Nordmoen Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Skulle bare ønske at Elkjøp eller noen andre store kjeder kunne begynne å selge et par pc-er med Linux. Eneste som trengs er å skaffe til veien en laptop som kan kjøpes i storekvanta uten OS, deretter så selges den i butikk, men med stor oppmerksomhet uten OS og fokus på Linux. Gjennomførelsen ville være at mannen i gata kjøper pc-en sammen med en Service avtale på x antall måneder og fikk en distro installert. Dette hadde nok vært fordelaktig for Elkjøp også siden de tjener grovt med penger på Service avtaler... menmen Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Tja, det ville kreve mye av elkjøp. De ville måtte kurse selgerne i Linux, de måtte selge tilbehør som fungerte med Linux, mye HW fungerer ikke ut av boksen og man måtte formidle dette til kundene. PC-supporten/klinikken måtte kunne håndtere Linux, det er ikke så enkelt og finne folk som kan det. Og så kommer den store bøygen, man måtte få folk til og forstå at5% Linux ikke er winkompatibelt, at man ikke kan legge inn alle de kule tingene som dine venner har, at 95% av de kommersielle programmene ikke kan brukes. Jeg tror ikke interessen for disse maskinene er stor nok til og forsvare så mye styr for nesten null fortjeneste. Linux bør vokse på at folk oppdager det selv, ikke at det pushes ukritisk. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Det er ikke linux sin feil, men det er linux sitt problem. En bruker som bare vil at ting skal funke, bryr seg ikke om hvem sin feil det er, men om ting ikke virker er det et problem, og brukeren blir misfornøyd. Derfor er det viktig å informere hva som er årsaken til problemet, det er dessverre bare antall brukere som kan rette på dette. Det er også interessant at ingen kalte OSX for lite brukervennlig da Mac'ere klagde over at TV2 Web-TV ikke fungerte for Mac. Da var alt selvsagt TV2 sin feil (noe det jo selvsagt også er). Er en stund siden jeg har sjekket statusen på TV2 prøvde igjen nå: Først kom jeg til en side som fortalte meg at jeg måtte ha Silverlight, som var støttet i PC og Mac, altså ikke operativsystemene Windows og OS X, men PC og Mac: Når jeg klikte på linken fikk jeg beskjed om at den kanskje ikke var støttet på PC (som jeg tidligere adde fått beskjed om at skulle være støttet) alikevel: Etter det ble jeg sendt til Moonlight og lastet ned Moonlight 1.0.1. Det så ikke ut til å funke, og endte bare opp i samme loopen. Ble nå også installert noen codecs fra MS som heller ikke så ut til å hjelpe særlig. Etter jeg tok en titt på: http://mono-project.com/MoonlightSupportedPlatforms så det ut til at Ubuntu 8.10 som jeg bruker ikke var støttet, noe jeg burde fått beskjed om når jeg prøvde å installere, det er heller ingenting som indikerer at Moonlight ikke skal fungere her. Er det rart nye Linuxbrukere blir frustrert og forvirret? Hvem er det egentlig som har skylden her, TV2 for valg av tjeneste, MS for å ikke selv gjøre tjenesten kompatibel i Linux (eller kanskje gjøre den vanskelig å implementere) eller utviklere av distroer ... Silverlight er jo åpen kildekode, og da burde det ikke være noe problem, eller? Endret 12. april 2009 av tamarin Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Tror du gir litt for mye kreditt til elkjøp sine selgere og deres kompetanse. Er selvsagt enig i at det må understrekes kraftig om programmer osv. Pc-ene som blir tatt inn blir selvsagt tatt inn fordi de er uten OS og kompatible med Linux(eller krever minimalt med jobb). Tror nok veldig mange eldre mennesker ville valgt dette, da de allerede i dag velger pc ganske ukritisk og sammen med en service avtale. Idielt burde de pc-ene uten OS nesten bare bli solgt sammen med Service avtale, men dette ville hindre mange f.eks her inne som bare vil ha en pc uten OS uten en avtale som de ikke ville undt sin egen bestemor. Fra mitt ståsted krever dette "bare": 1. Pc uten Os med god linux kompatabilitet 2. Raskt kurs/stort skilt med "må selges med service avtale, pc uten OS, Linux" 3. Opplæring av service personel, men akkurat her vil jeg faktisk tro at de som jobber fast med service kan litt fra før. Dessuten, Pc reparering på Elkjøp består i å ta backup og reinstall(hvis problemet er så vanskelig at det krever flere dager med jobb) og dette kan lett ordnes ved å dele / og /home på to partisjoner. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Og hvem skal ellers fortelle folk om forskjellen på win og Linux hvis ikke selgerne skal det? Og at folk velger Linux ukritisk og som en billig "nødløsning" er nå det siste man ønsker. Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Det skal jo selgerene vite, men hvis de ikke kan noe om Linux/ aldri hørt om det engang så burde de faktisk ikke selge pc-er, tror uansett det hadde gått bra, er snakk om et internt kurs som ikke ville koste så alt for mye. Hvis dette ikke er interesant engang så vil Linux aldri bli noe uten om for de spesielt intereserte og jeg trodde litt av saken med denne tråden var diskusjonen rundt hvordan vi kan gjøre Linux mer brukervenlig, noe som de fleste ser ut til å enses om må skje gjennom større brukermasse. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Tja, man skal fortelle kunder som ikke aner hva et gjør OS forskjellen på win og Linux? Neppe noen farbar veg. Jeg er ganske trygg på at Linux kommer til og vokse i kraft av sin egenart, de er fler og fler som bruker det og selv MS anser Linux som sin største konkurrent og trussel på desktop-en i nærmeste fremtid. Jeg tror det er ett spørsmål om ett generasjonskifte, Linux kommer inn med de nyutdannede og win slår følge med pensjonistene Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Og hvordan vil Linux gjøre salg av PC-er med lønnsomt for Elkjøp? Det er det eneste som betyr noe for dem, og de vil neppe tjene inn noen flere kroner av å ha nok et OS å supportere og lære opp med. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Og for og være ærlig tror jeg ikke PC vil bli en stor ting i hjemmet, jeg tror det meste havner på web for privatkundene og hva som kjører en webterminal vil uansett være usynlig for brukeren. En slik løsning vil passe Linux men vil treffe MS langt hardere. Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Og hvordan vil Linux gjøre salg av PC-er med lønnsomt for Elkjøp? Det er det eneste som betyr noe for dem, og de vil neppe tjene inn noen flere kroner av å ha nok et OS å supportere og lære opp med. Pc-ene som skal "selges med Linux" må i 90% av alle salgene være i følge av en Service avtale som Elkjøp allerede tjener grovt på som kanskje med tiden vil øke enda mer. Dette er selvsagt bare en tanke som jeg har hatt og på ingen måte en ide som må tvinges på Elkjøp Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Linux må ikke selges som en billig windowserstatter, Linux må selges på de kvalitetene det har i seg selv. Pr dd er programutvalget til linux alt for dårlig, økosystemet er rett og slett ikke der og dette må alle kommersielle linuxdistroer jobbe med, det kryr av fantastiske programmer for serverrommet, kryr det like mye av fantastiske desktop-programmer? Man må bruke penger på utvikling av desktop-en, en må rett og slett betale folk for og utvikle, ikke la folk drive når de har en ledig stund mellom bleieskiftene. Lenke til kommentar
desverre Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Jeg trur IKKE linux kan selges gjenom en butikk med preistalerte programmer. Dette for at det er fremdeles slik at 95% av kjøperene i butikker (med selgere uten data kunnskap, elkjøp, elprice osv) bruker pcen til en kansje toppen 5 ting, ( jeg tenker da på mail, internett, litt foto og kansje spill og office programmer) som alle fint kan kjøreste fra linux. Og her kommer kjærnen i Linux sitt problem og det er at det ikke er laget rett fra boxen os som microsoft og mac sine systemer. For med linux kommer problemet når de for eksempel vil bruke tv2 sumo, norsk tipping eller kobble til en telefon/mp3 spiller. Dette er noe som jeg for eksempel som er litt rutinert ikke får til og sm jeg pr dags dato bruke må bruke vista til. Og da kommer jeg til et neste spørmål/konklusjon hvorfor skal man ha 2 systemer og ikke bare det enkle (som for meg ikke er godt nok) windows? Lenke til kommentar
Del Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Hvem er det egentlig som har skylden her, TV2 for valg av tjeneste, MS for å ikke selv gjøre tjenesten kompatibel i Linux (eller kanskje gjøre den vanskelig å implementere) eller utviklere av distroer ... Silverlight er jo åpen kildekode, og da burde det ikke være noe problem, eller?TV2 leverer en løsning som ikke fungerer på et fritt operativsystem, når stort sett alle andre er i stand til det. Da burde det være trivielt for deg å peke den første fingeren hvor den hører hjemme. At MS leverer nok en embrace, extend and extinguish teknologi burde regulerende myndigheter reagere på, så der har du finger nummer to. Norske myndigheter og EU burde undersøke om silverlight er konkurransevridende, og om man i det hele tatt bør tillate en aktør som har 90% av desktopmarkedet å kontrollere innhold på nettet. Så der har du finger nummer to. Vi har allerede flash som forpester nettet med proprietær teknologi, det er nok. Når da også MS i ti år har aktivt motarbeidet utviklingen av html, og nå kjører frem sin alternative teknologi godt hjulpet av dine lisenspenger, så har du finger nummer tre klar. TV2 kunne enkelt brukt html5 slik den er i dag og gitt deg og meg en vesentlig bedre ytelse enn hva silverlight er i stand til, og problemløs funksjon hos alle. Når det gjelder den fingeren du lurte på å peke mot det åpne miljøet bør du tenke vel og lenge på at flere årsverk allerede er dedikert til å gi deg et fritt alternativ ved Moonlight, men det krever altså at man implementerer hele programrammeverket til MS som er utviklet i mange år med mange milliarder monopolpenger i en nettlerserplugg-inn. De er ikke helt i mål ennå, jeg synes du skal gi dem et klapp på skulderen, for i motsetning til for Silverlight og MS har du neppe ytt dem en krone for det arbeidet de nedlegger. Kanskje på tide vi lærer av Mac'erne, og retter fingrene der hvor de hører hjemme? Endret 12. april 2009 av Del Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Synes iallefall EL-kjøp kunne merket PC'er som var f.eks Ubuntu-vennlige og hva som eventult ikke funket ut av boksen uten ytterligere garanti, men for å gjøre det lettere for oss som ønsker å benytte oss av Linux på maskinene. Burde også vært mulig å få kjøpt disse maskinene uten operativsystem. De fleste EL-kjøpbutikker har en liten avdeling til både Apple og Microsoft, en liten til Linux hadde jo også vært litt kult, men det er ikke mange selskaper som selger PC'er preinstallert med Linux. DELL har vært en liten fremdriver her, men ser ut til at det ikke har vært like enkelt å få tak i utenfor USA og et par andre land ... bortsett fra nettPC'ene som man kan få med Linux her i Norge. I tillegg så selges som regel ikke DELL sine maskiner i slike kjeder. Til tross for at produktet er der på nettPC'er ser det fortsatt ikke ut til at de er å se på de store kjedene noe som er litt synd, men om man ønsker å se "vanlige" PC'er solgt med Linux må produktet komme på markedet først, disse kjedene bygger ikke PC'ene selv. Lenke til kommentar
Del Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Jeg trur IKKE linux kan selges gjenom en butikk med preistalerte programmer. Dette for at det er fremdeles slik at 95% av kjøperene i butikker (med selgere uten data kunnskap, elkjøp, elprice osv) bruker pcen til en kansje toppen 5 ting, ( jeg tenker da på mail, internett, litt foto og kansje spill og office programmer) som alle fint kan kjøreste fra linux. Og her kommer kjærnen i Linux sitt problem og det er at det ikke er laget rett fra boxen os som microsoft og mac sine systemer. For med linux kommer problemet når de for eksempel vil bruke tv2 sumo, norsk tipping eller kobble til en telefon/mp3 spiller. Dette er noe som jeg for eksempel som er litt rutinert ikke får til og sm jeg pr dags dato bruke må bruke vista til. Og da kommer jeg til et neste spørmål/konklusjon hvorfor skal man ha 2 systemer og ikke bare det enkle (som for meg ikke er godt nok) windows?Du skal få noen gode alternativer av meg som vil gi deg en vesentlig bedret økonomi, og vil få deg til å fremstå i et mer attraktivt lys for dine omgivelser.tv2 sumo erstattes med ktorrent (gratis og mye bedre) norsk tipping erstattes med Oslo børs, eksempelvis netfonds (kanskje på tide å ha oddsene på sin side?) telefon/mp3 er ikke noe problem, med mindre du er dum nok til å kjøpe en som ikke støtter USB mass storage Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Men det tar 3 minutter og bestille en linux-vennlig PC hos Dell uten OS, og du får vel kjøpt Dell med RedHat Linux som workstation. Lenke til kommentar
Del Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Til tross for at produktet er der på nettPC'er ser det fortsatt ikke ut til at de er å se på de store kjedene noe som er litt synd, men om man ønsker å se "vanlige" PC'er solgt med Linux må produktet komme på markedet først, disse kjedene bygger ikke PC'ene selv.Vet ikke hvordan det er nå, men sist jeg sjekket hadde Expert, elprice, Siba og Obs! linux-nettbøker inne. Faktisk er det vel kun Elkjøp og Lefdal som ikke tok dem inn, og hvis du ikke har skjønt det ennå så er Elkjøp og Lefdal samme butikk. Samtidig ribber Elkjøp deg raskt for tre tusen til for klargjøring, office og garanti før du får med deg boksen ut døra, så nett-pc der i gården runder glatt seks tusen. Men når folk er dumme nok til å bla opp, så får de betale prisen. Når det gjelder diskusjonen her, så er det på sin plass å bringe frem noen faktaopplysninger. I følge ASUS og Canonical vil omlag hver tredje bruker velge linux fremfor XP på en godt oppsatt nett-bok, og dette til tross for at XP nå gies bort på disse. Videre er returraten ikke høyere, så fremt elementære drivere fungerer som de skal. Hvis vi da ser på billigste laptop, som nå går for under fire tusen, vil prisen på et hardwaremessig like godt linux alternativ koste tre tusen blank (Vista lisens alene gjør opp for brorparten av en tusing, mindre behov for minne tar siste biten). Da vil også brukere få med Firefox, office pakke, samt alt annet en desktop trenger. Jeg er overbevist om at det er marked for et slikt produkt, og jeg håper noen snart bruker muligheten. Endret 12. april 2009 av Del Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Linux må ikke selges som en billig windowserstatter, Linux må selges på de kvalitetene det har i seg selv. Pr dd er programutvalget til linux alt for dårlig, økosystemet er rett og slett ikke der og dette må alle kommersielle linuxdistroer jobbe med, det kryr av fantastiske programmer for serverrommet, kryr det like mye av fantastiske desktop-programmer?Man må bruke penger på utvikling av desktop-en, en må rett og slett betale folk for og utvikle, ikke la folk drive når de har en ledig stund mellom bleieskiftene. Og derfor mener du at Linux bare burde vokse av seg selv? Da vil du bare ende i en loop som nevnt tidligere i tråden her. Det jeg mener Linux trenger er et godt spark inn i folks liv. Eller spill støtte, men den dagen det skjer skal jeg løpe opp og ned Karl Johan et par ganger med bare Tux på hode...(Altså rundt 50% av spill som blir sluppet til "Pc" har nativ Linux støtte). Lenke til kommentar
Del Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 det kryr av fantastiske programmer for serverrommet, kryr det like mye av fantastiske desktop-programmer?Ja, det kryr av slike programmer. Det er kunnskapen om dem som mangler.Man må bruke penger på utvikling av desktop-en, en må rett og slett betale folk for og utvikle, ikke la folk drive når de har en ledig stund mellom bleieskiftene.Folk blir betalt for det, og det skjer i stor skala og raskt tempo. Novell og Red Hat er to av bedriftene som bidrar i stor stil. Kjente eksempler inkluderer følgende: Java, ttf-fonter og Network manager utvikles av Red Hat mens knetworkmanager, Moonlight og åpen ATI-driver utvikles av Novell. Sun og Novell er hovedbidragsyterne til openoffice. Listen videre er lang, og Red Hat peker seg ut som tung bidragsyter (ja, for desktop også). Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Tja, jeg har åpenbart større tru på Linux enn deg når det kommer til utbredelse. Linux er jo ett stort tema i dag, det finnes vel ikke den generell datablekke eller nettsted som ikke har noe om linux. Ubuntu er jo på alles lepper, netbbooks selges med linux, flere leverandører jobber med og selge linux på maskiner. Linux bør kjøpes av folk som vet hva de kjøper, og som vet hvilke styrker og svakheter OS-et har, uansett om man liker det eller ei er det fortsatt endel utfordringer i forhold til daglig bruk. Dog er det stadige fokuset på åpne standarder med til og hjelpe frem utbredelsen, f.eks at mac er ett stort tema hjelper linux i og med dette setter fokus på oss som velger andreledes. Jeg selv bruker stort sett kun linux, har puslet med linux siden redhat 4.3 eller 5.0 så det begynner og bli noen år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå