Tor92 Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Har i hele mitt liv vært veldig interesert i både arkeologi og historie, og i det siste har jeg tenkt mye på fremtiden. Siden arkeologi og historie er veldig lignende sliter jeg med å velge hvilke av dem jeg skal ta. Når jeg tenker arkeolog tenker jeg at det kan være spennende reiser til utlandet og utgravninger. Professor høres veldig kjekt ut etter som du spesialiserer deg bare på et fag, altså historie. Jeg går første året på media og kommunikasjon, men kommer som de fleste media elever til å gå påbygg. Har søkt litt rundt på internett og har bare funnet utdannings programm til arkeologi, men ikke Professor studie. Jeg lurer veldig på hvor du må gå for å bli Professor i historie, hvilke snitt/karakterer du må ha, eventuelt "spesiell studiekompentanse" noe jeg ikke håper. Noen som vet om høyskoler/universiteter hvor dette skjer? Hvor lang er studietiden for å få en Professorgrad(?), og om det er noe spesielt jeg må gjøre. Håper på gode svar! P.S Beklager for en del skrivefeil, er sent og jeg er ganske trøtt! Lenke til kommentar
hawaii2k Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Kan prøve å svare på noe her, det jeg kommer på i farta. Studerer historie ved NTNU. Det som krevdes da jeg søkte for kun et par år siden var generell studiekompetanse og et snitt mellom tre og fire. Vil tro det i så fall blir det som ble kalt for allmennfaglig påbygning som gjelder for deg i første omgang for å få generell studiekompetanse. Da er det bare å søke i vei. Med tanke på studietiden varierer den veldig, men fra NTNU sin side er det beregnet tre år på Bachelor og to år etter det for Master. Tror du kan regne med ytterligere to, tre eller fire år for doktorgradsstudiene. Om noe er feil, eller mot formodning alt, så beklager jeg på det sterkeste. Er også ganske trøtt. Lykke til med det du ender opp med videre. Lenke til kommentar
Tor92 Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 Så alt i alt, kan det ta opp til ni år å få Doktorgrad i Historie? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Det tar faktisk så godt som garantert ni år å få doktorgrad i historie, om du ikke tar flere fag enn en vanligvis gjør. Nå er ikke det å ta ekstra fag et semester så veldig vanskelig når du studerer historie, etter det jeg har hørt, men normert studietid på en master er 5 år. Normert studietid for å få doktorgrad er 3 år (en doktorgrad er på 180 stp), men for å få gjennomført doktorgradsstudiet er en avhengig av å få penger. Dette kan du få fra private firmaer, eller du kan undervise på universitetet noe av tiden og få støtte fra universitetet. Da tar det vanligvis fire år å få en doktorgrad. Å å få støtte fra privat næringsliv til en doktorgrad i historie tror jeg du skal slite veldig med. Lenke til kommentar
Lyngfisk Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Har søkt litt rundt på internett og har bare funnet utdannings programm til arkeologi, men ikke Professor studie. Det er ikke noe som heter professorstudiet. Professor er en stilling/tittel, en av de høyeste innen akademia. For å bli professor trenger du først en doktorgrad. Deretter må du gjøre arbeid tilsvarende flere doktorgrader. Dvs. forsking, undervisning og lignende i post.doc-stillinger eller som førsteamanuensis. Om du er lenge nok ved universitetet vil du kanskje få opprykk til professor. Men det tar altså mange år. Man blir ikke professor før etter fylte 30, men mindre du er veldig god. Det er også konkurranse om stillingene avhengig av hvor pretisjefylt universitetet/høyskolen er. Man er på ingen måte garantert en professorstilling. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Lyngfisk: Du er vel rimelig heldig om du får en professorstilling før du fyller både 40 og 50 også. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Jeg lurer veldig på hvor du må gå for å bli Professor i historie, hvilke snitt/karakterer du må ha, eventuelt "spesiell studiekompentanse" noe jeg ikke håper. Noen som vet om høyskoler/universiteter hvor dette skjer? Hvor lang er studietiden for å få en Professorgrad(?), og om det er noe spesielt jeg må gjøre. Håper på gode svar! Vel, som andre allerede har påpekt: Man kan selvfølgelig ikke studere professorlinjen. Dette er vel almenkunnskap? Begynn i det små - søk deg til et bachelorstudium. Så tar du det derfra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå