Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Når er det lov å laste ned musikk fra nettet?

JiGGe

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om det er lov til å laste ned musikk fra nettet. (Gratis)

Jeg har hørt at det er lov til å -

Laste ned sangen hvis du har kjøpt den tidligere.(sikkerhetskopiering)

Laste ned sangen for å analysere sangen (Slette når du er ferdig med den)

Laste ned sangen og ha den i 24 timer forså å slette den igjen.

Er noe av dette egentlig sant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De to siste er jeg sikker på at er forbudt. Den første er jeg usikker på.

Hvis du har et lovlig kjøpt eksemplar, kan du jo bare kopiere det, i stedet for å laste ned.

Espen Tøndel overvåker sikkert det stedet du laster ned fra, og han vet jo ikke at du allerede har en kopi.

Jeg har selv kjøpt noen DVD'er, og forsøkt å kopiere dem. Det gikk dårlig.

En plate hadde kopibeskyttelse på alle bauger og kanter, og siden jeg har rett på å ha en kopi av den, valgte jeg å laste den ned i stedet.

Litt av hensikten med bærbare PCer er nettopp at de skal være bærbare. Å ta med seg en DVD-samling på flere hundre plater tar langt mer plass enn en ekstern harddisk.

En annen film som jeg har lastet ned var fordi jeg ikke greidde å rippe den i god kvalitet.

Jeg fant ikke ut av dette med codecs osv. og alle programmene jeg så på kostet penger.

Da var det lettere å laste ned en kopi av filmen min i DivX-format.

Jeg aner ikke om det er lov, men det er definitivt ikke umoralsk å laste ned noe du har fra før.

Lenke til kommentar

"etter de lovene jeg har fått med meg er det lov å laste NED, men ikke OPP, du har ikke lov til å spre ulovlig kopiert musikk."

Den måten å tolke det på tapte i høyesterett for 6år siden simster, så det er helt på trynet.

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2003012812075410549324

Det har også kommet en ny åndsverkslov etter den tid.

Slik jeg tolker loven nå så er det å ta sikkerhetskopi lov og det å dele musikk i den private sfære er lov. Nå er det vel ingen som har satt den nye loven på prøve enda, så det blir jo bare en tolkning.

Lenke til kommentar

Simster: Du tar feil. Det er ulovlig å laste ned. Loven ble gyldig fra 1. januar 2006 eller 2007 tror jeg.

Dessuten kan du lage så mange sikkerhetskopier du vil, samme hva som står på platen.

Har hørt at i Danmark er det forbudt å kopiere en lovlig kjøpt CD for å ha kopien med seg i bilen. Vet ikke om det er sant, men jeg håper i så fall at noen snart får sparken der borte...

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis, jeg kan rippe en cd og legge den ut på nettet slik at vennene mine kan høre på den helt lovlig. Som sagt, så lenge det er innenfor den private sfære så er det helt lovlig. Jeg kan også brenne en kopi av cden og sende den i posten til en kompis.

Lenke til kommentar

Hvis jeg har kjøpt meg den nye plata killers. Jeg har veldig lyst på den nye hitten Human (som er på plata) men CD-spillern på pcn har gått fyken. Kan jeg ta lovlig laste ned Human for å brukes til privat bruk.

Er det lov til å laste ned musikken for evalueringsformål?

Lenke til kommentar

simster: Det er fullt lovlig å brenne cder og det har det alltid vært.

Du har også lov til å gi den bort til en kompis. Du må huske at det er stor forskjell på det platebransjen mener er ulovlig og det som faktisk er ulovlig.

khaffner: Både ja og nei. Du kan spille av musikken for deg selv, på feks. mp3 spiller, men du kan ikke bruke det som en del av opplegget på treningstudioet (dvs. om du er feks. spinning instruktør)

JiGGe: Ja det kan du.

Men igjen, dette blir da bare tolkninger av loven. Det er såvidt jeg vet ingen som har prøvd det nye lovverket i praksis.

Lenke til kommentar
Hvis jeg har kjøpt meg den nye plata killers. Jeg har veldig lyst på den nye hitten Human (som er på plata) men CD-spillern på pcn har gått fyken. Kan jeg ta lovlig laste ned Human for å brukes til privat bruk.

Er det lov til å laste ned musikken for evalueringsformål?

Nei. Nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...