Gå til innhold

El.ingeniør med generell st.kompetanse?

Rekeomelett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser at man må ha R2 på NTNU, men man gjør ikke det på alle universiteter? er det noen annen forskjell på siv.ing. og master enn navn-generasjoner?

Veligst svar utdypende, fordi jeg er midt i utdannings-valgs-dilemmaet selv. må søke innen 15 april og det eneste jeg har bestemt meg for er at det skal være fysikk (gjerne med touch av kjemi) + nødvendig matte. Jeg har bra snitt og disse fagene er jeg god i.

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Jeg finner ikke noe som heter siv.ing. i den nyeste studiekatalogen til UiO. Kun bachelor med mulighet for påbygging til master. På NTNU bruker de (tilsynelatende) siv.ing. og master litt om hverandre. Er forskjellen at siv.ing. er mer profesjonsrettet enn en ren master?

Hva tjener man på å ta siv.ing. (profesjonsrettet integrert master?) fremfor bachelor + master?

Lenke til kommentar
Jeg finner ikke noe som heter siv.ing. i den nyeste studiekatalogen til UiO. Kun bachelor med mulighet for påbygging til master. På NTNU bruker de (tilsynelatende) siv.ing. og master litt om hverandre. Er forskjellen at siv.ing. er mer profesjonsrettet enn en ren master?

Hva tjener man på å ta siv.ing. (profesjonsrettet integrert master?) fremfor bachelor + master?

Siv. ing på NTNU er vel slik jeg har forstått en 5 årig utdannelse som på en måte tar bachelor og master i samme studieløpet. Har selv sett på muligheten for å evt. ta en master på NTNU. Valgte da 3-årig bachelor først. Tror ikke det er de store forskjellene på hvor man kommer fra. Utenom at man selvsagt er mer ettertraktet hvis man har gått på NTNU i fem år. Men når alt kommer til alt så er det karakterene som blir avgjørende.

Lenke til kommentar

En siv. ing. er mer praktisk rettet. Det kommer selvfølgelig veldig an på hvilken siv. ing.-grad du tar. Tviler på at du får veldig mye praktisk arbeid (dog en del anvendt vitenskap) om du går fysikk og matematikk på NTNU. Om du derimot har fagbrev som tømrer, går tre-semesterordning eller Y-VEI (vet ikke om sistnevnte eksisterer for byggfag da), tar en bachelor i ingeniørfag med spesialisering i bygg og anlegg, og så tar en master oppå det, så har du nok hatt en ganske praktisk utdanning.

Forskjellen på Siv. ing. på NTNU og master på UiO er ikke så veldig stor, etter det jeg har hørt (uten at jeg selv har gått noen av stedene...). Du står dog mye friere til å velge fag på UiO (eller ved å velge frie fag på NTNU, d'oh). Du kan dermed velge en mer spesialisert utdanning, eller en bredere.

edit: Det er også litt mer status over siv. ing.-graden i en del selskaper. Mange av dagens ledere innen tekniske bransjer har gått på NTH, og vil dermed gjerne ansette folk som har gått på gløshaugen.

Endret av Herrbrun
Lenke til kommentar
En siv. ing. er mer praktisk rettet. Det kommer selvfølgelig veldig an på hvilken siv. ing.-grad du tar. Tviler på at du får veldig mye praktisk arbeid (dog en del anvendt vitenskap) om du går fysikk og matematikk på NTNU. Om du derimot har fagbrev som tømrer, går tre-semesterordning eller Y-VEI (vet ikke om sistnevnte eksisterer for byggfag da), tar en bachelor i ingeniørfag med spesialisering i bygg og anlegg, og så tar en master oppå det, så har du nok hatt en ganske praktisk utdanning.

Forskjellen på Siv. ing. på NTNU og master på UiO er ikke så veldig stor, etter det jeg har hørt (uten at jeg selv har gått noen av stedene...). Du står dog mye friere til å velge fag på UiO (eller ved å velge frie fag på NTNU, d'oh). Du kan dermed velge en mer spesialisert utdanning, eller en bredere.

edit: Det er også litt mer status over siv. ing.-graden i en del selskaper. Mange av dagens ledere innen tekniske bransjer har gått på NTH, og vil dermed gjerne ansette folk som har gått på gløshaugen.

Om vi sammenligner 3 år på høyskole og 2 år på toppen med 5 år på NTNU, ser jeg ikke helt hvordan du kan trekke konklusjonen at den integrerte siving-graden (tar jeg ikke helt feil kan man også få tittelen siving påskrevet ved å kun ta en 2-årig master på bl.a. NTNU. Siving er forivrig egentlig ikke en tittel som betyr noe lenger) er mer praktisk rettet enn 3+2-løpet. 3-årige høyskoleutdanninger er typisk rettet mot det lokale næringslivet. Man har også et såkalt hovedprosjekt som fyller halvparten av siste semester, hvor man skal vise at man kan jobbe som ingeniør. En master/siving er mye rettet mot forskning og utvikling, noe en bachelor ikke er. Så da kan man jo tenke seg at en integrert master er rettet mot FoU fra begynnelsen, mens en 3+2 bare er det de to siste åra. Men forskjellene er ikke veldig store.

Det er liten tvil om at 5 år på NTNU er det det som gir best jobbmuligheter når det kommer til ing./siv.ing.-utdanning i Norge. Men jeg kan jo nevne den største ulempen med integrert master: Etter 3 år har man fortsatt ikke en utdanning som er verdt noe (på papiret). Med en bachelor kan man hoppe av etter 3 år og ha gode jobbmuligheter.

Lenke til kommentar

Har du problemer med å lese det jeg skriver? :) Skrev kanskje litt knotete, sent på kvelden vet du. Jeg skriver at 3+2 (3 år på annen høgskole, 2 år på NTNU) er MER praktisk rettet enn 5 år på NTNU, men at siv. ing. på NTNU er mer praktisk retta enn en realfagsmaster fra f. eks. UiO (eller NTNU, for den saks skyld).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...