Gulrotsaft Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 regner med at det er den standard gateway greia? isåfall så er det ikke noe tap der:) men da gjenstår "problemet" med at pingtest.net sier at det er 88% pakketap:/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 regner med at det er den standard gateway greia? isåfall så er det ikke noe tap der:) men da gjenstår "problemet" med at pingtest.net sier at det er 88% pakketap:/ Er det samme resultat mot alle servere ? Kan jo være noe med ruteren også da. Med 88% pakketap skulle en tro at internett linja fungerer rimelig dårlig da.. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 men da gjenstår "problemet" med at pingtest.net sier at det er 88% pakketap:/ Da ligger trolig problemet ett sted mellom routeren din og pingtest.net, prøve å kjør en trace tracert pingtest.net Da vil du få se ping/respons tid til hvert ledd du går igjen, høy ping eller * bør være ett tegn på hvor problemet kan ligge. Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 (endret) fikk høy ping 2 steder, men det sier meg lite. legger ved bilde om det hjelper deg noe med å forklare meg:P Endret 8. januar 2011 av ananashapå Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Debatten om ping ble off-topic i forhold til formålet med tråden. Det er OK, vi pleier ofte å splitte ut slikt i en egen tråd. Men det viser seg vanskelig å få til her, fordi flere av innleggene svarer på 2 spørsmål samtidig. Vi kan ikke kopiere innlegg, bare flytte de. Det ville da bli galt uansett. Moderator Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Jeg ble overrasket over at det tydligvis er en oppfatning at brukervennlighet har en korrelasjon med hvor "pent" noe er... Er det en vanlig oppfatning? 2 Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Ja det og hvor likt det er fasiten, altså Windows. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Jeg ble overrasket over at det tydligvis er en oppfatning at brukervennlighet har en korrelasjon med hvor "pent" noe er... Er det en vanlig oppfatning? Ja det er ikke uvanlig og med en bred tolkning kan man jo argumentere for at brukervennlig er noe lett og behagelig å bruke. For mange er det enklere å forholde seg til og bruke noe som er behagelig å se på Det er selvfølgelig ikke direkte sammenheng, men kan sies å være en slags konsekvens for mange brukere. Selvfølgelig er det også noen, som deg, som syns at det mest brukervennlige er det du kan skreddersy til å passe dine minste behov og hvert tastestrykk og det er jo individuelt, men massene foretrekker noe i retning av Apples definisjon av brukervennlighet Lenke til kommentar
desverre Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 (endret) Om brukervennlighet har med utsendelse og gjøre vet jeg ikke om jeg er helt enig i, jeg har som en liten test lagt inn Linux mint 10 hos 3 venner, de har som regel en del win og mint på samme maskin, og det som overrasker er at de etter kun kort tid bare bruker mint, dette er bærbare maskiner som brukes til mail, office og internett (facebook, Twitter o.l) så om det ikke er så fancy som MAC så syns de at det virker bedre enn win og at det er raskere enn win med færre stopper enn win som de var vant med. Men de sa at mye måtte læres på.nytt og at mye er mer komplisert men at "how to" hjalp dem godt og enkelt med det meste. Så deres erfaring var det virket og virket men når noe først gikk gale så var det vanskelig og fikse det. Så var det ekstremt greit med pakkebrønen og veldig lett og installere fra den. Men mye måtte bli bedre og lettere og fikse og at ferdig installerte systemer ville være lettere og bruke trudde de. Og tilslutt så trur eg Linux ikke har langt igjen, men at med de riktige selskapene ville det la seg gjøre og lage en Windows konkurrent. Endret 11. januar 2011 av desverre Lenke til kommentar
Skaten Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Ganske enig med det du skriver dessverre Prøvde sjølv litt Linux Mint 10 på min Dell Inpsiron 9400, som for så vidt er nokon år. Fekk kopiert livedvd'en over på ein ganske så standard kingston 16gb minnepenn, og du verden kor raskt den boota! 30-40 sek og du kunne bruka systemet. Har Windows 7 på harddisken (7200rpm) og det bruker no godt over minuttet på å boota etter biosen er lasta (var vel raskare før...). Problemet med min maskin er at det er kronglete å få det til å fungera skikkelig på min maskin slik eg vil ha det. Windows 7 derimot fungerar ut av boksen, og programma eg bruker fungerar stort sett fint. Derfor blei det til at eg gjekk tilbake til Windows 7 etter at eg hadde prøvd Ubuntu 9.10 sist, av den enkle grunnen at det var vanskelig å få ting som eg ville ha de på min maskin med Ubuntu. Men då eg prøvde Linux Mint i går, så var eg meir innstillt på å få det til då eg såg kor rask respons det var på systemet (for meg som slår av datamaskinen ofte, er boottid og respons viktig). Og eg fekk jo til slutt til å fiksa det verste problemet mitt som var lyden. Så om fleire maskinar hadde vore støtta rett ut av boksen med linux, så vil eg tru at det hadde blitt med ein gong rekna som meir brukarvennleg. Det hadde jo selvfølgeleg også hjelpt om f.eks Dell hadde skrivd på nettsidene sine "Dell anbefaler Linux Mint" i staden for den vanlege "Dell anbefaler Windows 7 Ultimate" Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Har selv aldri forstått hvorfor boot-tid skal bety noe? Laptopen skrur jeg aldri av uansett. Lenke til kommentar
Croome Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Jeg synes det er stor forskjell mellom 9.04 og 10.10 og snart 11.04 Det er nesten ikke sammenlignbart Lenke til kommentar
haarod Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Problemet er vel at såpass mange er vant med Windows og deres metoder å gjøre på, og det krever faktisk en viss interesse og innsats hvis man skal fikse ting. På den annen side så er linux ganske greit fordi som bare bruker pcen til office og internett. Jeg la inn ubuntu på pcen til lillebroren min (som har null interesse for annet enn klessider og youtube) og han syntes det er veldig greit fordi det ikke henger seg og fordi det går mye fortere. Men for de aller fleste som ender opp i mellomsjiktet (som kanskje bruker pcen som spillmaskin, kamera og mp3-synking) vil linux bli for tungvint. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 (endret) Kamera? Som i tyngre redigering, eller bare lett administrering og behandling? Hvis siste er Linux vel så bra som noe (digikam!) Endret 11. januar 2011 av Lycantrophe Lenke til kommentar
haarod Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 (endret) Tenkte bare på bruk av programmer som følger med div. kameraer, mobiltelefoner, mp3-spillere o.l.. Jeg sier ikke at linux ikke egner seg til dette, men at det krever litt innsats. Endret 11. januar 2011 av haarod Lenke til kommentar
Skaten Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Har selv aldri forstått hvorfor boot-tid skal bety noe? Laptopen skrur jeg aldri av uansett. Selvfølgelig betyr det nåke om ein slår av maskinen fleire gongar om dagen. Kanskje ikkje du gjer det, men det betyr ikkje at andre ikkje gjer det Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Tenkte bare på bruk av programmer som følger med div. kameraer, mobiltelefoner, mp3-spillere o.l.. Jeg sier ikke at linux ikke egner seg til dette, men at det krever litt innsats. Den ser jeg, men er det egentlig en sak i dag? Hvor mye slikt software følger med nå for tiden? Lenke til kommentar
desverre Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 (endret) Så om fleire maskinar hadde vore støtta rett ut av boksen med linux, så vil eg tru at det hadde blitt med ein gong rekna som meir brukarvennleg. Det hadde jo selvfølgeleg også hjelpt om f.eks Dell hadde skrivd på nettsidene sine "Dell anbefaler Linux Mint" i staden for den vanlege "Dell anbefaler Windows 7 Ultimate" Og her ligger kjernen til Linux sitt største problem utbredelsen, det er for få maskin produsenter som vil gjøre klart for linux på sine maskiner, det hadde forøvrig bare kostet et par kr ekstra og lagt ved en linux distro som var laget for den maskin varen... Så hadde vi fått det tl så hadde mye vært gjort:-) Endret 11. januar 2011 av desverre Lenke til kommentar
johome Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Skulle gjerne sett at de hadde installert f.eks Mint eller Ubuntu på en del maskiner. Lenke til kommentar
desverre Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Og hvorfor ikke legge inn mint i en liten partisjon slik at den vanlige kjøperen hadde et valg mellom de forskjellige systemene? dette ville jo automatisk økt andelen av linux trur jeg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå