Jo Are Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2009 Jeg kjøpte skille til min PX80 i dag. Klarer ikke å finne noen forskjeller på bildekvaliteten. Ser derfor ingen grunn til å ikke kjøpe. Koster tross alt bare 100 kroner, og da er man på den sikre siden. Jo det er sant det, skal nok kjøpe en vakker dag Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Jeg ble forespurt om jeg hadde galvanisk skille når jeg var på Elkjøp og kjøpte en antennekabel. Så ble jeg informert om hvor viktig det er, så jeg kjøpte det i samme slengen. Har ingen kabeltv-boks, bare coax-ledning rett fra en liten boks på veggen til baki TV'n, så det var nok ingen som helst beskyttelse fra før her. Endret 22. januar 2009 av Bytex Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Hvorfor er dette spesielt for Flatskjerm TV? det burde gjelde alt utstyr som er koblet til strøm med jord og en kabeltilgang. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Hvorfor er dette spesielt for Flatskjerm TV? det burde gjelde alt utstyr som er koblet til strøm med jord og en kabeltilgang. Ja, men av en eller annen grunn er nesten alle flatskjermer (Philips er unntaket?) utstyrt med jordingskontakt, mens vi tradisjonelt her på berget har hatt dobbeltisolerte apparater (merket med et symbol med to kvadrater inni hverandre) og flate europlugger som passer både i jordet og ujordet veggkontakt. Samtidig har det tidligere ikke vært vanlig med jordete vegguttak annet enn utendørs, i kjellere med betongvegger og i rom med innlagt vann som kjøkken og bad, men etter nye krav monteres det jordete stikkontakter i alle rom i nybygg og ved renovering av hus og leiligheter. Dermed er det en ny problemstilling at både TV og strømuttaket den plugges i kan være jordet, og at dette skaper kluss når man er koblet til kabel-TV. Og derfor trenges galvanisk skille. Men jo, det gjelder nok også annet utstyr koblet til jord og kabeltilgang. Også video/PVR/dekoder dersom de er koblet til jord med jordet plugg og ikke er dobbeltisolert, og sannsynligvis også datamaskiner med jord koblet til datanettverk? Men det er flat-TVer som er den storselgende nye dingsen som har skapt oppmerksomheten om dette. Jeg er ikke elektriker, koriger meg hvis jeg tar feil. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Det er jo helt korrekt, takk for påminnelsen Ja, det er derfor dette også gjelder PCer med tv-kort. Endret 22. januar 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
hamort Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Hvorfor er dette spesielt for Flatskjerm TV? det burde gjelde alt utstyr som er koblet til strøm med jord og en kabeltilgang. Ja, men av en eller annen grunn er nesten alle flatskjermer (Philips er unntaket?) utstyrt med jordingskontakt, mens vi tradisjonelt her på berget har hatt dobbeltisolerte apparater (merket med et symbol med to kvadrater inni hverandre) og flate europlugger som passer både i jordet og ujordet veggkontakt. Samtidig har det tidligere ikke vært vanlig med jordete vegguttak annet enn utendørs, i kjellere med betongvegger og i rom med innlagt vann som kjøkken og bad, men etter nye krav monteres det jordete stikkontakter i alle rom i nybygg og ved renovering av hus og leiligheter. Dermed er det en ny problemstilling at både TV og strømuttaket den plugges i kan være jordet, og at dette skaper kluss når man er koblet til kabel-TV. Og derfor trenges galvanisk skille. Men jo, det gjelder nok også annet utstyr koblet til jord og kabeltilgang. Også video/PVR/dekoder dersom de er koblet til jord med jordet plugg og ikke er dobbeltisolert, og sannsynligvis også datamaskiner med jord koblet til datanettverk? Men det er flat-TVer som er den storselgende nye dingsen som har skapt oppmerksomheten om dette. Jeg er ikke elektriker, koriger meg hvis jeg tar feil. Du vil ikke ha dette problemet på utstyr som ikke er tilkoblett kabel tv(kabeltv tilfører enheten et jordpotensial). Du vil heller ikke ha dette problemet på utstyr som ikke er jordet. Det er riktig som du sier at eldre fjernsyn (crt) ikke var jordet og derfor var ikke dette noe problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå