Gå til innhold

Ny mid-budsjetts gaming PC


Anbefalte innlegg

Føler tiden har kommet for å dumpe den 4 år gamle pcen min, og gå til innkjøp av en ny en.

Har plukket ut alle komponentene jeg har lyst på, men vil gjerne ha kommentarer fra dere om hvordan dette vil funke :) Har ikke fulgt med på trendene de siste årene, så vet ikke helt om alt dette passer bra sammen. Setter stor pris på om dere vet om noen komponenter som er bedre enn de jeg har valgt ut og ligger i samme prisklasse! PC'en skal brukes til gaming, og til kjøring av HD filmer til TV'en.

 

Vil strømforsyningen være kraftig nok til å drive komponentene?

 

Handleliste

Endret av anibanani
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville definitivt vurdert ATi 4850 istedetfor det skjermkortet du har valgt. Det koster ikke mer enn 1200kr, og yter veeldig bra. Eller øk budsjettet til 1890kr, og få et enda heftigere 4870 skjermkort.

 

Mye bedre enn det avdanka skjermkortet du har valgt ut

Og finn en ny ram også. https://prisguiden.no/product.php?productId=95552 Denne er bra. Mushkin 1000mhz ram, kjekt å ha, og koster ikke mer enn 50lapp mer enn den overprisa Corsair-rammen. Og sjekk ut andre butikker enn Komplett. Det har blitt en skuffende dyr butikk i det siste

Lenke til kommentar

Takker for hjelp. Når det kommer til skjermkortet så vil jeg ha Nvidia pga stereo 3D mulighetene med deres kort. Så vidt jeg har skjønt det så er Nvidia overlegene på akuratt det. Vil gjerne høre litt om hva som er dårlig med 9800GTX kortet. RAM'en er jeg helt med på å bytte ut, så veldig fin ut den som ble pastet. Skal lese litt igjennom de andre trådene og se på andre muligheter.

Lenke til kommentar

Vel mange var jo litt skuffet over 9800gtx når det kom da, yter ikke så mye bedre en 8800gtx.

 

Uansett ATI er best på pris\ytelse nå for tiden ja, 4850 er kongen på haugen når det gjelder "bang for the buck". og har du litt penger til overs er ikke 4870 et dårlig valg som yter relativt likt med GTX260 men koster mindre ;) .

Lenke til kommentar

Skjønner, mulig jeg går for GTX260.. Ser at ATI er bedre i ytelse i forhold til pris, men som sagt så mangler jo ATI støtte for 3D stereo.

 

3D Stereo gir en helt vanvittig spillopplevelse, for min del i hvertfall. Hvis man har har 3D briller som de her og enabler 3D stereo, så gjør grafikkortet om grafikken i spill til ordentlig 3D, og ting begynner å komme ut av skjermen osv. Grafikken blir også mye bedre, er jo sånn grafikken er ment for å sees, når man spiller uten 3D briller blir det jo bare 2D uansett hvor bra grafikk et spill har. Er sinnsykt heftig, og funker bra med så og si alle spill som har OpenGL søtte. Derfor må jeg ha et grafikkort som har støtte for Stereo3D.

 

Ytelse i forhold til pris, hva er best av 9800GTX og GTX260? Jeg går for 260 om det er verdt en 500 lapp mer.

Endret av anibanani
Lenke til kommentar

GTX260 yter mye bedre en 9800+, GTX280 er egentlig bare to 9800 på en shipp og GTX260 er bare en GTX280 med noen kjerner slått av og litt mindre minne og minnebuss.

 

når det gjelder Stereo3D mener nå jeg at ATI har støtte for noe slikt også, er ikke sikker på om det er det samme da.

Endret av SVD
Lenke til kommentar

Ok, det blir nok gfx260 på meg.

 

Nja, det funket å kjøre stereo 3D med ATi kort før med custom drivere og sånn. Stereo 3D var ikke så veldig bra før, var mye bugs og man måtte kjøre gamle gfx drivere. Grafikkort leverandørene dumpet hele greia og sluttet å komme med oppdateringer og drivere for det. Men Nvidia har nylig tatt opp stereo3D igjen og gjort kjempe forbedringer, de har vel skjønt at 3D er fremtiden og begynnt å satse mer på det feltet. I USA har skjerm produsenter begynnt å lansere 3D-ready tv og pc skjermer, spesiellt tilrettelagt for akuratt stereo3D, så jeg tror dette kommer til å ta av om ikke så lenge :)

Lenke til kommentar

Kommer på rundt 9000 til sammen det her. Bruker komplett, var bare 10 kroninger å spare på forskjellige komponenter fra andre butikker, men da må jeg nesten spre kjøpet og det blir dyrere med frakt. Noen som har lyst til å se over handlelisten og sjekke om det er noe jeg mangler før jeg kjøper? :innocent:

 

Handleliste

 

OCZ er vel fortsatt å regne som kvalitets ram? Var det back in the days i hvertfall, klinte til med 8gb jeg, men kanskje ikke nødvendig siden det er ram i 500kr's klassen?

 

Vil gjerne ha noen siste innvendinger før jeg kjøper :D vil ikke sitte med skjegget i postkassa!

 

Hadde blitt mye billigere om jeg hadde gått for et ATi skjermkort, men det blir Nvidia.

Endret av anibanani
Lenke til kommentar

Vel jeg ville ikke kjøpt den CPUen der, om du kunnet presse deg opp til en Phenom II 920 har du fått en drastisk økning ikke bare fra 2.3ghz til 2.8ghz men også ca 20% ekstra ytelse per Ghz, dette utgjør mye.

 

Edit: har foresten 8gb av den rammen der jeg og, har ingen problemer med de ;) ellers ser jo resten veldig bra ut.

Endret av SVD
Lenke til kommentar

Skal du ha AMD i dag er Phenom II det eneste "vettuge" valget - og da 940, det gir mye for penga, ellers ville jeg ha valgt en rimelig Intel Core2 eller E5200 som virkelig gir ytelse for penga.

Og til ditt bruk ville jeg uansett ha valgt ett ATI skjermkort da de er bedre på HD film/video - basta! - og de har en klart bedre HDMI løsning.

Dessuten kjører man ikke Nvidia på ett AMD basert hovedkort ;-)

 

PS! PSU'en skulle holde fint - Corsair er high end.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Hehe er kanskje litt hykleri jeg driver med her :p Har alltid bare brukt AMD prosessorer og Nvidia skjermkort :) henger vel igjen fra the old days når jeg kjøpe den første pcen min. Gamle vaner er vonde å vende :) Btw: Bruker S/PDIF for lyd, funker greit det :)

 

BTW2: Hører rykter om at AMD senker prisene på CPU'ene sine, men Phenom II 940 koster fortsatt 2500 på komplett, blir den billigere om jeg venter noen dager? Eller er 2500 den senkede prisen?

Lenke til kommentar
https://prisguiden.no/product.php?productId=104688

 

Komplett er sjelden billigst...

Å spare 700kr på en cpu er ganske bra. Faktisk god nok grunn til å ikke handle alt på Komplett. Syns de oppfører seg mer og mer som Elkjøp jeg... Grisedyrt...

hehe, må bare kommentere en liten ting... Så et 6600gt på elkjøp for ikke så lenge siden til 1200kr... Dét er et bra kjøp!

Lenke til kommentar

Hvis du bare skal spille og se på film uansett, så hadde det jo vært lurere og billigere for deg å gå for Intel E8400 C2D 3.0ghz cpu + Asus P5N-D hovedkort. Dette koster like mye som bare cpuen du har valgt ut gjør. Du trenger jo faktisk ikke quadcore, bortsett fra at det er kulere med 4 kjerner enn med 2 ;P

 

Ellers er jeg veldig fan av Antec Nine Hundered kabinett. Kjenner riktignok ikke til det du har valgt ut, så velger å ikke kommentere dette yttligere.

 

Ellers synes jeg det så interessant ut. Spesielt den Akasa Systemviften. Skal lese litt mer om den og kanskje skaffe meg en selv.

Lenke til kommentar
Intel E8400 C2D 3.0ghz cpu + Asus P5N-D hovedkort. Dette koster like mye som bare cpuen du har valgt ut gjør.

 

Intel E8400 er et bra valg, men Asus P5N-D er et Nforce basert hovedkort - og Nforce til Intel lga775 styrer man milevis unna med mindre man SKAL kjøre SLI, selv om enkelte kan være heldige (og mange vet faktisk ikke bedre), så betyr Nforce som regel problemer og voldsom varmeutvikling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...