Gå til innhold

Liberalismen - opprinnelse og tredjestanden


Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om dette er rett forum å spørre i, men prøver meg:

 

Har en skoleoppgave i historie om ideologien liberalisme. Den ene problemstillingen jeg har blitt tildelt er som følgende:

"Hvem sin ideologi er dette?

- Hvilke sosiale grupper har i særlig grad vært knyttet til ideologien?"

 

Har allerede skrevet litt om liberalismen, men på dette spørsmålet sliter jeg veldig med å finne stoff, både på Internett og i læreboka. Læreren min vil at jeg skal fokusere på når liberalismen startet i Frankrike og rundt den franske revolusjonen. Han sier at den sosiale gruppen jeg skal fokusere på er tredjestanden i det franske samfunnet på den tiden og at det var de som startet liberalismen. Men jeg finner ikke sammenheng mellom disse, på wikipedia eller Google søk :hmm:

 

Er det noen der ute som vet om noen websider som kunne gitt meg svar, eller som selv har kunnskap de kan dele? Akkurat denne delen av oppgaven skal bare være på 1 minutt muntlig framføring så er ikke mye stoffet jeg trenger.

 

På forhånd takk!

 

-PNG

Endret av PersonaNonGrata
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"- Hvilke sosiale grupper har i særlig grad vært knyttet til ideologien?"

Liberalismen har alltid blitt støttet opp av borgerskapet og generelt rikfolk siden de ofte eier eiendom og ønsker privat eiendomsrett.

 

Når jeg hører på liberalismen tenker jeg med en gang på john Locke, Adam Smith og Thomas Jefferson. Spesielt de to første som liksom var med å grunnlegge den med sine tanker og ideer

Lenke til kommentar

Takk for svar.

En del av det har jeg forøvrig fra før av, det er riktig som dere sier om Locke og Smith og disse to personene fikk jeg klar beskjed om at måtte være med ;)

Det jeg konkret savner er om tredjestanden(franske borgere på 1700 tallet var det vel), hva de gjorde med liberalismen, hvorfor de gjorde det osv. Og det klarte jeg rett og slett ikke å finne.

 

Skal framføres i morgen så får nok bli som det er nå...

 

-PNG

Lenke til kommentar

I utgangspunktet dvs. i Frankrike under revolusjonen, så var vel liberalismen frihet i et nøtteskall. For å kvitte seg med en meget autoritær kongefamilie.

 

Dette blir noe synsing, men jeg vil tro at liberalismen har utviklet seg mer i mot en materialistisk frihet, mens mye av den friheten de franske bøndene ønsket er blitt borte under påvirkning fra den små-rike øvre middelklasse. Dette blir som sagt veldig mye synsing, men om noen vet så forklar gjerne, er veldig interessant stoff serru :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...