Engern Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Jeg har en HP laptop som jeg kjøpte på elkjøp,for ca.1år siden, så garanti å alt gjelder fremdeles.Ladern på den sluttet plutselig å virke, så jeg leverte den inn på reprasjon 5.Desember 2008. Å ble lovet ca.2 uker.Fikk også ett sms nummer for å sjekke status på reperasjonen. 2 uker gikk å ingenting skjedde. Uti tredje uke sendte jeg sms og fikk beskjed om ca.2 uker. Så i begynnelsen av januar var jeg innom elkjøp og purret på reperasjonen. Som vanlig skulle det ta ca 2 uker. Å de skulle ringe og purre og gi meg tilbake melding.Noe de ikke gjorde så jeg måtte igjen dra på elkjøp.Å fikk da diverse unnskyldninger på hvorfor det tar så lang tid.Så var jeg der igjen i forrige uke å da fikk jeg den beskjeden at den 20.Januar skulle den være i orden. Men i dag 21.Januar var jeg der igjen men fremdeles har de ikke gjort noe med den,de venter angivelig på en del. Jeg sa greit,da kommer jeg tilbake og leverer inn igjen laptopen ettersom den er ubrukelig uten strøm,men de nektet å sa de ikke kunne ta inn igjen en brukt vare.(jeg har heller ikke fått tilbud om lånevare) Så spørsmålet mitt er: Hva er mine rettigheter her? Kan jeg kreve å heve kjøpet? Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Ja, det vil jeg tro at du kan (heve kjøpet). Rimelig tid for utbedring er 3-4 uker i følge forbrukerrådet. At et evt. verksted ikke har tid til å kikke på saken din, eller hva de nå driver med, er ikke ditt problem - det er selgeren sitt. At de driver og sier "om 2 uker" gjør ikke saken noe bedre. Gjør følgende: Skriv et brev, der du krever at saken løses innen 2 uker (som er rimelig tid å gi dem). Skriv også at dersom dette ikke skjer, krever du kjøpet hevet i samsvar med forbrukerkjøpslovens bestemmelser. Dette brevet leverer du til helst en som er ansvarlig i butikken. Dersom det ender med at du må heve kjøpet, og de krever fratrekk for bruk av maskinen, så kan du kreve renter fra kjøpsdato. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 De fleste verksteder har holdt stengt i jula, og man må derfor påberegne noe lengre servicetid. Dette burde de ansatte i butikken ha blitt informert om, men selv den beste glipper det av og til for.. Uansett så har reparasjonstiden din oversteget det som bransjen mer eller mindre har blitt enig om at er innenfor rimelig tid (5-6 uker). Personlig ville jeg ikke ha godtatt å bli avspist med en kommentar fra en person som ikke kjenner forbrukerkjøpslovgivningen på et så elementært punkt som dette. Ta kontakt med Forbrukerrådet ved å fylle inn klageskjema som du finner på deres hjemmesider, dersom selger fortsatt ikke er villig til å heve kjøpet. Skriv kortfatet at du ønsker å heve kjøpet grunnet "urimelig lang servicetid". Du har da krav på den samme sum tilbake som når du betalte for maskinen. Selger kan trekke for bruksnytte, men da kan du kreve rente fra kjøpsdato. Dette går nesten opp i opp. Litt spesielt er dette fordi Elkjøp mest sannsynlig kan søke om såkalt buyback på maskinen. Da blir de uansett kreditert for maskinen. Gjorde nettopp det selv på jobb i dag på en HP som var innlevert på service 2. desember. Gikk greit det.. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Hvis dette kun gjaldt laderen skjønner jeg ikke hvorfor de har sendt den inn. Greit at butikken ikke vil ha for mye saker liggende hos seg selv, men ladere kan de enkelt bestille over telefon og få tilsendt uten at maskinen må inn til noe verksted. Edit: Uansett, kontakt HP support. Forklar hva du ønsker når du kommer til sentralbordet, så skal du komme til riktig avdeling for å få løst denne saken ganske kjapt. Endret 22. januar 2009 av TEE Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Nummer 81562070, forresten Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Jeg har en HP laptop som jeg kjøpte på elkjøp,for ca.1år siden, så garanti å alt gjelder fremdeles.Ladern på den sluttet plutselig å virke, så jeg leverte den inn på reprasjon 5.Desember 2008. Å ble lovet ca.2 uker.Fikk også ett sms nummer for å sjekke status på reperasjonen. 2 uker gikk å ingenting skjedde. Uti tredje uke sendte jeg sms og fikk beskjed om ca.2 uker. Så i begynnelsen av januar var jeg innom elkjøp og purret på reperasjonen. Som vanlig skulle det ta ca 2 uker. Å de skulle ringe og purre og gi meg tilbake melding.Noe de ikke gjorde så jeg måtte igjen dra på elkjøp.Å fikk da diverse unnskyldninger på hvorfor det tar så lang tid.Så var jeg der igjen i forrige uke å da fikk jeg den beskjeden at den 20.Januar skulle den være i orden. Men i dag 21.Januar var jeg der igjen men fremdeles har de ikke gjort noe med den,de venter angivelig på en del. Jeg sa greit,da kommer jeg tilbake og leverer inn igjen laptopen ettersom den er ubrukelig uten strøm,men de nektet å sa de ikke kunne ta inn igjen en brukt vare.(jeg har heller ikke fått tilbud om lånevare) Så spørsmålet mitt er: Hva er mine rettigheter her? Kan jeg kreve å heve kjøpet? Du må selv be om lånevare. Du blir ikke tilbudt det. Når det gjelder 2 uker, så mener jeg ikke å trekke påstanden din i tvil, men ingen serviceansatt eller servicemottaksarbeider i Elkjøp som har fått normal opplæring vil si at noe tar 2 uker når jula kommer så snart. Så her må noen misforståelse eller annet ha skjedd. Ellers ville jeg fulgt rådet til TEE her. Hvis dette kun gjaldt laderen skjønner jeg ikke hvorfor de har sendt den inn. Greit at butikken ikke vil ha for mye saker liggende hos seg selv, men ladere kan de enkelt bestille over telefon og få tilsendt uten at maskinen må inn til noe verksted. Innenfor hvor lang tid etter kjøp av PC kan vi dette, og hva gjør vi med laderen vi har i dag? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Hvis dette kun gjaldt laderen skjønner jeg ikke hvorfor de har sendt den inn. Greit at butikken ikke vil ha for mye saker liggende hos seg selv, men ladere kan de enkelt bestille over telefon og få tilsendt uten at maskinen må inn til noe verksted. Innenfor hvor lang tid etter kjøp av PC kan vi dette, og hva gjør vi med laderen vi har i dag? Innenfor 5 år fra kjøpsdato om man regner med reklamasjonstiden. Selvfølgelig med korrekt skjema til Partner Team Laderen dere har i dag returneres med papirene som følger med når dere mottar den nye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå