Fosse123 Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Hei, jeg og kjæresten min vil handle oss hus/leilighet. Begge er 20 år. Jeg har fast jobb, men det har ikke hun. Hun skal bruke foreldrene sine som kausjonist på sin halvdel, går dette? Jeg har satt opp ett regnestykke for å se om dette vil gå bra, er det noen som har vært igjennom dette før som kunne tenke seg å sette av 2 minutter av livet sitt for å se igjennom listen min? takk på forhånd Vi tenkte å ta opp lån på ca 1.6 millioner. Jeg har fra før ett billån på 40.000kr (noe jeg håper å legge inn i huslånet) Da begynner mitt regnskap: (Alle beløp er oppgitt betaling per mnd) Nedbetaling av lån: 11000 (25år) Strøm: 1300 (16000 i året) Forsikring: 400 (4800 i året) Bil m/ forsikring: 3300 (40000 i året, 2 biler) Mat: 6000 (72000 i året) Mobilregning 1200 (15000 i året, 2 mobiler) Komunale avgifter 1000 (12000 i året) Eiendomsskatt 1000 (12000 i året) Internett/TV 800 (10000 i året) Som lager en totalsum på kr 26000,- Vi har lønning på kr 32000,- etter skatt tilsammen hver mnd. Tror folk at dette går veien ? Takk for alle svar! Mvh Thomas Endret 21. januar 2009 av Fosse123 Lenke til kommentar
nwinger Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Hei, jeg og kjæresten min vil handle oss hus/leilighet. Begge er 20 år. Jeg har fast jobb, men det har ikke hun. Hun skal bruke foreldrene sine som kausjonist på sin halvdel, går dette? Jeg har satt opp ett regnestykke for å se om dette vil gå bra, er det noen som har vært igjennom dette før som kunne tenke seg å sette av 2 minutter av livet sitt for å se igjennom listen min? takk på forhånd Vi tenkte å ta opp lån på ca 1.6 millioner. Jeg har fra før ett billån på 40.000kr (noe jeg håper å legge inn i huslånet) Da begynner mitt regnskap: (Alle beløp er oppgitt betaling per mnd) Nedbetaling av lån: 11000 (25år) Strøm: 1300 (16000 i året) Forsikring: 400 (4800 i året) Bil m/ forsikring: 3300 (40000 i året, 2 biler) Mat: 6000 (72000 i året) Mobilregning 1200 (15000 i året, 2 mobiler) Komunale avgifter 1000 (12000 i året) Eiendomsskatt 1000 (12000 i året) Internett/TV 800 (10000 i året) Som lager en totalsum på kr 26000,- Vi har lønning på kr 32000,- etter skatt tilsammen hver mnd. Tror folk at dette går veien ? Takk for alle svar! Mvh Thomas Hva med drivstoff til bil? Kan være greit og sette av litt som en buffer også hver måned, til reparasjon av bil eller diverse andre ting også. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Og 2-4k til sparing pr måned. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) -Årsavgift bil -Buffer til renteoppgang på lånet - hvilken rente har du brukt i regnestykket? Er det 32000 utbetalt pr månde? Matutgiftene dine er muligens litt høye... kommer jo selfølgelig an på hvordan mat du lager, men jeg, samboer og unge på 10 månder har ca 3500 i månden. Men vi lager stort sett alt fra grunnen av selv. Hvordan er forutsigbarheten i inntekten til dama di? http://dinside.no/111154/hvor-mye-kan-du-laanekalkulator Her er litt flere punkter som du kanskje har glemt. Endret 21. januar 2009 av Loko Lenke til kommentar
Trulte77 Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Er det snakk om en selveiende bolig? Isåfall synes jeg posten for forsikring er noe lav i og med at dere trenger forsikring både på innbo og selve boligen. Og evt. reiseforsikring? Bilposten virker også noe lav. Inkluderer den posten både nedbetaling av gjeld, bensin, forsikring, bompasseringer og midler til service/reperasjoner? Matposten er veldig variabel. Min samboer og jeg bruker nok 5-6000,- på mat, men som Loko nevner er det fult mulig å spare inn noen tusenlapper her. Det er ikke tatt høyde for hverken klær, fornøyelser, transport (utover bil), evt. ferier, helse- og hygieneprodukter, inventer, gaver osv. i budsjettet ditt. Selv om dere prøver å leve rimelig vil det på årsbasis ryke en god del tusenlapper på denne posten. I og med at dere planlegger å eie en selveiende bolig og to biler er det også viktig at dere får spart opp en bufferkonto slik at dere kan takle uforutsette utgifter som garantert dukker opp, enten i form av kjøleskap som må byttes ut, vindu som må skiftes eller bil som må på verksted. I og med at utgiftene er store i forhold til inntekten har dere ikke mulighet til å dekke dette inn på en enkelt inntekt, men må sette av penger hver eneste måned. Tommelfingerregelen er 2,5 - 3 x inntekt. Hvor mye er brutto årsinntekt? Rundt 550.000,- totalt? Isåfall virker dette ikke helt uoppnåelig, men muligens i knappeste laget. Er din samboer i full jobb, eller er hun student med deltidsjobb? Lenke til kommentar
Fosse123 Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2009 Takk for svar. Det med bilen, det er lagt inn 1000kr i bensin på begge bilene i mnd, altså 2000kr. og forsikring på bil er med i regnestykket. Det med rentene kan stige osv har lite å si, da vi skal betale samme sum hver mående, uansett. Og etter litt nøyere regning i går kveld, så sitter vi igjen med ca 7000kr måenden etter alle ting er betalt, av faste ting, og i juni går jeg opp 4000kr (utbetalt) i lønn. Damen har bare vikar, men ho har nok vakter til å fylle inn 100% arbeidsmående, dette har ikke vært noe problem, og pga sykemeldinger har hun garantert vakter til neste år. men hun er på leiting etter fast stilling. Da det gjelder sparing har vi mål at vi har en konto til sparing, setter inn 2000kr minimum hver, per lønning! Lenke til kommentar
Sinnapels Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 det var en voksen mobil regning? Sitter du å laster ned tv serier i Usa? Lenke til kommentar
Trulte77 Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Takk for svar. Det med bilen, det er lagt inn 1000kr i bensin på begge bilene i mnd, altså 2000kr. og forsikring på bil er med i regnestykket. Det med rentene kan stige osv har lite å si, da vi skal betale samme sum hver mående, uansett. Og etter litt nøyere regning i går kveld, så sitter vi igjen med ca 7000kr måenden etter alle ting er betalt, av faste ting, og i juni går jeg opp 4000kr (utbetalt) i lønn. Damen har bare vikar, men ho har nok vakter til å fylle inn 100% arbeidsmående, dette har ikke vært noe problem, og pga sykemeldinger har hun garantert vakter til neste år. men hun er på leiting etter fast stilling. Da det gjelder sparing har vi mål at vi har en konto til sparing, setter inn 2000kr minimum hver, per lønning! 1. Ok. Da må dere i tillegg regne årsavgift på bilene, samt være forberdt på at dele av sparepengene kommer til å gå til bilutgifter. 2. Tror nok muligens du har misforstått noe når det gjelder renten på lånet. Ved nedbetaling av boliglån har du to alternativer (hvis vi ser bort fra løsningen med boligkreditt/fleksilån). - Annuitetslån hvor du betaler den samme summen gjennom hele låneperioden (du betaler da mye renter og lite avdrag til å begynne med, og mot slutten av nedbetalingsperiden betaler du mye avdrag og lite renter) - Serielån hvor du betaler like mye avdrag hver måned, men renten vil synke litt for hver måned som går. Annuitetslån er nok det mest vanlige å velge, særlig for unge mennesker. Men, du må ikke tro at det betyr at du betaler det samme uansett hva som skjer med renten. Stiger renten så stiger de månedlige utgiftene dine til lån, uansett om du har annuitetslån eller serielån. 3. Kan dere sette av 4000,- totalt hver måned så er det kjempebra. Da har dere en grei bufferkonto i løpet av kort tid. Jeg tror nok likevel at dere i realiteten kommer til å sitte igjen med langt mindre enn 7000,- i mnd. når alt fast er betalt i og med at det er så mange poster du ikke har tatt med i budsjettet ditt, men dere vil nok kunne få lån på 1,6 mill på bakgrunn inntekten. Ta en tur i banken da og hør hva de sier Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå