tror jeg nok kommer av at 1000D har glatt plastikk istedenfor litt "ruglete" plast. Grepet er genialt spør du meg, men noen liker det og noen liker det andre. Slik vil det alltid være! :thumbup:

MVH

pcpcpc

BTW: Som sagt er det noen som liker Canons grep, så ikke mobb dem bare fordi dere bruker et annet merke! :roll:

Lenke til kommentar

Jeg likte godt grepet på Pentax'en jeg hadde.

Men kunne sikkert vendt meg til andre varianter også...

Har bestemt meg for at liveview bør være en funksjon på kameraet.

Vil bruke optiske søker mest, men av og til er det okei å bruke skjerm.

Det er jo kun dette på kompaktkameraet jeg har.

Tror jeg dropper 1000D.

Og det er vel ingen vits i å stikke innom Elkjøp å kreve et tilsvarende eller bedre kamera enn jeg bestilte, da de ikke har noen speilrefleks kameraer inne... :hmm:

Jeg tror derfor at jeg tar turen innom Japan Foto i morgen og sjekker ut Olympus E520.

Det kan se ut til å ha mer enn nok funksjoner til mitt bruk.

Samt stabilisator i huset, som gjør at jeg kanskje etterhvert får råd til å kjøpe andre objektiver.

Lenke til kommentar

Liker du grepet på Pentax, så får du litt mer din vante størrelse med E-520. Og mine erfaringer med denne generasjonen fra Olympus er veldig gode, så jeg har ingen motforestillinger mot å anbefale den modellen. Den føles også mest "proff" av modellene i klassen, har trådløs blitsstyring, og alle de funksjoner du ellers trenger. Jeg synes det er kameraet som gir mest for pengene i den klassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...