anordne Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Kjøpte en nas disk (nettverksdisk) for 2,5 år siden som jeg har vært plaget med en god stund. Var usikker på hvor feilen var, men har funnet ut at det er harddisken som det er feil på. Skal sende den tilbake til leverandør og de har lovet meg ny. Men siden det produktet ikke finnes lenger så vil de gi meg tilsvarende produkt, men de vil ikke si hva det er. Regner med de vil gi meg en Western Digital My Book World Edition 500 GB USB2/LAN som koster 995,- Mens jeg betalte rundt 3000 kr for disken jeg har, som også er 500gb men som også har printserver. Kan jeg kreve en dyrere/bedre disk? Kikket litt rundt på nett, men har ikke funnet ut noe klart om dette. Har selv jobbet i data butikk og var det snakk om å heve kjøp, så var det beløpet på kvitteringen som vi tok utgangspunkt. Men var det ett minnekort som var ødelagt gav vi bare ny i samme størrelse eller større, selv om de var blitt mye billigere. Takker for innspill Endret 3. februar 2009 av anordne Lenke til kommentar
Tracerta Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Kjøpte en nas disk (nettverksdisk) for 2,5 år siden som jeg har vært plaget med en god stund. Var usikker på hvor feilen var, men har funnet ut at det er harddisken som det er feil på. Skal sende den tilbake til leverandør og de har lovet meg ny. Men siden det produktet ikke finnes lenger så vil de gi meg tilsvarende produkt, men de vil ikke si hva det er. Regner med de vil gi meg en Western Digital My Book World Edition 500 GB USB2/LAN som koster 995,- Mens jeg betalte rundt 3000 kr for disken jeg har, som også er 500gb men som også har printserver. Kan jeg kreve en dyrere/bedre disk? Kikket litt rundt på nett, men har ikke funnet ut noe klart om dette. Har selv jobbet i data butikk og var det snakk om å heve kjøp, så var det beløpet på kvitteringen som vi tok utgangspunkt. Men var det ett minnekort som var ødelagt gav vi bare ny i samme størrelse eller større, selv om de var blitt mye billigere. Takker for innspill Du har krav på vare som tilsvarer prisen som du ga for din, dvs vare av samme verdi. Iom at data er en teknologi som utvikles i forykkende tempo så prøver noen seg med å tilby vare av samme ytelse, men det skal du ikke gå med på. Hever man kjøp, så er det som du sier.. man får igjen kjøpssummen, og ikke det varen ville vært verdt det året kjøpet heves, fordi teknologien har kommet lenger. Jeg hevet kjøpet på en to år gammel pc i fjor etter et år med styr og mas. Fikk igjen 11.000 kr kontant etter å ha slått meg vrang og kunne gå rett til nabobutikken å kjøpe meg en tilsvarende pc +++ til ca 7500kr. Det var nok ikke uten grunn at butikken forsøkte kreve at jeg skulle få ny av dem "tilsvarende vare"... for dette hadde de spart penger på. Stå på krava! :-) Lenke til kommentar
TEE Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Kjøpte en nas disk (nettverksdisk) for 2,5 år siden som jeg har vært plaget med en god stund. Var usikker på hvor feilen var, men har funnet ut at det er harddisken som det er feil på. Skal sende den tilbake til leverandør og de har lovet meg ny. Men siden det produktet ikke finnes lenger så vil de gi meg tilsvarende produkt, men de vil ikke si hva det er. Regner med de vil gi meg en Western Digital My Book World Edition 500 GB USB2/LAN som koster 995,- Mens jeg betalte rundt 3000 kr for disken jeg har, som også er 500gb men som også har printserver. Kan jeg kreve en dyrere/bedre disk? Kikket litt rundt på nett, men har ikke funnet ut noe klart om dette. Har selv jobbet i data butikk og var det snakk om å heve kjøp, så var det beløpet på kvitteringen som vi tok utgangspunkt. Men var det ett minnekort som var ødelagt gav vi bare ny i samme størrelse eller større, selv om de var blitt mye billigere. Takker for innspill Du har krav på vare som tilsvarer prisen som du ga for din, dvs vare av samme verdi. Iom at data er en teknologi som utvikles i forykkende tempo så prøver noen seg med å tilby vare av samme ytelse, men det skal du ikke gå med på. Hever man kjøp, så er det som du sier.. man får igjen kjøpssummen, og ikke det varen ville vært verdt det året kjøpet heves, fordi teknologien har kommet lenger. Du burde prøve å ha med hvertfall et bittelite snev av fakta når du skal svare. Dersom en vare byttes, kan han kreve å få like eller bedre spesifikasjoner. Prisen på varen i dag har ikke noe som helst å si i den sammenhengen. Trådstarter snakker ikke om heving av kjøp, og har ut fra den lille infoen som er gitt heller ikke noe krav på å kunne heve kjøpet. Du har forøvrig ikke krav på å få tilbake det du betalte for varen ved heving heller. Du har krav på pris minus fradrag for vesentlig nytte pluss renter fra kjøpsdato. For trådstarter vil spørsmålet være om printserverfunksjonen var noe du vektla ved kjøpet. Du kan nemlig kreve at ombyttet du får har denne funksjonen også. Du sier ikke noe om hva slags NAS du har i dag, så det er vanskelig å kunne si noe om hva som vil være tilsvarende denne i dagens marked. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Skulle akkurat til å kommentere, Tracerta, men ser at TEE allerede har gjort det på en ypperlig måte. Det er hovedsaklig ved at selger ikke klarer å rette mangelen innen rimelig tid, eller at den samme mangelen ikke har blitt rettet etter to avhjelpsforsøk, at kjøper har krav på å heve kjøpet. Lenke til kommentar
anordne Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Takker for svar. Reprasjon av harddisk er vel lite aktuelt håper jeg, de sier jeg skal få ny tilsvarende vare når jeg sendte inn mitt produkt. Jeg har en Western Digital Netcenter 500 gb. Print server er strengt tatt ikke noe jeg behøver da skriveren min har nettverk og ruteren også har printserver, men skal jeg straffes for at jeg har ordentlig utstyr ellers? Kan jeg kreve noen ekstra gb, feks 750GB eller 1TB,helst skulle jeg jo hatt en med raid løsning. Etter hva jeg finner ut er det bare de avanserte nas diskene som har printserver i dag. Endret 22. januar 2009 av anordne Lenke til kommentar
TEE Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Det enkleste og raskeste her blir nok å kontakte selger for å bli enige om en grei erstatningsdisk. Om du f.eks. ikke legger noe vekt på at printserveren blir borte vil jeg tvile på at de krangler noe særlig på å gi noen GB ekstra. Nå vet jeg jo ikke hvordan prisene på disse tingene ligger an for en butikk, men som regel vil de strekke seg et stykke for å unngå heving av kjøpet. Ikke nødvendigvis fordi de taper pengene på det, men for å beholde kundene. Lenke til kommentar
anordne Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2009 Maset litt på de, og sa jeg kunne betale i mellom for å få en skikkelig bra disk. Fikk til svar : Vi må sende ut nytt produkt til samme pris som blir kreditert. Det lover bra Takk for hjelpen heile gjengen Lenke til kommentar
Panter Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Men merk deg at det ikke nødvendigvis betyr ca kr 3000 som du ga for den for 2,5 år siden. Dersom de f.eks. mener og har belegg i å påstå at normal brukstid på en slik boks er 3 år får du ikke mye igjen. Lenke til kommentar
anordne Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2009 Dette er en hjemmepc case til telenor, så trur ikke de gidder finregne på det. De sier også at : du vil uansett motta ett minst like bra produkt. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 og da går det vel forsåvidt ikke under forbrukerkjøpsloven heller. dog skal det sies at de sjelden er problemer med å få en vare som er minst likegodt i slike tilfeller. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Vel, det endrer jo litt på ting da For det første, Telenors hjemme-PC ordninger får alltid ekstremt god service fordi det er ansett som en gigantisk kunde. Så du trenger nok ikke bekymre deg for at du skal få et dårlig produkt som utbytte. For det andre, alt som har med forbrukerrett å gjøre forsvinner ut vinduet, da disse ordningene ikke dekkes av Forbrukerkjøpsloven. Så den gode servicen forsvinner om et halvt års tid, og ingen vil røre noen av produktene som garanti eller reklamasjonssaker Lenke til kommentar
anordne Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2009 Ja får roe meg med det. Sender disken imorgen værtfall, så skal jeg oppdatere etterhvert, så får dere lese hvordan det går. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Dette er en hjemmepc case til telenor, så trur ikke de gidder finregne på det. De sier også at : du vil uansett motta ett minst like bra produkt. Du får en disk uten nettverk. Hehe, neida bare tuller. Det ordner seg nok. Endret 22. januar 2009 av Nuffern Lenke til kommentar
anordne Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Da har jeg fått ny disk! En Lacie Network space 1TB. Er en dobbling, så skal vel være fornøyd med det, selv om disken er noe billigere enn hva min kostet ny. Disken er meget stilig design og vifteløs. Det de har brukt som "føtter" virker for hardt i kombinasjon med at disken er veldig kompakt og det ble en merkbar during når jeg slo den på i hylla. Den avgir en del vibrasjon synes jeg, dette ordnet jeg lett med å legge en skumgummipute under disken. . Nå er jeg fornøyd og hører den ikke selv om jeg gjerne skulle ønsket meg en raid disk . Endret 3. februar 2009 av anordne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå