Gå til innhold

[Løst]Hjelp til valg av cpu. Phenom II eller Intel Quad.

Anbefalte innlegg

Heisann.

Skal kjøpe meg en ny cpu.

Har nå AMD Athlon 64 X2 6400+ Black Edition.

Kan velge mellom disse to prosessorene:

AMD Phenom II X4 940 Black Edition

Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz Socket

Hvem av av disse egner seg best til spilling?

Er fullt klar over at vis jeg velger intel må jeg også bytte HK.

Takk på forhånd.

Endret av Arsenvif
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann.

Takk på forhånd.

Tror nok jeg ville gått for AMD sin, alternativt om jeg skulle kjøpt nytt HK, så ville jeg kjøpt et x58 og kjørt i7 920:)

Lenke til kommentar

Uten spesielt stort grunnlag har jeg inntrykk av at Intel sine prosessorer er både mer stabil og raskere enn AMD sine alternativ.

For noen år siden hadde vel AMD forsprang på Intel men jeg mener at Intel begynte å ta innpå rundt tiden de lanserte sin Pentium M prosessor/brikkesett til bærbare maskiner. Mener det var i begynnelsen på dette årtusen (2001, 2002)

Så skal du kjøpe prosessor nå mener jeg Inter er ett "klart" bedre valg men hvem vet hva fremtiden byr på?

Lenke til kommentar
Heisann.

Takk på forhånd.

Tror nok jeg ville gått for AMD sin, alternativt om jeg skulle kjøpt nytt HK, så ville jeg kjøpt et x58 og kjørt i7 920:)

Ok, tror jeg går for AMD sin da.

Ser at den koster 2.126.- kr på Amentio, dette er jo VILT billig. Med tanke på hvor mye den koster andre steder.

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2234542

Er dette riktig;p ?

AMD Phenom II X4 940 Black Edition og Gigabyte GA-MA790GP-DS4H, AMD 790GX blir vel da en bra kombinasjon eller?

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ser at den koster 2.126.- kr på Amentio, dette er jo VILT billig. Med tanke på hvor mye den koster andre steder.

Er dette riktig;p ?

AMD Phenom II X4 940 Black Edition og Gigabyte GA-MA790GP-DS4H, AMD 790GX blir vel da en bra kombinasjon eller?

Tusen takk for svar.

Den er enda billigere hos Multicom.

Faktisk har de priset 940 billigere enn 920 (som kostet rett over kr.1800 igår).

Kan se ut som feilprising?

Men de som har bestilt vil nok få den til den prisen (inkludert meg). :D

Dersom du har AMD system idag er det lurt å holde seg til det.

Du trenger kanskje ikke engang nytt hk?

Jeg kjøpte nytt hk til X4 920 (DFI LR 790GX-M2RS JR), men det var ingen vits, da denne funket bedre i ett Gigabyte hk med 690-chipset (GA-MA690G-S3H).

Det er heller ikke slik at den ene platformen (AMD/Intel) er mer stabil eller ikke basert på CPU.

Det er i tilfelle hk/bios som bestemmer det. :)

Og der har hk for både Intel (S775) og AMD (AM2/AM2+) like mye "svin på skogen".

Hvem har ikke hørt om nForce for Intel? (Skrekk og gru). :D

Lenke til kommentar

Er dette riktig;p ?

Tusen takk for svar.

Den er enda billigere hos Multicom.

Faktisk har de priset 940 billigere enn 920 (som kostet rett over kr.1800 igår).

Kan se ut som feilprising?

Men de som har bestilt vil nok få den til den prisen (inkludert meg). :D

Dersom du har AMD system idag er det lurt å holde seg til det.

Du trenger kanskje ikke engang nytt hk?

Jeg kjøpte nytt hk til X4 920 (DFI LR 790GX-M2RS JR), men det var ingen vits, da denne funket bedre i ett Gigabyte hk med 690-chipset (GA-MA690G-S3H).

Det er heller ikke slik at den ene platformen (AMD/Intel) er mer stabil eller ikke basert på CPU.

Det er i tilfelle hk/bios som bestemmer det. :)

Og der har hk for både Intel (S775) og AMD (AM2/AM2+) like mye "svin på skogen".

Hvem har ikke hørt om nForce for Intel? (Skrekk og gru). :D

Hehe, kan være feilprising ja.

Da blir det AMD på meg :)

Tror jeg livel bytter til et hovedkort som støtter AM2+/AM3 pga det jeg har nå støtter bare AM2.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hehe, kan være feilprising ja.

Da blir det AMD på meg :)

Tror jeg livel bytter til et hovedkort som støtter AM2+/AM3 pga det jeg har nå støtter bare AM2.

Selv om det "bare" er ett AM2-hk så kan det godt støtte Phenom/AM2+ CPU'er.

Ble veldig overrasket da jeg sjekket Gigabyte's sider og så at nesten alt av "rasket" de har (inkludert min modell) støtter Phenom-II.

Noe som er meget positivt og flaut for f.eks. "AMD-klanens numero uno" produsent - DFI, som ikke engang har knotet seg til en release-bios til sine spiller nye AM2+ hk!! :thumbdown:

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Takk for masse fin respons.

Lurte også på om man kan bruke CPU Vifte som er beregna til AM2 til AM2+ ?

det følger med vifte med boks cpu

Uten spesielt stort grunnlag har jeg inntrykk av at Intel sine prosessorer er både mer stabil og raskere enn AMD sine alternativ.

For noen år siden hadde vel AMD forsprang på Intel men jeg mener at Intel begynte å ta innpå rundt tiden de lanserte sin Pentium M prosessor/brikkesett til bærbare maskiner. Mener det var i begynnelsen på dette årtusen (2001, 2002)

Så skal du kjøpe prosessor nå mener jeg Inter er ett "klart" bedre valg men hvem vet hva fremtiden byr på?

AMD sine cpuer er like stabile, jeg har til og med vert borte i en Mobile Pentium 4 som hadde stabilitets feil fra fabrikk jeg

og ja Intel Core hadde også en TLB feil

http://blogs.zdnet.com/Ou/?p=559

til og med Intel Core i7 har TLB feil

http://www.google.com/search?hl=en&q=Intel+Core+i7+TLB

ytelsen på AMD Phenom II 920 mot Intel Core 2 Quad Q9300 og AMD Phenom II 940 mot Intel Core 2 Quad Q9400 er like

http://techreport.com/articles.x/16147

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3492

så det spiller liten rolle hva man tar for tiden tin denne prisen

Endret av wiak
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Stock-kjøleren som følger X4 920/940 er meget bra.

Man må slett ikke ha en annen (bedre) kjøler.

Dette er en skikkelig heatpipe-kjøler som til tross for kompakt størrelse kjøler helt adekvat for PHII.

Ihvertfall sålenge du ikke "tukler" med VCore i jakten på 4Ghz. :)

Bare kjøleren aleine kan forsvare prisen (i forhold til f.eks. Intel Quads med stusselige Intel stock kjølere).

Kjøleren til PHII kommer høyt opp på lista og langt over mange såkalte "kvalitets ettermarkeds" kjølere på lista til FrostyTech (site som i hovedsak tester kjøleløsninger).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Stock-kjøleren som følger X4 920/940 er meget bra.

Man må slett ikke ha en annen (bedre) kjøler.

Dette er en skikkelig heatpipe-kjøler som til tross for kompakt størrelse kjøler helt adekvat for PHII.

Ihvertfall sålenge du ikke "tukler" med VCore i jakten på 4Ghz. :)

Bare kjøleren aleine kan forsvare prisen (i forhold til f.eks. Intel Quads med stusselige Intel stock kjølere).

Kjøleren til PHII kommer høyt opp på lista og langt over mange såkalte "kvalitets ettermarkeds" kjølere på lista til FrostyTech (site som i hovedsak tester kjøleløsninger).

ser den sån her ut :p

4j65x9m4tp6fpsyvsi_0245.jpg

Endret av wiak
Lenke til kommentar
Vil det ikke være mer å hente på å vente 1-2 måneder til AM3 hovedkort er på plass, og heller kjøpe et AM3 hovedkort og DDR3 RAM?

Det blir dyrere ja.. Men også mer fremtidsrettet.

Det er ikke noe poeng i å betale ekstra bare for å være "fremtidsrettet". Jeg vil forøvrig si at det er langt mer fremtidsrettet å utføre en billig men effektiv oppgradering og heller ha penger til en fremtidig oppgradering når det er ønskelig.

Har man en akseptabel 775- eller am2-platform blir det feil å bytte ut alt når det du vil er å oppgradere cpu (med mindre man unner seg den luksusen det er å være "on the bleeding edge", noe som ikke er feil i seg selv ... bare dyrt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...