Gå til innhold

Hvorfor er Linux fortsatt ikke brukervennlig nok?


Anbefalte innlegg

Ville du helst bodd i et vanlig rekkehus med grønn tapet på veggene, kjipt orange golvbelegg på gulvet og alle fasiliteter enn i et rekkehus hvor en interiørdesigner hadde fikset alt for deg?

Hva i all verdenskulle dette liksom ha med brukervennlighet å gjøre? Enten aner du virkelig ikke hva det betyr, eller så er du tidenes dårligste på å komme med analogier.

 

 

Du forutsetter at alle har behov for 30-stegs veiledninger. Dersom brukergrensesnittet er bra nok skal en person med vanlig intelligens klare å finne frem selv.

 

Dette er et tåpelig argument for kommandolinja jeg ser gang etter gang. Jeg personlig bruker kommandolinja til nesten allt, men det er av gammel vane, og fordi jeg skriver kjappere enn jeg klikker meg rundt - det kan du ikke ta for gitt at alle gjør.

Nå håper jeg virkelig (for din egen skyld) at du bare troller. Har du prøvd å hjelpe en nybegynner noen gang? I tilfelle vet du at dette er blank løgn. Hvis ikke, viser du bare at du ikke vet hva du snakker om. Det ER enklere å få en nybegynner til å lime inn en kommando i terminalen enn å gjøre en femten-trinnsprosess i GUI.

 

Det dere gjør er å forsvare systemet deres, på lik linje med at en Apple-fanboy ikke ser hvor deres system mangler. Da er det eneste som gjelder å rygge tilbake på serverrommet, ta med kaffe og wienerbrød, se reruns av Star Trek mens du starter å varme opp ovnen for grandis med SSH.

Det eneste jeg gjør er i hvert fall å påpeke det der du kommer med feilaktig eller irrelevant piss. :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*snip*

I en "ideel sosialistisk" verden hvor alle elsker å gi, ingen er grådige og alle tjener like mye vil åpen kildekode være en bra ting. Vi lever derimot i en verden hvor misunnelse og grådighet styrer livet til tilnærmet 98% av befolkningen. Å tro at noen vil gi deg gratis tilgang til noenting er da naivt. Dersom styresmaktene gjør sin del av oppgaven og forhindrer at noen missbruker markedsposisjon til å forhindre forbrukernes tilgang til det frie markedet, mener jeg at lukket kildekode som sammarbeider om åpne standarder har like mye og fare med som åpen/fri kildekode. [/Delvis OT]

Du burde snippe bort mindre, og lese mer. Gå tilbake, så ser du at denne vertikale tankegangen tok livet av Apple. De valgte å avvikle egen produksjon av komponeneter i Mac'ene for å overleve. Dette handler ikke om ideologi, det handler om profitt. Om bærekraftig forretningsmodell kontra å pisse i buksa for å holde seg varm. Apple pisser i buksa for å holde seg varm, og overlever takket være MS og manglende konkurranse. Vi får se hvordan det går med Iphone og RIM nå som linux gir dem skikkelig konkurranse. For deg som forbruker er det vel ikke mye tvil om at Android nå driver markedet fremover, og for min del mener jeg Android allerede tilbyr mer for pengene enn Apple, uten ulempene du nevner.
For å svare på spørsmålet ditt. Dersom noen skal gå over til et nytt system forutsetter det at det finnes en gulerot i den andre enden som gjør det verdt strevet med research, tilvenning osv. Per dags dato finnes det KUN en slik gulerot (slik jeg ser det) som folk flest kan forstå, du "slipper" virus.
Veldig godt poeng. Jeg hadde riktignok håpet at du så noen flere gulrøtter, men poenget om at gulrøttene tilsynelatende ikke er særlig mange eller store er et viktig punkt. Personlig ser jeg en lang liste med gulrøtter, hvor pakkesystemet og dets innhold kommer høyt opp på listen. Pris er heller ikke å forakte, gratis slår gjerne godt an. Denne listen er dog avhengig av hva vi snakker om, bedrift eller hjemmebruk. Det blir for enkelt å slenge opp OSX som mye bedre enn linux. Hvis du skraper litt i overflaten faller OSX gjennom på mange punkt.

 

I dag er dessverre hindringene for store for vanlige folk, de er typisk avhengige av å ha tilgang på noen som oss for å kunne gå i gang med linux. Jeg hadde håpet at vi hadde kommet lenger ved utgangen av 2010, men dessverre har MS flankert av symbolsk andel til Apple et ballegrep på markedet, og proprietære mekanismer og nettverkseffekter skaper fortsatt problemer for linuxbrukere. Det har blitt mye bedre, men det er fortsatt et godt stykke igjen er jeg redd.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Hei. Linux er jo Linux. Du kan jo gjøre stortsett det du vil med Linux.

Linux er ikke mer brukervennlig enn du gjør det til selv. Er du nybegynner og ikke vil skrive så mye i terminal og heller klikke med musa, så velger du f. eks Ubuntu, Linux Mint eller liggnende. Om du heller liker å styre litt med skriving og gjøre endel ting selv så velger du Arch (Som meg selv), Gentoo, Debian eller rett og slett prøver deg på LFS (Linux From Scratch).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har ALDRI tatt på en maskin med linux ei heller sett en(tror jeg)

 

men utifra det linuxfolk skryter av skal maskinen bli "raskere" pga masse bakgrunnstull windows kjører blir kuttet ut.

 

kult tenker jeg, men er det vanskelig?

må man ha masse skills innen for ett eller annet dataprogrameringsgreier, eller kommer linux med et lett grensesnitt nesten "alle" kan forstå?

 

lurer litt på dette da jeg har en bærbar acer sak(travelmate 6592 2 gig ram intel core2duo T7300@2ghz) som kanskje kunne blitt brukt som minecraft server.

 

vil det funke tro?

 

i såfall hvilken linux anbefales, såvidt jeg skjønner kommer linux i mange "formater"?

siden maskinen da eventuelt skal stå på til et formål trenger jeg vel bare selve linux greia og java samt spillet?

 

så er linux skummelt, eller kan til og med JEG klare å installere det jeg trenger uten å spamme forumet med spørsmål?

 

PS:har forøvrig "grei" datakunnskap men det gjelder kun innen windows sine rammer samt en del DOS, men det er så mange år siden så husker ikke det så godt.

 

edit: viste ikke hvor jeg skulle poste, så postet det i en tråd som handlet om brukervennlighet

Endret av ananashapå
Lenke til kommentar

Linux er ikke skummelt, ikke vanskelig å innstallere, og ikke vanskelig å bruke.

 

Som nybegynner anbefaler jeg deg å begynne med Ubuntu (www.ubuntu.com), siden dette er en av de mest brukte og dermed en av de distroene det finnes mest informasjon om via et google-søk dersom du står fast med noe.

 

Forøvrig er en minecraft server ikke noen lettvekter å kjøre selv om det er et banalt enkelt spill. Ville kanskje vurdert en maskin med mer minne til dette, men det fungerer nok fint for noen få brukere/spillere inntil kartet blir for stort.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

takk å takk :)

 

bruker egentlig min egen maskin til server, men av en eller annen rar grunn suger netlinja når jeg er koblet til routeren med kabel, mens den bærbare som er koblet til trådløst går så det suser.

 

tenker da på pakketap som er på 88% i følge pingtest.net

begge de "kablede" maskinene ser ut til å slite med dette:(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg tror fella mange går i er å tro at et operativsystem dekker alles behov, uten å se på hva man faktisk har bruk for. Og det gjelder ikke bare Linux gjengen, men såvell Windows og OSX leiren også.

 

De aller færreste har heller ingen forhold til hvem som står bak programvaren (les: ideologi og markedsposisjon), så fremt det bare virker.

 

Jeg har forlengst insett at jeg må se på mine egne behov, og ikke det alle andre måtte mene jeg trenger. Jeg har gått fra Windows, til Linux (Ubuntu i mange år), før jeg til slutt havnet på OSX som det som passer mine behov best.

 

Såfremt man er klar over hvilke valg med tilhørende fordeler og ulemper et OS har (For alle har både positive og negative sider), synes jeg at man bør respektere valget uavhengig av plattform.

Lenke til kommentar

begge de "kablede" maskinene ser ut til å slite med dette:(

Da ville jeg sjekket kablene, at det ikke er noen skade på dem o.l., evt. bytte til nye kabler og se om det bedrer situasjonen.

 

Når det kommer til linux så vil nok Ubuntu (alternativt Kubuntu, som benytter KDE hvor standard utseende er litt mer likt windows) eller Mint være greie distro'er å begynne med. Last ned iso fila og brenn den ut på en cd, de fleste brenne program støtter å brenne en image/bilde fil. De fleste (alle?) linux cd'er er live cd'er slik at du kan teste OS'et uten å installere det på harddisken. Også mulig å legge iso fila på en minnepenn og installere fra den, ta en titt på unetbootin.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

takk for svar (på begge "spørsmålene")

 

må vel på sjappa en tur etterpå og sjekke om jeg finner en kabel eller noe for å se.

dette irriterer en del :/

 

må prøve dette meget omtalte linux på den bærbare uansett tror jeg.

kanskje man med tid og stunder kunne byttet ute windows på hovedmaskinen også

Lenke til kommentar

kanskje man med tid og stunder kunne byttet ute windows på hovedmaskinen også

Som nevnt over så er det viktigste å finne/bruke det OS'et som dekker dine behov best, og som du er fornøyd med. Men da må man nødvendigvis prøve mer enn ett ;) Og linux koster i verste fall bare koste(bortkastet?) tid og kanskje en tom cd/dvd. Så det skader neppe å teste, og du får forhåpentligvis utvidet dine datakunnskaper :)

--

 

Du kan jo prøve å pinge routeren lokalt, kjør denne i ett dos vindu (start -> kjør -> cmd), og se hva slags pakke tap du får

ping -t 192.168.1.1

Erstatt ipadresse etter behov (ipconfig -> sjekk gateway for router ip), trykk CRTL+C for å avslutt pingen, siden -t parameteret vil fortsette å ping til det blir avbrutt. Uten -t så pinger den kun 4 ganger i windows.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...