Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Når er det lov å laste ned musikk fra nettet?

JiGGe

Anbefalte innlegg

Tror det.

Å laste ned musikk med rettightshaverens tillatelse har aldri vært forbudt.

Mener du rettighetshaveren som i platekompaniet/artisten/de der eller rettighetshaveren som i den som har kjøpt CD-en? Vanligvis ville jeg gjetta på det første, men nå svarte du på/bekrefta at det er lov å gi musikken til venner som om kjøperen er det.

Da ville i så fall all nedlasting vært lov, med tanke på at den som legger det ut på nettet (rettighetshaveren?) gir tillatelse.

Eller mente du at det er lov å dele det med de du kjenner?

Jeg håper på det første, men tviler sterkt på at jeg hadde vært den som kommer på det hvis situasjonen var sånn. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror det.

Å laste ned musikk med rettightshaverens tillatelse har aldri vært forbudt.

Mener du rettighetshaveren som i platekompaniet/artisten/de der eller rettighetshaveren som i den som har kjøpt CD-en? Vanligvis ville jeg gjetta på det første, men nå svarte du på/bekrefta at det er lov å gi musikken til venner som om kjøperen er det.

Da ville i så fall all nedlasting vært lov, med tanke på at den som legger det ut på nettet (rettighetshaveren?) gir tillatelse.

Eller mente du at det er lov å dele det med de du kjenner?

Jeg håper på det første, men tviler sterkt på at jeg hadde vært den som kommer på det hvis situasjonen var sånn. :p

Rettighetshaveren er selvfølgelig den som har spilt inn musikken. Eventuelt plateselskapet.

Lenke til kommentar

Det er da fortsatt fullt lovlig å spille inn musikk fra radio og film fra tv, så hvorfor ikke fra nettet?

Det som er viktig her er å se forskjellen på privat bruk og ikke.

Som sagt, hvem skal hindre meg i å brenne en cd jeg har kjøpt? De samme som skal hindre meg i å kopiere en bok eller prøve å tegne en kopi av ett bilde?

Om du derimot kopierer en cd/bok/sang og selger det, eller publiserer det på nytt så bryter du loven. Om du derimot leser fra boka til en kompis, skriver av noen sider, eller hører på musikken sammen med familien din så er du godt innafor loven.

Endret av Mith
Lenke til kommentar
Det blir jo det samme som å laste ned en låt.

Du bruker ingen ulovlig programvare, og kan vel heller sammenlignes med å ta opp radio på kasett? Ta opp tv på VHS, etc?

De forskjellige bittorrent programmene er ikke ulovlige i seg selv. Men du kan likevell laste ned musikk og film ulovlig.

Kopierer du streamet materiale film eller musikk, så er det like ulovlig som å laste det ned. Med mindre rettighetshaver da syntes det er ok at det blir koiert.

Det er ikke måten det kopieres på som avgjør om det er ulovlig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg mener det at å ta opp sanger fra nettet må være fullt lovlig. Man "kopierer" jo allerede sangen da den sendes fra internett og ut i høyttalerne. Hvis jeg tilfeldigvis tar opp lyden som spilles, så kan da vel ikke dette kalles "ulovlig kopiering"?

Hadde jeg hatt perfekt lydminne og lydtilkobling i hodet kunne jeg jo spilt av hundrevis av sanger som jeg har "tatt opp" i hodet mitt...

Lenke til kommentar
Hvis jeg finner sangen "I kissed a girl" på internett der man kan laste den ned. Har jeg da lov til å legge ut denne linken på bloggen min?

Napster.no dommen sier jo nettopp at du ikke kan linke til mp3-filer på bloggen din. Da gjør du filene tilgjengelig for hvem som helst, noe som ikke er lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...