Gjest deadoralive Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Hadde en tråd her for ikke så lenge siden om hvordan jeg hadde det her i hjemmet, og jeg har funnet ut at det rett og slett ikke holder mål det foreldrene mine mener er ''best'' for meg. Uansett. Har et halvår igjen på videregående, har begynt å søke meg deltidsjobb på forskjellige butikker i håp om et positivt svar. Etter et par mnd jobbing skal jeg finne meg en hybel jeg kan flytte inn i til over sommeren. Noen som forresten vet om jeg må bo i en hybel så så lenge før jeg kan flytte ut fra den igjen? Kan jeg ha den i 6mnd for så å si opp kontrakten? Denne tråden er egentlig om hvordan det økonomiske burde fungere, jeg regner med jeg kan jobbe 2-3 ganger i uken (altså et skift, 5-6t) og på den måten dra inn leien på hybelen. Mulig? Hva med mat, strøm og slikt? TV og internett er som regel inkl i leien på mange hybler. Er det noe ground basic jeg har glemt? Kan jeg klare dette med en deltidsjobb? doa. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Ser ikke poenget i å fortelle om familiehistorie, eller poste anonymt. Kontrakt er en avtale mellom utleier og deg og kan variere. Skjelden mer enn 1mnd på en hybel, men det varierer mye. Har du ikke planer om å gjøre noe etter vgs? Kanskje du burde tenke i den retningen, videre studier f.eks eller lære? Hva du klarer deg med avhenger selvfølgelig av blant annet hvor mye hybelen koster og hva du ellers bruker pengene på . Lønn avhenger av ja hva du får i lønn. Kan vel regne med 120 kr pr time eller noe minus litt skatt. Regnestykket er enkelt: timelønn x antall timer du jobber minus skatt. 15 x 120 x 0,8 (20% skatt) = 1440 kr pr uke ca 5760 pr mnd- leie kanskje 3000 så har du 2760 til resten, noe som er veldig lite. Men du finner deg vel 100% stilling eller noe om du ikke går skole. Alt det andre avhenger av hva som er inkludert i leien. Det er ingen svar på dette. Endret 21. januar 2009 av Pastafarian Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 De fleste får seg nok et aldri så lite sjokk den dagen de flytter ut hjemmefra og blir såkalt uavhengige. Alt koster, ting man ikke i sin fjerneste fantasi tenker på den dagen man flytter for seg selv kan med tid og stunder bli en av mange utgifter. I følge sosialkontorene "må" man ha minst 4700(ca) kr. for å klare seg i dette samfunnet, noe som er svært lite. Jeg antar at hvis du gir jernet å virkelig gjør en innstats med å jobbe evt. med skole ved siden av så skal det da alltids være mulig å klare seg sånn nogenlunde selv i 2009. Dette er til syvende og sist opp til deg, tenk deg godt om og husk at så lenge du bor hjemme til foreledre så slipper du sannsynligvis et hav av utgifter og du kan konsentrere deg mer om skolegang og andre viktige ting i livet ditt. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Kan fint greie seg med en deltidsjobb, men da må man jobbe en del, selv så har jeg en deltidsjobb hvor jeg tjener 13 000 i måneden noe som man burde greie å leve på fint (jeg bor fortsatt hjemme ). Jobber da ca 20 timer i uka så timeslønna er ikke så aller verst, hvert fall når jeg kun er 16 år . Lenke til kommentar
Mith Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Spørsmålet er jo hva du har tenkt å drive med etter at du er ferdig på vgs. Noen går inn i førstegangstjeneste, noen begynner som lærling, noen tar ett friår og noen studerer videre. Skal du ta deg ett friår anbefaler jeg deg å jobbe 100%, da har du gode muligheter til å spare en god slump penger slik at du kan leve litt fetere som student. Uansett, skal du ikke gå på skole så er det jo bare dumt å jobbe deltid, hva skal du bruke resten av tiden til? Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 du bør flytte sammen med noen hvis du vil ha det billigere. Lenke til kommentar
MagicCheeseball Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Det finnes jo også borteboer stipend for dem som ikke visste det. Hvis du har deltidsjobb + borteboer stipend kommer du garantert til og klare deg på hybel. Det er alt etter hva du prioriterer penger på. Endret 22. januar 2009 av MagicCheeseball Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Spørsmålet er jo hva du har tenkt å drive med etter at du er ferdig på vgs. Noen går inn i førstegangstjeneste, noen begynner som lærling, noen tar ett friår og noen studerer videre.Skal du ta deg ett friår anbefaler jeg deg å jobbe 100%, da har du gode muligheter til å spare en god slump penger slik at du kan leve litt fetere som student. Uansett, skal du ikke gå på skole så er det jo bare dumt å jobbe deltid, hva skal du bruke resten av tiden til? Virker som om trådstarter har tenkt til å fortsette på vgs og ha en deltidsjobb vedsiden av . Det finnes jo også borteboer stipend for dem som ikke visste det. Hvis du har deltidsjobb + borteboer stipend kommer du garantert til og klare deg på hybel. Det er alt etter hva du prioriterer penger på. Problemer er å bli kvalifisert til å få det, da må trådstarter enten bo over 40 km fra skolen (fra foreldrenes hjem), må ta 3 timer tur retur til skolen eller noe spesielt som gjør at man ikke kan bo hjemme hos foreldrene. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Ikke 3 timer tur-retur til skolen, men til foreldrenes hjem! Endret 24. januar 2009 av Eksentron Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Ikke 3 timer tur-retur til skolen, men til foreldrenes hjem! Fra skolen til foreldrenes hjem . Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Virker som om trådstarter har tenkt til å fortsette på vgs og ha en deltidsjobb vedsiden av . Han skal fortsette på vgs når han sier at han har et halvt år igjen på vgs? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Virker som om trådstarter har tenkt til å fortsette på vgs og ha en deltidsjobb vedsiden av . Han skal fortsette på vgs når han sier at han har et halvt år igjen på vgs? Tenkte det siden han skrev at han lette etter en deltidsjobb. Hadde han sluttet på skolen hadde han nok lettet etter en fulltidsjobb. Lenke til kommentar
Gjest SoRi Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Dette her løser seg lett som bare det. Dra til fastlegen din, eller rådgiver på skolen. prat om hvordan du har det hjemme og hvorfor du ikke kan bo der. Fra disse får du en attest som du må sende til lånekassen så lånekassen kan godta at du får borteboerstipend. på VGS er det kanskje 3500 kr i måneden. det er veldig lite. Hvis regnestykket lengere opp her er riktig så vil du klare deg helt fint. trikset er å kjøpe dopapir så det holder en måned, makaroni, ris og nudler når du får penger. en annen ting er at du kan prate med foreldrene dine om å få barnetrygden din utbetalt. denne får du fram til du er 18 år. for meg var dette litt under 1000 kr i måneden. Man klarer det meste. det er ikke snakk om å spise biff hver dag når en bor sånn, men det kan ofte være bedre enn å bo hjemme hos foreldre. stå på. vær selvstendig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå