Gå til innhold

Hvorfor er Linux fortsatt ikke brukervennlig nok?

Anbefalte innlegg

saa du fulgte vel ikke dem :p

He he, nei vanligvis leser jeg ikke instruksjoner, men denne gangen hadde jeg så lite peiling at jeg leste ganske nøye. På hjemmesiden til Spotify stod det "click on Test Sound. If you hear something, then you are all set". Ordlyden kan tyde på at hvis man hører noe, så skal alt være i orden, men slik er det altså ikke.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vaer sa snill og ikke snu om pa det jeg sier.. Da angriper du ikke poenget mitt og vi kommer ikke videre.

Nei, Googling er lite vanskelig begge veier. Grunnen til at du ikke klarer Linux-googling er vel fordi du er vant til Windowsproblem-relaterte sökeord.

Jeg mente volumet av queries oker med linux.

99%? Da har du vært rimelig heldig kan man si. tongue.gif Ligger vel paa rundt 60-70% paa Windows og 70-80% paa Linux for meg. Men jeg pröver vel en del mer programvare enn andre da.

Jaha? Hvordan malte du disse tallene.

Og hvilke programmer funker ikke, som ikke er spill?

Det er ikke Linux sin feil, det er patentloven i USA

Det var et generelt poeng for a vise hvor latterlig det kan bli..

Endret av coax
Lenke til kommentar
Men i Windows sa vet man at det er lite man kan gjore hvis et program ikke kjorer, som gir en slags trygghet..
Jepp man reinstallere hele OS'et eller kjøper ny maskin. Det er enkle løsninger, men noen av oss liker å fikse problemer med litt mindre drastiske løsninger.
Men hva konkret er det som gjör at du tar avgjörelsen om aa restarte?

Datamaskinen slutter å streame musikk til stereoanlegget. Over Spotify står det en gulelapp om at det er noe galt med lyd-driverne. Jeg restarter datamaskinen og alt fungerer igjen.

Aha, så linux er ustabilt fordi du kjører et windowsprogram og ikke vet hvordan du skal restarte tjenestene det bruker. Morsomt.
Lenke til kommentar

:innocent:

Så det for en stund siden og må inrømme det er et morsomt klipp. Hadde vært utrolig morsomt om dem hadde tatt det enda lenger og latt brukerne faktisk prøve systemet og så spørre hva de synes. Deretter fortelle dem at det er GNU/Linux og ikke Windows7 og sett reaksjonen. Samtidig som dem selvsagt har en del av gruppen man forteller at det er GNU/Linux med KDE. Er kanskje mange som hadde fått seg en overaskelse.

@ Rabbid: Hehe. Noe av det som gjør det ekstra morsomt. Ikke en windows logo eller ikon og se. Så vidt jeg kan se har dem ikke forandret på noe, foruten at dem har lagt frem noen widgets.

Endret av Ördög
Lenke til kommentar

Det var faktisk veldig innteresangt.. Og jeg må si jeg er enig, og litt uenig i slike ting. Dem sammenligner alt for ofte ubuntu med xp. Noe jeg mener blir feil. Da ubuntu ikke er xp, og aldri vil bli det. Det er to forskjellige systemer som gjør ting på forskjellige måter. Og jeg personlig liker måten ting blir gjort i ubuntu på.. Mange av forslagene var helt jo jordet, og jeg håper dem ikke blir gjennomført. Mens noen var greie.. Kan ikke forvente at folk som har brukt windows i alle år og plutselig skal bruke linux skal klare det uten problemer på natta, da det er forskjellige systemer.. Slik fungerer det ikke. Når ting er forskjellig må man lære seg forskjellene, noen liker dem, andre ikke.. Som jeg har hørt mange nevne tidligere så hadde saken vært omvendt om du hadde begynnt med ubuntu og deretter skulle gå til windows. Hadde synes det var vannskelig osv..

Lenke til kommentar

Nå var jo målet deres å finne problemer ved migrering fra windows til ubuntu, så sammenligninger var vel nødt å forekomme. Enig i codecs-biten, faktisk. Når jeg spiller av en mpr-fil er det ikke videocodecer jeg bør bli spurt om å installere. Ellers mener jeg linux er mer brukervennlig en windows for folk som knapt har brukt en pc før. Vurderer å legge inn ubuntu på mammas bærbare, da Vista er tregt når det virker, og stort sett ikke virker (blåskjerm, henger seg totalt og må restartes etc.) Og da er det med en reltivt "fresh" acer-install. Gudebe vet hva de egentlig har stappet inn i maskinen av programvare og hardware da. Problemet er jo support når jeg stikker vestover etter påske.

Lenke til kommentar
Nå var jo målet deres å finne problemer ved migrering fra windows til ubuntu, så sammenligninger var vel nødt å forekomme. Enig i codecs-biten, faktisk. Når jeg spiller av en mpr-fil er det ikke videocodecer jeg bør bli spurt om å installere. Ellers mener jeg linux er mer brukervennlig en windows for folk som knapt har brukt en pc før. Vurderer å legge inn ubuntu på mammas bærbare, da Vista er tregt når det virker, og stort sett ikke virker (blåskjerm, henger seg totalt og må restartes etc.) Og da er det med en reltivt "fresh" acer-install. Gudebe vet hva de egentlig har stappet inn i maskinen av programvare og hardware da. Problemet er jo support når jeg stikker vestover etter påske.

Jeg har telfonsupport på svigermors Xubuntu install på en gammel Dell-laptop. Går utmerket, da det kun hittil har kommet telefon når routern har "hengt seg" og hun ikke kommer på nett. Det er litt morsomt å presse gammlissene over på nye datating. Telefonsupport funger i de fleste tilfeller. Hvis det er andre ting enn netttilgang man må være support på så fungerer det jo alltids med eksternt skrivebord etter litt tukling.

Lurer litt på å "konvertere" fattern også, men han blir så lett sint. Lurer på om han syns det er brukervennlig nok...

Lenke til kommentar
...klipp...Lurer litt på å "konvertere" fattern også, men han blir så lett sint. Lurer på om han syns det er brukervennlig nok...

Hehe, stå på, men "gamlingene" kan være litt treige til slikt. Og det går nok ikke på om han syns det er brukervennlig nok, men heller om hvorvidt han har vilje og datakunnskaper nok til å konvertere.

Lenke til kommentar

Fattern fikk Ubuntu på sin maskin i fjor sommer og installasjonsprosess, enhetskonfigurering, softwarekonfigurering og brukerguide til Add/Remove Sofware, Firefox, Open Office samt Evolution tok samlet omtrent en time. (Enhetskonfigurering to null sekunder :), multifunksjonsprinter fra Canon (som ble delt på nettverket med fire museklikk og automatisk plukket opp av de andre maskinene i huset) samt SE telefon pluss alt det du vanligvis finner i en datamaskin.)

Han fikk instruks om å ringe meg med en gang han fikk problemer med noe, og jeg har enda ikke hørt ett pip og han bruker nesten daglig og kommenterte at "den fungerer fint den" når jeg var hjemme i jula.

Så GNU/Linux fungerer veldig bra dersom du enten er veldig nybegynner eller veldig dyktig med datamaskiner. Mellom der har du de som ikke har lyst til å lære seg noe nytt og "eksperter" (normalt 14-20 eller 45-55 år) som enda ikke er helt kompatible. Men vi nærmer oss for hver ny distrorelease.

Lenke til kommentar

Det største problemet med Linux er at man blir hengende litt etter alle andre. Nå skulle jeg se på VG Live, men mediespilleren fungerer bare i Windows og Mac OS. Denne usikkerheten om hva som fungerer og hva som ikke fungerer gjør at Linux ikke er brukervennlig nok.

Lenke til kommentar
Det er ikke linux sin feil, men det er linux sitt problem. En bruker som bare vil at ting skal funke, bryr seg ikke om hvem sin feil det er, men om ting ikke virker er det et problem, og brukeren blir misfornøyd.

Derfor er det viktig å informere hva som er årsaken til problemet, det er dessverre bare antall brukere som kan rette på dette.

Det er også interessant at ingen kalte OSX for lite brukervennlig da Mac'ere klagde over at TV2 Web-TV ikke fungerte for Mac. Da var alt selvsagt TV2 sin feil (noe det jo selvsagt også er).

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...