PuterDude Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Hei! I dag skulle jeg installere windows 7 på maskinen min ved siden av vista i dual boot, noe jeg trodde skulle bli enkelt, men som desverre ikke ble. Harddisk: SAMSUNG SpinPoint T166 HD501LJ 500GB Gammelt operativsystem: Windows Vista Home premium x86 (lovlig kopi) Nytt operativsystem: Windows 7 Beta ultimate x64 (lovlig kopi) først skulle jeg formatere den ene harddisken min (som jeg skulle installere windows 7 på) i vista, noe som ikke gikk (fikk beskjeden "windows kunne ikke fullføre formateringen"). så da slang jeg inn windows 7 disken og formaterte den harddisken før jeg så installerte windows 7 på den. hele prosessen gikk brillefint, og så satt jeg der med windows 7. Men når jeg restartet maskinen fikk jeg ingen mulighet til å velge mellom vista og 7, noe jeg syntes var rart, så jeg googlet litt, men det sto at man skulle få opp en meny hvor man kunne velge hvilket operativsystem som skulle lastes inn. Nå tok jeg turen inn i BIOS, og valgte at harddisken med vista skulle bootes. Nå fikk jeg beskeden "disk boot failure, insert system disk and press enter". Så nå aner jeg ikke hvordan jeg skal komme meg inn i vista igjen. Takk for alle svar! /PuterDude Lenke til kommentar
Kristoffer Torp Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 1. Last ned og brenn til DVD Last ned Windows 7 Beta og brenn den ned på en DVD. 2. Partisjoner harddisken Før du kan installere Windows 7 er det første du må gjøre å opprette en ny partisjon på din harddisk som Windows 7 skal installeres til. Hvordan du partisjonerer din harddisk vil varieren avhengig av om du har Windows XP eller Vista ut fra at sistnevnte har et partisjoneringsverktøy innebygd. Partisjonering i Windows XP: For å partisjonere disken i Windows XP, trenger du å laste ned et tredjepartsverktøy. Det finnes en rekke muligheter. Vi anbefaler gratisverktøyet GParted Live CD, et fritt verktøy som støtter partisjonering for både Windows XP og Vista. For å benytte GParted Live CD, last den ned, brenn den til en CD og start opp din PC fra CD-en (boot fra CD). Du havner nå rett inn i partisjoneringsverktøyet. Dette er en relativt enkel prosedyre: 1. Endre størrelsen (Resize) på din nåværende operativsystemdisk for å frigjøre plass for en Windows 7 partisjon. Minimumskravet er 16 GB. 2. Opprett en ny partisjon (Create) fra den nylig frigjorte plassen. 3. Utfør endringene. Partisjonering i Windows Vista: Utviklergjengen i Redmond var grei nok til å inkludere et diskpartisjoneringsverktøy i Vista som kan krympe størrelsen på en disk for å frigjøre plass til en ny partisjon. 1. Høyreklikk på Computer-ikonet og velg Manage. Alternativt gå til Control Panel -> System and Maintainence (hopp over denne hvis du har "Classic" visning) -> Administrative Tools -> Computer Management. 2. Gå så til Disk Management. 3. Høyreklikk på partisjonen du ønsker å krympe og velg Shrink. Husk at Windows 7 trenger 16GB ledig diskplass for å la seg installere. 4. Når du er ferdig med denne operasjonen, høyreklikker du på den ledige (Unallocated) plassen og velger New Simple Volume. (Det er det samme som primær partisjon og er nødvendig for at du skal kunne boote fra den). 5. Formater disken til slutt så er du klar for installasjon av Windows 7. Dualboot 3. Installasjon av Windows 7 Nå som du har gjort unna et par tunge løft så er det på tide med litt plankekjøring: Installasjon av Windows 7 på vår nye partisjon. Så sett inn Windows 7 DVD-en og start maskinen din på nytt for å boote fra din DVD. Juster oppsettet i BIOS hvis dette ikke lar seg gjøre. Dualboot Når DVD-en starter opp så er det bare å følge den relativt enkle installasjonsveiviseren. MERK: Når du velger installasjonstyme så sørg for å velg Custom (advanced) og velg partisjonen du satte opp på forhånd. Vær helt sikker på at du velger riktig partisjon! Når dette er gjort og installsjonen er i gang så kan du rydde litt rundt skjermen din i mellomtiden. Installasjonsprogrammet vil kjøre gjennom noen operasjoner og starte maskinen på nytt noen ganger i prosessen. Etter hvert vil du bli spurt om å sette opp en brukerkonto, legge inn lisensnøkkel og konfigurere Windows før Windows 7 er klar til bruk. 4. Valg av operativsystem Når du nå starter opp din PC (på nytt) så vil du få muligheten til å velge mellom din forrige Windows-versjon og Windows 7. Dualboot Dermed har du fått på plass dualboot-funksjonen slik at du kan bytte mellom din eksisterende Windows-installasjon og Windows 7. Lenke til kommentar
PuterDude Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 Jeg har jo gjort det der, bare at jeg installerte på to forskjellige harddisker istedenfor to partisjoner... men hvorfor jeg plutselig ikke kan laste inn vista-harddisken, og hvordan jeg kan løse det er det jeg må vite Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Det er ikke noe problem å kjøre dualboot, håper ikke du formaterte feil disk da du installerte Windows 7, altså du formaterte Vista disken og ikke den andre disken din. Med mindre du var i BIOS og byttet hard disk som boot disk før du installerte Windows 7, er det ikke nødvendig å forandre på boot disken med dual boot. Jeg kjører quad boot, Vista Home Premium (serious stuff), Vista Ultimate (games only), Windows 7 og Mandriva og har ikke noen problemer. Det du kan gjøre er å sette hard diskene via BIOS slik de var før du installerte Windows 7. La maskinen boote inn i Windows 7 og sjekk at du har Vista disken intakt. Re-start maskinen via Vista DVDen din og velg "Reparer maskinen" når du kommer til installasjonsmenyen. Vista vil da prøve en automatisk reparasjon av installasjonen din, hvis Vista fortsatt er på maskinen. Mulig du må velge hvilken installasjon Vista skal reparere, velg da Vista disken, IKKE Windows 7 disken. Etter at reparasjonen er gjort, restart maskinen, og du bør ha en dual boot meny. Son sagt, dette vil kun virke hvis du fortsatt har en intakt Vista installasjon. Endret 22. januar 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Så det skal fungere å la Vista-disken ligge urørt, og installere Windows 7 på en helt ny disk, og så få opp bootvalg ved oppstart? Har kjøpt meg en SSD disk og Windows 7, og vil gjerne kjøre dualboot inntil jeg har fått sjekket at alt fungerer som det skal med Windows 7. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå