Gå til innhold

Hvorfor er Linux fortsatt ikke brukervennlig nok?

Anbefalte innlegg

Jeg tror de fleste kan klare å installere Linux og komme seg på Internett, hvis de ønsker det. Problemet oppstår - som de sies lenger oppe i tråden - når det skal kjøres andre programmer enn en enkel web-leser.

Jeg har en laptop med Linux Mint som KUN skal kjøre Firefox og Spotify. 99% av tiden er det kun Spotify som står oppe. Jeg har både en stasjonær og en latop med XP, en stasjonær med W2K og en laptop med Vista. Linux-maskinen er den mest ustabile av dem. Den må startes på nytt en eller to ganger i uken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man trenger da førerkort for å kjøre bil.

Mener du man må ha sertifikat for å bruke Linux? Da er ikke Linux brukervennlig nok.

Er maskinen ustabil, skyldes det dårlige drivere eller dårlig hardware.

Ja du er inne på noe, en av grunnene til at maskinen får trøbbel er at driveren for lydkortet svikter.

Lenke til kommentar

Mener du man må ha sertifikat for å bruke Linux? Da er ikke Linux brukervennlig nok.

Tror heller det er snakk om windows, her. Bøtelegging av folk som lar maskina si brukes av botnet på linje med folk som kjører i fylla hadde sikkert vært underholdende også. :')

Lenke til kommentar

Bøtelegging av folk som lar maskina si brukes av botnet på linje med folk som kjører i fylla hadde sikkert vært underholdende også.

Ja det hadde gitt store inntekter! Dessverre blir det bare flere og flere databrukere som ikke aner hva de driver med, ettersom samfunnet krever at ALLE har tilgang til Internett. Nå klarer man snart ikke å levere selvangivelsen uten å ha bredbåndstilkobling. Det samme skjer med TV. Alle tippeligakampene var i ferd med å havne på bredbånd, for eksempel.

Edit:

Derfor MÅ et operativsystem fungere uten at brukeren trenger å gripe inn. Min XP-maskin har vært påslått siden i fjor med daglig bruk av 10-15 programmer, mens Linux-maskinen må slås av flere ganger i uken uten at den blir brukt i det hele tatt. Derfor er Linux ubrukelig for de store massene.

Endret av UllForEver
Lenke til kommentar

I fjor er da ikke lenge siden. Vi er da bare 3 måneder inne i året. Men denne maskina må da nå være reine sveitserosten, siden du tydeligvis har hoppet over 3 patch-dager fra ms. Det er jo ikke akkurat noen hemmelighet at windows må restartes for de fleste oppdateringer. Hvorfor må man slå av linux maskina flere ganger i uka sa du :hmm:

Lenke til kommentar
Min XP-maskin har vært påslått siden i fjor med daglig bruk av 10-15 programmer, mens Linux-maskinen må slås av flere ganger i uken uten at den blir brukt i det hele tatt. Derfor er Linux ubrukelig for de store massene.
Hehe, minnes min XP-maskin som prövde gang paa gang aa restarte imens jeg gjorde lekser. Maatte si "Nei" en gang hvert 5. minutt. Irriterende. Alle maser om at man maa ha paa automatiske oppdateringer, men naar disse oppdateringene er saa inni pokkern irriterende gidder man det nesten ikke, og da ender man opp med mange usikrede Windows-maskiner.

Linux-maskinen min trenger jeg ikke restarte i det hele tatt, de eneste gangene jeg bör det er naar jeg oppdaterer kjernen, men selv da kommer det ikk irriterende meldinger og PCen skrus ikke av automatisk om du ikke fölger med nok til aa si "Nei".

Hadde det ikke vært for at jeg slaar den av for aa ta med meg paa skolen hadde laptopen min ha staatt paa i 1 aar na :p (Den er 1 aar gammel, hehe)

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
Hvorfor må man slå av linux maskina flere ganger i uka sa du :hmm:

Jeg har mistanke om at det er problemer med driverne på laptopen (Dell Inspiron 630). Jeg kjører Ubuntu 8.04 på en stasjonær maskin på jobben (REC@work). Den er det få problemer med, men den brukes foreløpig KUN til Internett. Hjemme kjører jeg Linux Mint 6 på bærbar, og den har alvorlige problemer med å streame lyd til et stereoanlegg. Den går 2-3 dager, og så må jeg restarte den.

Lenke til kommentar

Kanskje det bör tas i en egen traad. Men hva konkret er det som gjör at du tar avgjörelsen om aa restarte? (For aa identifisere feilen)

Om det er lyd kan det hende du har noe kræsj mellom programmene du bruker og PulseAudio.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Jeg foler at hvis det er en feil i et windows program, sa er det enten en bug eller noe feil med maskinen.

I Linux sa vet man aldri om det er en bug eller om det er maskinen, det er sa mye a forholde seg til angaende drivere og conf filer.

I windows er det dermed mye enklere a finne ut av hva problemet er, siden det er mye mindre man selv kan gjore for a fikse problemet..

Det er jo selvfolgelig to sider av saken, siden jo mer kunnskap man har jo mer sjeldent kommer man over problemer man ikke kan fikse.

Men i Windows sa vet man at det er lite man kan gjore hvis et program ikke kjorer, som gir en slags trygghet..

Lenke til kommentar
I windows er det dermed mye enklere a finne ut av hva problemet er, siden det er mye mindre man selv kan gjore for a fikse problemet..
Lösning i begge tilfeller er naa som oftest Google. Men er tydelig at Windows-brukee heller vil kvitte seg med problemer enn aa fikse dem :p

Linux-brukere fikser ting selv naar det kanskje ikke trengs engang. Er jo det nerder gjör ^^

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
Men hva konkret er det som gjör at du tar avgjörelsen om aa restarte?

Datamaskinen slutter å streame musikk til stereoanlegget. Over Spotify står det en gulelapp om at det er noe galt med lyd-driverne. Jeg restarter datamaskinen og alt fungerer igjen.

Lenke til kommentar
Lösning i begge tilfeller er naa som oftest Google. Men er tydelig at Windows-brukee heller vil kvitte seg med problemer enn aa fikse dem :p

Linux-brukere fikser ting selv naar det kanskje ikke trengs engang. Er jo det nerder gjör ^^

Nei losningen er ikke alltid pa google.

Man bruker ufattelig mye mer tid pa google med linux enn med windows, og det er fordi at 99% av programmer i windows funker som de skal.

Det er som regel gaming som er det store problemomradet for windows brukere.

I linux ma man google bare for a spille av mp3 noen ganger.

Lenke til kommentar
Nei losningen er ikke alltid pa google.

Jo

Man bruker ufattelig mye mer tid pa google med linux enn med windows,
Nei, Googling er lite vanskelig begge veier. Grunnen til at du ikke klarer Linux-googling er vel fordi du er vant til Windowsproblem-relaterte sökeord.

og det er fordi at 99% av programmer i windows funker som de skal.
99%? Da har du vært rimelig heldig kan man si. :p Ligger vel paa rundt 60-70% paa Windows og 70-80% paa Linux for meg. Men jeg pröver vel en del mer programvare enn andre da.

I linux ma man google bare for a spille av mp3 noen ganger.
Det er ikke Linux sin feil, det er patentloven i USA Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
Men hva konkret er det som gjör at du tar avgjörelsen om aa restarte?

Datamaskinen slutter å streame musikk til stereoanlegget. Over Spotify står det en gulelapp om at det er noe galt med lyd-driverne. Jeg restarter datamaskinen og alt fungerer igjen.

Hvilket lydsystem har du satt Spotify til å bruke?

Prøv å bruk følgende i Wineconfig og se om det blir bedre:

1) OSS-driver

2) Harware accelleration: emulation

3) Default sample rate: 44100

4) Default bits pr sample: 16

5) Driver emulation: NO (ikke avkrysset)

Denne config-en gjorde at jeg ikke fikk drop-outs på lydstrømmingen på Spotify. Nå fungerer det utmerket, selv på en j**** gammel lap-top. Har aldri hatt et krasj.

Lenke til kommentar
Prøv å bruk følgende i Wineconfig og se om det blir bedre:

1) OSS-driver

2) Harware accelleration: emulation

3) Default sample rate: 44100

4) Default bits pr sample: 16

5) Driver emulation: NO (ikke avkrysset)

Takker! Skal prøve dette. Utrolig dumt når den stopper midt i "Lady in red" med Chris de Burgh på lørdagskvelden, akkurat i det man legger an på DEN dama!

Lenke til kommentar
Takker! Skal prøve dette. Utrolig dumt når den stopper midt i "Lady in red" med Chris de Burgh på lørdagskvelden, akkurat i det man legger an på DEN dama!
Det der stod paa installasjons-instruksjonene til Spotify i Wine paa hjemmesidene deres, saa du fulgte vel ikke dem :p Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
Jeg foler at hvis det er en feil i et windows program, sa er det enten en bug eller noe feil med maskinen.

I Linux sa vet man aldri om det er en bug eller om det er maskinen, det er sa mye a forholde seg til angaende drivere og conf filer.

Woah! I bakvendtland, der alt går an ... altså, det høres helt omvendt ut fra det jeg har vært borti. Etter min erfaring er det i Linux bare å kjøre programmet fra et shell og så lese feilmeldingen, meditere til løsningen er åpenbar (evt bruke guuugel) og så fikse det. Windowsprogrammer kræsjer heller med en sykt obskur feilmelding og så kan man bare prøve å starte alt på nytt og håpe det går. :\

(Altså, i stedet for

"Error: Couldn't (beskrivelse av problemet med naturlig språk, som engelsk)."

får man

"ERROR 0xDEAD6666.", som er ca like nyttig som "DOES NOT COMPUTE".)

Det er jo selvfolgelig to sider av saken, siden jo mer kunnskap man har jo mer sjeldent kommer man over problemer man ikke kan fikse.

Men i Windows sa vet man at det er lite man kan gjore hvis et program ikke kjorer, som gir en slags trygghet..

Mye som man føler en viss trygghet om man har fremskreden kreft og vet man skal dø nå snart?

Lenke til kommentar

Det finnes positive og negative sider både med Windows og Linux. Hvis vi glemmer Windows og skal påpeke negative sider en bruker vil oppleve med Linux så har jeg tre punkter;

1. Mindre hardware som støttes. Hvem gidder å skifte system på dvdspilleren dersom en rekke dvdplater av den grunn ikke vil fungere. Her finnes det en rekke eksempler.

1.1 Vansker med å finne hardware som støttes(ved kjøp). Når brukeren må google til han/hun blir blå eller mase på forum for å finne det som ønskes så er det for mye stress for mange.

2. Langt vanskeligere å installere drivere sml. med Windows. I motsetning til punkt 1 så er dette en showstopper for mange. De grep jeg måtte gjøre for å få mitt webcamera og fargekalibreringsenhet til å funger med Ubuntu kan man glemme at de fleste Windows brukere ville giddet. Da blir kostnaden og øvrige ulemper med Windows en liten pris.

3. Manglende programvare og/eller mangelfull programvare. Det nytter lite å vise til at program X eksisterer dersom programmet ikke har de nødvendige funksjoner og/eller kræsjer fortere enn det starter. Økosystemet rundt Windows er enormt, og kan by på den programvaren du trenger. Dette er en showstopper for mange.

Både punkt en, to og tre vil bli helt eller delvis løst med økt brukermasse. Men ettersom det har karakter av "ond sirkel" så vil det ta tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...