Gå til innhold

El.ingeniør med generell st.kompetanse?

Rekeomelett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Innleggene deres sammen ga ihvertfall et godt bilde av hvordan det henger sammen!

Takk.

Når det gjelder realfag, med fysikk (og kjemi), hvilket Universitet har best kompetanse / fordeler? Jeg tror også det er bedre for meg med fastlagt løp med oppfølging fremfor en-og-annen-obligatorisk-forelesning+det-du-gidder-varianten.

Kan nevnes at jeg har undersøkt NTNU mest foreløpig. Da studier som Nano, elektronikk, energi og miljø, fysikk og matematikk, materialteknologi, og 3(+2) i fysikk.

Endret av madsc90
Lenke til kommentar
matsc90 spurte da vitterlig om forskjellen mellom en siv. ing. ved NTNU og en realfagsmaster på NTNU. Alt det jeg skrev etterpå var egentlig bare digresjon. Ikke min feil at du ikke leser innleggene før mitt ;)

Skummet faktisk gjennom innleggene opptil flere ganger for å skjønne hva det var snakk om, men jeg klarte ikke å få med meg at det plutselig ble snakk om rene realfagsstudier, så da beklager jeg. :)

Men da kan jeg jo si litt om det også (til madsc90). Forskjellen i matte/fysikk-fagene mellom en matematiker/fysiker-utdanning og siving i matte/fysikk kjenner jeg ikke. Men den viktigste forskjellen er kanskje bredden. I siving-utdanningen får man med masse "rask" foruten fysikk og matematikk. Ex.phil, kjemi, miljø, IT, statistikk, bedriftsøkonomi, ledelse osv. (eksakt hvilke fag man har på NTNU finner du vel ut). Du blir sivilingeniør med spesialisering i matte og fysikk, ikke matematiker/fysiker. Dette kan antas å føre til at du får noe mindre dybde, men også at du kan velge mellom flere forskjellige typer jobber, mange av de samme jobbene som "vanlige" sivilingeniører kan få.

Lenke til kommentar
Innleggene deres sammen ga ihvertfall et godt bilde av hvordan det henger sammen!

Takk.

Når det gjelder realfag, med fysikk (og kjemi), hvilket Universitet har best kompetanse / fordeler? Jeg tror også det er bedre for meg med fastlagt løp med oppfølging fremfor en-og-annen-obligatorisk-forelesning+det-du-gidder-varianten.

Kan nevnes at jeg har undersøkt NTNU mest foreløpig. Da studier som Nano, elektronikk, energi og miljø, fysikk og matematikk, materialteknologi, og 3(+2) i fysikk.

NTNU er best på næringslivrettede realfag. UiO er best på "rene" realfag.

Lenke til kommentar
Jeg tror også det er bedre for meg med fastlagt løp med oppfølging fremfor en-og-annen-obligatorisk-forelesning+det-du-gidder-varianten.

Jeg tror dette er ganske likt ved NTNU og UiO. På NTNU har for det meste forelesninger som man velger om man vil følge selv. Hver uke har man 3-4 øvinger som må leveres for at man skal gå opp til eksamen. Så lenge man leverer øvingene trenger man egentlig aldri å møte opp på campus. Det er hovedsakelig eksamen som avgjør karakteren. Jeg tror det er likt på UiO også.

Lenke til kommentar
Jeg tror også det er bedre for meg med fastlagt løp med oppfølging fremfor en-og-annen-obligatorisk-forelesning+det-du-gidder-varianten.

Jeg tror dette er ganske likt ved NTNU og UiO. På NTNU har for det meste forelesninger som man velger om man vil følge selv. Hver uke har man 3-4 øvinger som må leveres for at man skal gå opp til eksamen. Så lenge man leverer øvingene trenger man egentlig aldri å møte opp på campus. Det er hovedsakelig eksamen som avgjør karakteren. Jeg tror det er likt på UiO også.

Ok. Er det slik med de studiene som bare har 30 plasser også? eller er det litt mer klasseromsorjentert undervisning? Kanskje de deler forelesninger med andre studier som har samme fag?

Takk.

Takk.

Dersom man har et rent realfag, burde man ha noe mer da før man får jobb utenom forskning?

Lenke til kommentar

Ok. Er det slik med de studiene som bare har 30 plasser også? eller er det litt mer klasseromsorjentert undervisning? Kanskje de deler forelesninger med andre studier som har samme fag?

Takk.

Takk.

Dersom man har et rent realfag, burde man ha noe mer da før man får jobb utenom forskning?

De studiene som har få klasser har de fleste emnene de første årene sammen med andre. I matte, fysikk osv. så er funker det på samme måte som med alle de andre. Senere ut i studiet vet jeg ikke.

Om du har en master i matematikk og statistikk, fysikk eller lignende så får du nok jobb rett etter endt studie uansett, så fremt du har OK karakterer. Trenger ikke noe "mer". Hva skulle forresten det være?

Om du ønsker klasseromsundervisning, gå på høgskole :)

Lenke til kommentar

De 5 første semesterene har man mange av de grunnleggende emnene (matte, fysikk o.l.) sammen med de andre studieretningene. Og da er man selvfølgelig i auditorier. Hva som skjer etter det vet jeg ikke, men i små emner er det nok antagligvis klasseromsundervisning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...