huskestue Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Jeg har brukt kitobjektivet til min cannon EOS 400D en stund, og nå er det virkelig på tide å få kjøpt noe nytt. Det jeg irriterer meg mest over med kitobjektivet er den alt for lange nærgrensen og at det ikke er stor nok blenderåpning på det. Jeg ønsker meg derfor et objektiv som kan brukes greit til macrobilder men også et som går bra til portrettering. Vil også helst ha blender til 1.8 men det går ok med 2.8. (Hadde likt å kunne ta blider der man kan isolere objektet ordentlig godt fra bakgrunnen, slik at det blir mye "bokeh", og liten dybdeskarphet.) Ut i fra deres egne erfaringer lurer jeg på hva slags objektiv dere ville anbefalt å kjøpe i førsteomgang! Men gjerne flere forskjellge, om mine krav er for mange for ett objektiv. Takk:) www.saratiara.deviantart.com Endret 21. januar 2009 av huskestue Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Etter diskusjoner "her inne" kjøpte jeg til mitt EOS 400D denne macro: Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM , i tillegg kjøpte jeg et sett ringer og da blir det riktig så bra macro. Kit-objektivet skiftet jeg ut med Tamron SP AF 17-50MM F/2.8 , begge objektivene er jeg svært godt fornøyd med. RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Det er ikke mange macro ojektiver som har rundt f/1.8 som størst åpning (Olympus 50mm f/2 er den eneste jeg kommer på akkurat nå). Når du skal holde på med makro, så ønsker du å blende en del ned. f/2.8 kan gi flotte portretter, så det bør ikke være et problem. I tillegg til 60mm-en som RandiA har (Meget bra forøvrig), så bør du se på de som ligger rundt 100mm (Tamon 90mm, Canon 100mm, Tokina 100mm og Sigma 105mm. Den lengre brennvidde vil gi deg noe meg uskarphet pga. lengre brennvidde og de er mer egnet for insekter. Men hvis du ikke er interssert i insekter, så er 60mm et bedre valg. Så kan du heller spare opp til en 85mm f/1.8 som du bruker til portretter. Tom Lenke til kommentar
naero Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Sigma 28mm f1.8 EX ! Den har en forstørrelse på 1:2.9 og en effektiv arbeidslengde på 5 cm.. Dvs et allround-objektiv som kommer nært nok til de aller fleste closeups. Det er også veldig lett å få skarpe bilder med denne pga den store blenderåpningen og den lave brennvidden. Dette objektivet har jeg komplettert med en EF-S 60mm f2.8, som har et litt annet bruksområde, men som gir meg 1:1 macro. Veldig fornøyd med denne komboen! 60 millimeteren er litt vanskeligere å bruke igjen, og krever ofte stativ eller blits. Disse er de objektivene jeg har med i 95% av tilfellene, i tillegg til 580ex II med off-camera cord og et Manfrotto 055XPROB stativ. Et par eksempler: http://flickr.com/photos/naero/ Endret 21. januar 2009 av naero Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå