Mannen med ljåen Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Hei! Jeg lurer på hva som skal til før garantien går ut. Jeg har en viss forståelse for at dersom man hacker en iPhone, og deretter får en softwarefeil, så dekkes ikke dette av garantien. Men hva om det er en mekanisk del som ryker, for eksempel at skjermen blir svart? Men hva om du kjøper en laptop, og legger inn Linux? Og så streiker DVD-spilleren og skjermen et år etter. Kan de da være så firkantede at de nekter garantireparasjon? Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Hei!Jeg lurer på hva som skal til før garantien går ut. Jeg har en viss forståelse for at dersom man hacker en iPhone, og deretter får en softwarefeil, så dekkes ikke dette av garantien. Men hva om det er en mekanisk del som ryker, for eksempel at skjermen blir svart? Men hva om du kjøper en laptop, og legger inn Linux? Og så streiker DVD-spilleren og skjermen et år etter. Kan de da være så firkantede at de nekter garantireparasjon? Det virker som du lurer på mye. Den som gir garantien setter også betingelsene for den. Om det fremgår at du ikke kan endre programvare gjelder ikke garantien om du gjør det. Det fremgår av Forbrukerkjøpsloven at garanti bare kan kalles garanti om den gir sterkere rettigheter enn loven. Reklamasjonsrettighetene jfr. Forbrukerkjøpsloven gir deg også anledning til å reklamere dersom feil oppstår, og det ikke kan påvises at endret programvare eller annen ytre påvirkning er årsaken til maskinvareproblemet. Lenke til kommentar
khvm Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Hei!Jeg lurer på hva som skal til før garantien går ut. Jeg har en viss forståelse for at dersom man hacker en iPhone, og deretter får en softwarefeil, så dekkes ikke dette av garantien. Men hva om det er en mekanisk del som ryker, for eksempel at skjermen blir svart? Men hva om du kjøper en laptop, og legger inn Linux? Og så streiker DVD-spilleren og skjermen et år etter. Kan de da være så firkantede at de nekter garantireparasjon? Hei. Her råder reklamasjonsretten ved mangel i Forbrukerkjøpsloven §27, 2. ledd: "Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år." Denne lovbestemmelsen er rådende i tilfellene du beskriver, da forbrukeren stiller sterkt i ethvert mangelstilfelle. Garantien som selgeren tilbyr forbrukeren går ikke foran reklamasjonsretten på fem år. Garantien er heller en ytelse som selgeren selv tilbyr forbrukeren, som en ekstra forsikrelse. Jfr. Fbkjl. §27, 2. ledd, 2. pkt; "Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år". En laptop er ved vanlig bruk ment å vare vesentlig lengre enn et år. Dette til tross for bruken av et alternativt operativsystem, som Linux. Selgeren kan på ingen måte nekte reperasjon. Konklusjonen er altså at du etter lovbestemmelsen ovenfor kan kreve reperasjon. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Men hva om du kjøper en laptop, og legger inn Linux? Og så streiker DVD-spilleren og skjermen et år etter. Hver produsent velger jo sine egne garantivilkår, men det vil mest sannsynlig være urimelige/ulovlige garantivilkår dersom de nekter garanti på hele "enheten" selv om det du har gjort er totalt irrelevant for feilen som har oppstått. Ta bilbransjen som eksempel - her har garantivilkårene til mange bilprodusenter vært at du mister garantien om du installerer en uoriginal del/bruker uautorisert verksted. Dette har vært oppe i retten, og det har blitt konkludert med at slike vilkår er urimelige, og derfor er det ikke lenger lov med slike garantivilkår for bilprodusentene. Reklamasjon er noe helt annet så ser ikke noen grunn til å blande det inn her, med mindre trådstarter lurer på det. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) Så jeg får reparert en ødelagt en ødelagt skjerm selv om det er linux på den? Hva om det er harddisken eller batteriet som tar kvelden? Programvare kan vel i teorien behandle disse delene så dårlig at de ryker? En gammel versjon av Mandrake Linux kunne ødelegge enkelte CD-spillere. Det skal nevnes at maskina mi er i orden. Jeg er bare nysgjerrig. Hva med en jailbreaka iPhone? sprekk i skjermen skyldes selvsagt ikke jailbreaking, men hva med elektroniske feil? Endret 25. januar 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Ta bilbransjen som eksempel - her har garantivilkårene til mange bilprodusenter vært at du mister garantien om du installerer en uoriginal del/bruker uautorisert verksted. Dette har vært oppe i retten, og det har blitt konkludert med at slike vilkår er urimelige, og derfor er det ikke lenger lov med slike garantivilkår for bilprodusentene. Så om man kjøper en uoriginal motordel som etter en tid ryker og dermed forårsaker skader på motor må altså bilprodusenten dekke omkostningene dersom det er innenfor garantitiden. Noen bytter chip som gjør at motor går på for høyt turtall og skade skjer, du sier bilprodusenten er ansvarlig for dette. Kan du vise til en dom som bekrefter det du skriver ovenfor? Lenke til kommentar
khvm Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) Ta bilbransjen som eksempel - her har garantivilkårene til mange bilprodusenter vært at du mister garantien om du installerer en uoriginal del/bruker uautorisert verksted. Dette har vært oppe i retten, og det har blitt konkludert med at slike vilkår er urimelige, og derfor er det ikke lenger lov med slike garantivilkår for bilprodusentene. Så om man kjøper en uoriginal motordel som etter en tid ryker og dermed forårsaker skader på motor må altså bilprodusenten dekke omkostningene dersom det er innenfor garantitiden. Noen bytter chip som gjør at motor går på for høyt turtall og skade skjer, du sier bilprodusenten er ansvarlig for dette. Kan du vise til en dom som bekrefter det du skriver ovenfor? Den dommen skulle jeg også gjerne likt å se. Du er veldig fragmatisk i fremstillingen din, "Lurifaksen". Dette er noe som anses negativt i jussens verden. Bedre å holde tyst. Endret 25. januar 2009 av khvm Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 Det som loven sier er vel at du ikke trenger å bruke merkeverksted. Ikke at du kan endre ting og skyve ansvaret for dine handlinger over på produsenten av bilen. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Loven regulerer ikke garantivilkår i det hele tatt, ei heller noen dommer. Både loven og de rettsavgjørelsene som har blitt tatt regulerer reklamasjonsrett du som kunde har. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) Så om man kjøper en uoriginal motordel som etter en tid ryker og dermed forårsaker skader på motor må altså bilprodusenten dekke omkostningene dersom det er innenfor garantitiden. Noen bytter chip som gjør at motor går på for høyt turtall og skade skjer, du sier bilprodusenten er ansvarlig for dette. Nei, det har jeg heller ikke skrevet: .. dersom de nekter garanti på hele "enheten" selv om det du har gjort er totalt irrelevant for feilen som har oppstått. Med "hele enheten" mente jeg at garantien i sin helhet blir "ugyldig", utelukkende med begrunnelsen at en uoriginal del har vært brukt. La oss ta følgende eksempel: Volvo sitt garantivilkår sier at "garantien er ugyldig dersom uoriginal del har vært benyttet på bilen". Du oppdaget rust på bagasjelokket kun 1 år etter kjøp, men får svar at garantien gjelder ikke fordi du har montert uoriginale speil. Garantivilkåret vil jo i dette tilfellet være ganske urimelig. Et rimelig vilkår vil derimot være: "garantien gjelder ikke dersom feilen har oppstått som en følge av uoriginale deler." De fleste mobilprodusenter skriver det på nettopp denne måten i sine garantivilkår altså - at garantien ikke bare kan "forsvinne" i sin helhet om du gjør noe "feil" - men at det spesifikke problemer som oppstår ikke dekkes av garanti dersom du selv kan ha forårsaket det. Apple er jo såpass forbrukerfiendlig at de sikkert har strengere regler enn Nokia og Sony Ericsson etc. Den dommen skulle jeg også gjerne likt å se. Du er veldig fragmatisk i fremstillingen din, "Lurifaksen". Dette er noe som anses negativt i jussens verden. Bedre å holde tyst. Men så er jeg ikke inne i jussens verden heller - jeg er ikke en gang i jussforumet på diskusjon.no, så folk burde ikke forvente at hva som skrives her er annet enn synsing. Ang den nevnte dommen for bilbransjen, så husket jeg feil der - det har ikke vært oppe i retten i Norge i alle fall. Det var bare forbrukerombudet som har jobbet med denne saken og fått bilprodusentene til å endre på vilkårene. Litt info om dette her. De er imidlertid hissig med bruken av ordet "ulovlig", så regner med det er en grunn til det - mener å huske at det var i EU det var blitt vedtatt noe ang dette. Ellers finner jo vi i Markedsføringsloven: § 9a. Urimelige avtalevilkår. Vilkår som nyttes eller tilsiktes nyttet i næringsvirksomhet overfor forbrukere kan forbys når de finnes urimelige overfor forbrukere, og det finnes at forbud tilsies av allmenne hensyn. Ved rimelighetsvurderingen skal det legges vekt på hensynet til balanse mellom partenes rettigheter og plikter og på hensynet til klarhet i kontraktsforhold. @Mannen med ljåen: Om Apple har vilkår som sier at garantien i sin helehet forsvinner om du gjør noe som "ikke er tillatt" så er nok neste steg å høre med forbrukerrådet. I de fleste tilfeller vil det jo være enkelt å kunne bevise at feilen absolutt ikke har noen tilknytning til det du har gjort med telefonen. I så fall kan det vel diskuteres om garantivilkåret derfor vil være urimelig. Endret 27. januar 2009 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå