Gå til innhold

Forskjellen på et EF og et EF-S objektiv

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig forskjellen her? Vil et EF objektiv være like bra på mitt eos450d eller burde jeg gå etter EF-S? Har sett på EF 55-200mm f/4.5-5.6 som så veldig allright ut. Finnes dette i EF-S oxo?

Hva med cropfaktoren? Man må gange brennvidden med 1,6 på EF-S objektiv også?

Endret av Orcuz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brennvidde er brennvidde, uansett. Den endrer seg ikke om størrelsen på brikken gjør det.

Hovedforskjellen mellom EF og EF-S er for øvrig at sistnevnte stikker så langt bak at de ville ødelagt speilet på fullformatkameraer, om det var mulig å montere dem på dem.

Canons EF-S-objektiver har også en mindre bildesirkel enn EF-objektivene. Tredjepartsprodusenter bruker EF-fatning til Canon-kameraer, uansett bildesirkel.

EF-S-kameraer kan benytte både EF- og EF-S-objektiver. Bruker du et kamera med 1,6 cropfaktor, må du gange med 1,6 for å finne ut hvilken brennvidde den bildevinkelen vil tilsvare på et fullformatkamera, uansett hvilket objektiv det gjelder. Et 35mm-objektiv vil på et 1,6-cropkamera ha omtrent samme bildevinkel som et 56mm-objektiv på et fullformatkamera, uansett om det er et EF-, EF-S eller et mellomformatobjektiv.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Det kommer an på. Bruker du EF-objektiver på et 450D vil du oppleve at det er dyrere å kjøpe objektiver som gir deg skikkelig vidvinkel. Om vidvinkel er 100% uviktig for deg, er ikke dette noe problem, men EF-objektiver er også ofte dyrere og tyngre/større enn tilsvarende EF-S-objektiver. Logisk, i grunnen, siden de må tegne en større sirkel og derfor trenger mer glass.

Lenke til kommentar

Men på f.eks EF-S 55-250mm f4-5,6 eller 55-200mm f4.5-5.6 USMII da?

Ser den ene ikke har IS, men vil det ellers være noen forskjell? De koster jo nesten det samme, så ser jeg det er veldig få EF-S objektiv i prisguiden hvertfall, 9 stk bare?

Lenke til kommentar

Ser den ene ikke har IS, men vil det ellers være noen forskjell? De koster jo nesten det samme, så ser jeg det er veldig få EF-S objektiv i prisguiden hvertfall, 9 stk bare?

Du må huske at det er mer ved disse objektivene enn bare spesifikasjoner. Hvordan de yter optisk sier spesifikasjonene lite om. Vi har ikke testet noen av dem, men jeg mistenker at du får mer for pengene med EF-S-objektivet. Du får litt lengre rekkevidde og bildestabilisator. Det er billigre å lage EF-S-objektiver, og dermed er det ikke nødvendigvis noe dårligere optisk, selv om du får bedre spesifikasjoner. Men dette er vanskelig å si sikkert.

Kjøper du EF-objektiver, kan de brukes på fullformatkameraer, men hvis du noen gang skulle oppgradere til det, tror jeg samtidig du vil ønske deg dyrere optikk enn dette, så det poenget er ikke viktig.

Med fullformatoptikk på et crop-kamera brukes ikke de ytterste delene av glasset i objektivet. Det er disse områdene som er otpisk dårligst. Du bruker derfor bare den beste delen av glasset, og det kan gjøre bildene bedre. Du får også normalt bedre hjørneskarphet. På den annen side er alle EF-S-objektiver laget for digitalkameraer, og tåler høy oppløsning veldig godt. Det er derfor vanskelig å si hva som blir best.

Skulle jeg anbfalt deg noe ut fra det du skriver, ville jeg gått for EF-S 55-250mm

Lykke til.

Lenke til kommentar
Så med eos450d er det egentlig samme f om jeg tar EF-S eller bare EF? Kanskje en fordel å ta EF der prisen er nesten lik da? i tilfelle jeg hopper over på fullformat etter hvert?

Svar ja.

Fordelen med å bruke EF-objektiver på utsnittsformatkameraer, er at du får brukt objektivets "sweet spot". Et objektiv har bedre egenskaper i midten enn i kanten.

Ulempen er at du må bære på et objektiv som er større og tyngre enn strengt nødvendig.

OT: -Hva skal du med fullformat?

Lenke til kommentar

Skal egentlig ikke noe med fullformat, så bare at det mange steder er mye bedre utvalg av EF objektiver en EF-S objektiver, men så trodde jeg at det var en "ulempe" ved å bruke EF objektiv på digital =) Så da tok jeg heldigvis feil=) Kommer meg nok aldri bort fra "crop camera" alikevel jeg så er nok samme f =)

Lenke til kommentar
Så med eos450d er det egentlig samme f om jeg tar EF-S eller bare EF? Kanskje en fordel å ta EF der prisen er nesten lik da? i tilfelle jeg hopper over på fullformat etter hvert?

Svar ja.

Fordelen med å bruke EF-objektiver på utsnittsformatkameraer, er at du får brukt objektivets "sweet spot". Et objektiv har bedre egenskaper i midten enn i kanten.

Ulempen er at du må bære på et objektiv som er større og tyngre enn strengt nødvendig.

OT: -Hva skal du med fullformat?

Synes det der var litt lite nyansert. Ja, det kan være en fordel med EF-objektiv at man bare bruker midten av objektivet, men det er ikke grunn nok til at man alltid skal gå for EF-objektivet når man har to objektiver med lignende spesifikasjoner da det ofte er andre ting som spiller inn!

Lenke til kommentar

Jeg er fornøyd jeg =) Var bare litt redd for at jeg måtte kjøpe Ef-S objektiv for å ikke tape kvalitet, trodde nemmelig det var motsat, at jeg "mistet" noe av bilde i kantene ved EF objektiv, noe jeg heldigvis fikk avkreftet=)

Så tusen takk alle sammen =)

Lenke til kommentar

En annen ting er at med et objektiv som har innebygget IS "intern stabilisering" gjør at du kan ta bilder i litt dårligere lys og få dem bra.

Det IS'en gjør er og stabilisere objektivet men du tar bilder,så du kan holde det i handa og bruke litt lengere lukkertider når du tar bilder,også når du "zoomer ut" så får du skarpere bilder handhold.

Bruker du kameraet kun i autofunksjonene,eller bruker du funksjonene P,TV,AV og M ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Den med IS (EF-S 55-250mm) har fått god kritikk og har brukbar bildekvalitet. EF 55-200mm (uten IS) er et av de dårligste objektivene du får kjøpt som det står Canon på. Styr unna.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...